پاسخ به 3 پرسش حقوقی

با توجه به پرسش برخی از خوانندگان درباره شرایط طلاق غیابی، اعاده حیثیت و دریافت مهریه از ارث همسر، عارف رضایی، وکیل پایه یک دادگستری به پرسش‌های مطرح شده در این باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین ستون بخوانند.
کد خبر: ۷۵۴۹۸۹
پاسخ به 3 پرسش حقوقی

شرایط طلاق غیابی

همسرم مدتی است خانه را ترک کرده است و من عدم تمکین گرفته‌ام. او از محل زندگی و کار من خبر دارد، آیا می‌تواند به‌عنوان مجهول‌المکان طلاق بگیرد؟ اگر این کار را کرد، چه باید بکنم؟

درصورتی‌که زوج یا زوجه با مراجعه به محاکم، مجهول‌المکان بودن همسر خود را ادعا کرده و خواهان طلاق شود، محکمه قضایی‌ این ادعا را براحتی نمی‌پذیرد و از او می‌خواهد ادعایش را ثابت کند. این مساله به این دلیل است که در رابطه با طلاق غیابی تاریخ مشخص وجود دارد و زوج یا زوجه‌ای که همسرشان به‌صورت غیابی از آنها طلاق گرفته است، می‌توانند واخواهی کنند و در صورت اثبات این مساله، طلاق فسخ خواهد شد، به‎همین‌دلیل محاکم به‌سادگی حکم به‌ طلاق غیابی نخواهند داد. ازطرفی زن و مردی که باهم ازدواج می‌کنند، بی‌شک در دوران زندگی‌شان با خانواده‌های هر دو طرف در ارتباط بوده و در صورت بی‌خبری از همسر خود می‌توانند به خانواده آنها مراجعه کنند. به‌همین‌دلیل دادگاه تا مدرک مهم و قابل اثباتی را دریافت نکند، حکم به طلاق به‌واسطه مجهول‌المکان‌بودن نمی‌دهد. از طرفی این را هم باید در نظر گرفت که زوج یا زوجه در این خصوص نباید نگران باشند، چرا‌که چنانچه این اتفاق بیفتد و طلاق به این واسطه انجام شود، آنها حق واخواهی دارند.

اعاده حیثیت

من در حال جدا شدن از همسرم هستم که معتاد است و خرجی نمی‌‌‌دهد. یک پسر دو ساله دارم. چندهفته پیش به خانه پدرم آمدم، اما او سراغم آمد و مرا تهدید و برایم ایجاد مزاحمت کرد. به‌همین‌دلیل از او شکایت کردم. او هم در‌مقابل به دادسرا رفت و از من به جرم رابطه نامشروع شکایت کرده است. البته او پرینت خطی را به قاضی ارائه کرده که متعلق به من نیست. می‌خواهم بدانم درصورت اثبات بی‌گناهی‌ام می‌توانم به این دلیل از او شکایت کنم؟

ابتدا باید گفت که افترا به دو صورت است؛ افترای نظری و عملی. افترای نظری به این صورت است که یا با نطق یا با پخش مکتوبه‌ای در جمع خبری به کسی نسبت داده شود. افترای عملی در مواردی است که به‌طور عملی این کار انجام شود. به‌عنوان مثال در خانه یا ماشین فردی مواد مخدر گذاشته شود و پلیس به‌خاطر این مساله فرد را بازداشت کند. در چنین شرایطی فرد می‌تواند اعاده حیثیت کند، اما در مورد این سوال باید گفت اگر کسی در مقام تظلم‌خواهی یا اعاده حقی با طرح شکایت کیفری ادعایی را مطرح کند و به لحاظ فقر ادله یا عدم کفایت نتواند ادعایش را ثابت کند و حکم برائت صادر شود، از مصادیق اعاده حیثیت نیست و نمی‌توان از او شکایت کرد.

دریافت مهریه از ارث

مرد جوانی فوت شده است و تنها یک پسر دارد و مادر پیر و چهار برادرش مستقل از او زندگی می‌کنند. دارایی او 30 میلیون ‌تومان وجه‌ نقد و 1.5 ‌هکتار زمین کشاورزی به ارزش 30میلیون ‌تومان است. همسر او مهریه‌اش را به اجرا گذاشته است، می‌خواهم بدانم مادر و برادرهای او باید مهریه را پرداخت کنند؟ آیا از این دارایی سهمی هم به همسر او به‌خاطر مهریه می‌رسد؟

مهریه جزو دیون ممتاز است، البته این را هم باید گفت فردی که فوت می‌کند دیون و بدهی‌هایش باید قبل از تقسیم ارث پرداخت شود و از آنجا که مهریه جزو دیون ممتاز است، ابتدا و در راس هر چیز باید مهریه پرداخت شود، حتی اگر با پرداخت این مهریه نتوان دیون و بدهی‌های دیگر متوفی را پرداخت کرد. مهریه نیز به نرخ روز و وجه رایج مملکت تا زمان مرگ محاسبه می‌شود. به‌عنوان مثال اگر خانمی سال60، ازدواج کرده و مهریه‌اش 2 میلیون ‌تومان بوده و همسرش اواخر امسال فوت کرده است، مهریه‌اش تا تاریخ فوت به نرخ وجه رایج مملکت محاسبه خواهد شد.

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها