تراموای تبریز تا پایان سال آینده به راه می‌افتاد

مراحل مطالعاتی پروژه تراموای شهر تبریز به پایان رسیده و تا پایان سال آینده اجرای مسیر ویژه آن از دو نقطه شهر آغاز می‌شود که در صورت تحقق این امر برای بار دوم شهروندان تبریزی اولین شهروندانی خواهند شد که از خط ریلی تراموا بهره می‌برند.
کد خبر: ۷۵۳۵۲۴

این روزها افزایش بی‌رویه جمعیت از یک‌سو و تردد خودروهای شخصی از سوی دیگر باعث شده بیشتر ساعات روز ترافیک سنگینی بر خیابان‌های تبریز حاکم شود. این امر نه تنها مشکلات حمل و نقل درون‌شهری را افزایش داده، بلکه در تبدیل شدن کلانشهر تبریز به دومین شهر آلوده کشور تاثیر زیادی داشته است.

این امر مسئولان شهری را برآن داشت برای کاهش بار ترافیکی شهر تدابیری اتخاذ کنند که یکی از آنها ایجاد خط ریلی ترامواست.

صادق نجفی شهردار کلانشهر تبریز درباره این پروژه به خبرنگار جام جم گفت: این پروژه با مشارکت بخش خصوصی و در سه مسیر تعریف شده و با اجرای آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تبریز در سه شاهراه مهم صاحب تراموا خواهد شد.

وی مسیرهای اجرای تراموای تبریز را به ترتیب شامل «میدان راه‌آهن تا میدان ساعت»، «فرودگاه میدان آذربایجان تا یوسف‌آباد به شکل U» و «کلانشهر تبریز به شهر جدید سهند» عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این پروژه، سرعت حمل و نقل عمومی و کیفیت خدمات رسانی افزایش می‌یابد.

نجفی گفت: با اجرای این طرح شبکه حمل و نقل درون شهری توسعه یافته و جابه‌جایی مسافر از طریق ایجاد شبکه‌های ترکیبی ترافیکی تسریع می‌یابد.

شهردار تبریز با اشاره به کلیات این پروژه خاطر نشان کرد: طول تقریبی پروژه، 50 کیلومتر و شامل دو مرحله است که مرحله نخست آن به طول 25 کیلومتر در اولویت اول به انضمام تامین منابع مالی پروژه به‌صورت مشترک در قبال ارائه ضمانت‌نامه معتبر با رعایت ضوابط اجرایی سیستم بانکی کشور در نظر گرفته شده است.

یعقوب وحیدکیا، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز نیز دراین باره گفت: این پروژه پس از بررسی‌های مقدماتی و اتمام مراحل مطالعاتی در سه مسیر (هوایی و زمینی) به تصویب اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز رسیده و اکنون در مرحله تصویب در شورای عالی ترافیک استان بوده و در صورت تصویب با هماهنگی و مشارکت بخش خصوصی به مرحله اجرا درمی‌آید. وی افزود: مسیر اول پروژه تراموا در 16 کیلومتر در دو مسیر رفت و برگشت حدفاصل میدان آذربایجان ـ مسیر آزادی تا نصف راه به سمت آبرسان و در نهایت منطقه یوسف‌آباد بوده که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته این مسیر به صورت هوایی و در مدت حداکثر دو سال به صورت فاینانس به مرحله اجرا درخواهد آمد.

به گفته مشاور ارشد حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، با احداث این پروژه ابتدا روزانه حدود 150 هزار نفر از طریق این خط جابه‌جا خواهند شد که این امر بخش مهمی از سفرهای درون شهری مسافران را تامین خواهد کرد.

وی افزود: احداث این خط تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک و مشکلات ناشی از تردد خودروهای درون شهری بخصوص تک سرنشین‌ها و نیز تقاضای سفرهای منطقه خواهد داشت. به گفته وحیدکیا، مراحل مطالعاتی مسیر دوم به اتمام رسیده و به محض تائید نهایی، این مسیرها نیز به مرحله اجرا خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها