به دنبال سقوط چند آسانسور در شهر تبریز که به مرگ سرنشینانش منجر شده، دادستانی تبریز با تعیین مهلت ده روزه برای تمامی ادارات دولتی و بیمارستان‌های این استان، خواستار بازبینی و نظارت اداره استاندارد بر آسانسورهای این مراکز شد.
کد خبر: ۷۶۰۵۴۱

هفته گذشته دو نفر در دو حادثه جداگانه سقوط آسانسور در کلانشهر تبریز جان خود را از دست دادند. یکی از این اتفاقات مربوط به سقوط آسانسور در اداره پست بود که یک کارمند چهل‌وپنج ساله جانش را از دست داد و سقوط یک آسانسور دیگر در شهرک باغمیشه نیز به فوت یک تعمیرکار منجر شد.

این حادثه فقط مختص هفته گذشته نیست، بلکه به گفته رئیس مرکز مدیریت حوادث و اورژانس استان آذربایجان‌‌شرقی از خرداد امسال حدود چهار حادثه آسانسور منجر به مرگ دیگر نیز در این استان رخ داده است.

گر چه برخی‌کارشناسان از سودجویی برخی پیمانکاران و گرایش آنها نسبت به تهیه تجهیزات آسانسور با قیمت نازل به عنوان مهم‌ترین دلیل وقوع این حوادث یاد می‌کنند، اما یک پیمانکار ساختمانی ضمن تائید عامل فوق، تعداد معدود شرکت‌های نظارتی اداره استاندارد را نیز در بروز این اتفاقات بی‌تاثیر نمی‌داند.

ایرج شهین باهر ، رئیس سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان شرقی، تعداد معدود و انحصاری بودن شرکت‌های بازرسی و کنترل آسانسور را سبب سرعت پایین انجام فعالیت‌های نظارتی می‌داند و با تاکید بر لزوم جلوگیری از انحصار در این مورد می‌گوید: با افزایش تعداد چنین شرکت‌هایی می‌توان از کندی فعالیت‌های نظارتی ـ بازبینی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به وجود تجهیزات آسانسور تقلبی، دست دوم و بی‌کیفیت در بازار، افزایش فعالیت‌های نظارتی از سوی دستگاه‌ها در ادارات دولتی و اماکن عمومی را یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای حل این مشکلات دانسته و می‌افزاید: در ساختمان‌های مرتفع مسکونی باید با فرهنگ‌سازی و افزایش اطلاعات ساکنان این مناطق خطرات استفاده از آسانسورهای بی‌کیفیت و بدون کنترل را گوشزد کرد تا خودشان به نظارت دوره‌ای روی آسانسورهای ساختمانی‌شان بپردازند، زیرا آسانسور هم مثل خودرو یک وسیله مکانیکی است و امکان خرابی و فرسودگی آن وجود دارد.

شهین‌باهر در مورد نقش سازمان نظام مهندسی در کاهش این حوادث می‌گوید: وظیفه سازمان نظام مهندسی کنترل قطعات، محل و جایگاه نصب آسانسور بوده و درخصوص بازرسی این وسیله مسئولیتی به این سازمان محول نشده است، اما ورود سازمان به این مساله می‌تواند سرعت نظارت را بالا ببرد.

وی می‌افزاید: همچنین پیگیری دادستانی تبریز برای شکستن انحصار و افزایش تعداد شرکت‌های نظارتی زیر نظر اداره استاندارد و تعیین تعرفه‌های دقیق برای این شرکت‌ها، در ارتقای سرعت نظارت و کاهش حجم بالای کار برای این شرکت‌های کم‌تعداد موثر است.

مدیرکل اداره استاندارد آذربایجان شرقی نیز در این‌باره می‌گوید: تاکنون 9 شرکت فعال به عنوان بازرس سازمان استاندارد مجوز گرفته است و در حال ارزیابی آسانسورهای سطح شهر تبریز در تمام مناطق مسکونی، تجاری، رفاهی و ‌خدماتی برای افزایش ایمنی آسانسورها هستند.

فرشی حق‌رو می‌افزاید: طرح نظارت و بازرسی از آسانسورهای تبریز که برای اولین بار در کشور و در تبریز اجرا می‌شود با دستور دادستانی بوده و با اتمام اجرای طرح در تبریز تلاش خواهیم کرد آن را در سطح استان و شهرستان‌ها نیز اجرا کنیم.وی تصریح می‌کند: با توافقات انجام شده با دادستانی تبریز، تا اوایل بهمن امسال آسانسور تمام ادارات دولتی و بیمارستان‌های شهر بازرسی می‌شود و در مرحله بعد بازرسی از مجتمع‌های تجاری و اماکن عمومی آغاز می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان با یادآوری این‌که قانون استانداردهای لازم برای آسانسور از سال 82 اجباری شده، ولی از سال 88 به معنی واقعی مورد توجه قرار گرفته است، اضافه می‌کند: یکی از ملاک‌های اعطای پروانه از سوی شهرداری، دریافت گواهی استاندارد برای سیستم آسانسور از سازمان استاندارد است و سازمان استاندارد نیز این امر را منوط به عقد قرارداد با شرکت‌هایی کرده است که وظیفه حفظ و نگهداری آسانسورها را دارند.

فرشی در عین حال اظهار می‌کند: این گواهی یکساله بوده و ساکنان ساختمان‌ها به منظور حفظ ایمنی خود، اصول بازرسی مداوم از آسانسورهای مورد استفاده را در برنامه خود قرار دهند.

موسی خلیل‌اللهی، دادستان تبریز نیز در این‌باره می‌گوید: به منظور اجرای طرح بازرسی از آسانسورها تاکنون 637 مورد از ساختمان‌ها در تبریز بازرسی شده که از این تعداد 167 فقره دارای استاندارد بوده و بقیه دارای نواقصی بودند که باید تا زمان مقرر نسبت به رفع نقص اقدام کنند.

وی می‌افزاید: 58 مورد نیز داشتیم که از بازدید ماموران از آسانسورها جلوگیری شده است که ضمن هشدار به صاحبان ساختمان‌های مربوط، اعلام شده مطابق ماده 607 قانون مجازات اسلامی در صورت تمرد از دستورات ماموران دولتی در حین انجام وظیفه، برای متمردین مجازات حبس در نظر گرفته می‌شود.

سعیده دلال علیپور / جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها