با «عباس سلیمی»، قاری و مجری برنامه‌های قرآنی

روزانه 2 ساعت قرآن می‌خوانم

همزمان با اولین جمعه ماه ربیع‌الاول، قسمت اول برنامه «بشری» شبکه قرآن و معارف سیما نیز شب گذشته مهمان سه تن از اساتید برجسته قرائت قرآن بود.
کد خبر: ۷۵۲۸۰۵
مسئولی که وارد وادی اختلاس می‌شود فاقد تربیت قرآنی است

به گزارش جام جم آنلاین در این برنامه که به بررسی شخصیت استاد مولایی اختصاص داشت استاد محمدرضا خرمیان از شاگردان استاد پورفرزیب(مولایی) ضمن بیان خاطراتی از ایشان گفت: سال 53 بود که آدرس گرفتم و برای اولین بار به مسجد الرضا(ع) رفتم تا در جلسه استاد مولایی شرکت کنم، به یاد دارم دو آیه قرآن که در محضر ایشان تلاوت کردم استاد گفتند که صبر کن و همان لحظه ضبط صوتی را از زیر میزشان درآوردند و صدای بنده را ضبط نمودند.

وی اضافه کرد: ایشان صدایشان آن چنان زیبا نبود اما دارای نفسی قدسی و اخلاقی منحصر به فرد بودند به طوری که با همین اخلاق نیکویشان جوانان و نوجوانان زیادی را در آن فضا، که فضای قبل از انقلاب هم بود به سمت جلسات قرآنی و انس با قرآن جذب کردند.

خرمیان با اشاره به جذابیت‌های جلسات استاد مولایی بیان داشت: استاد هر دو ماه یک بار مسابقاتی را برگزار می‌کرد و به نفرات برتر هم جوایزی می‌داد تا به این طریق برای شاگردانشان جذابیت‌های بیشتری برای فراگرفتن قرآن ایجاد نمایند به طور مثال به یاد دارم که به استاد پرهیزگار گفته بودند که هر حزبی را که وی حفظ کند یک سکه به او جایزه می‌دهد، یکی از اقدامات دیگری که ایشان برای جذب بیشتر قرآن آموزان انجام می‌دادند بردن آن‌ها به مسافرت از جمله سفر به مشهد و یا حتی شیراز بود.

وی تصریح کرد: در همه مدت بیماری ایشان که استاد در بیمارستان و یا خانه بود ضبط صوتشان به سفارش خودشان روشن بود و قرآن پخش می‌کرد. این انس با قرآن درسی است که استاد به همگان می آموخت.

در ادامه موسوی بلده از دیگر اساتید برجسته قرائت قرآن ضمن یاد استاد مولایی تأکید کرد: معلمان قرآن شایسته‌ترین افراد برای تلفیق قرآن و عترت در جامعه هستند و استاد مولایی نیز سمبل این تلفیق بود، ایشان شب‌های جمعه بعد از برگزاری جلسات قرآن، دعای کمیل را از حفظ می‌خواند.

وی گفت: پرستار استاد مولایی که از اقوام ایشان بود تعریف می‌کرد که شب عاشورا استاد در بخش ICU بستری بود، اما با همان حال اصرار داشت که حتما باید برود غسل مستحبی انجام دهد و زیارت عاشورا را بخواند اما دکترها اجازه این کار را ندادند ولی با اصرا زیاد استاد، آن ها نیز در نهایت راضی شده و استاد همان شب غسل کرده و زیارت عاشورا را خواند، این خاطره به خوبی تلفیق عترت و قرآن از جانب ایشان را اثبات می‌کند.

در ادامه مجری برنامه از اساتید حاضر در استودیوی برنامه بشری در رابطه با خاطرات سفر عمره‌ نوجوانان و جوانان قاری ایرانی که در سال 57 صورت گرفته بود پرسید و استاد عباس سلیمی از دیگر اساتید قرآنی حاضر در استودیوی بشری پاسخ داد: در آن سال بیش از 20 نفر از نوجوانان و جوانان قاری قرآن با اقدام آقای غفور سلطانی به همراه آیت‌الله سبحانی به عمره مشرف شدند که این سفر، اقدامی بسیار مهم و تأثیرگذار و خط بطلانی بر افکار پوچ وهابیت بود.

وی بیان داشت: به یاد دارم یک روز آقای سبحانی گفت که همه افراد هیئت ایرانی در صحن مسجدالحرام به صورت عملیاتی سر یک ساعت خاص شروع به قرائت قرآن کنند، که این اتفاق نیز صورت گرفت و هر یک از ما شروع به خواندن قرآن کردیم و آن قدر از ملیت‌های مختلف در اطراف ما جمع شدند که دیگر مأموران عربستانی نمی توانستند بیایند و اقدامی در جهت برهم زدن جلسات قرائت انجام دهند.

در این بخش از برنامه استاد موسوی در تکمیل صحبت‌های استاد سلیمی بیان داشت: استاد سلیمی از روی تواضع خود جلسه‌ای را که باعث شد تا بعد از آن بتوانیم به راحتی در صحن مسجدالحرام قرائت کنیم مطرح نکردند، آن جلسه از این قرار بود که یکی از روزها ما به همراه آیت‌الله سبحانی به دیدن شیخ حرم رفتیم.

وی ادامه داد: به خوبی به یاد دارم که در آن جلسه شیخ حرم بر روی صندلی خود بسیار راحت لم داده بود و به درخواست آقای سبحانی مبنی بر اجازه گرفتن برای تلاوت در صحن حرم گوش می‌داد اما در پایان شیخ حرم به آقای سبحانی گفت که به خاطر قوانین نمی‌تواند اجازه این کار را بدهد. آیت‌الله سبحانی هم در پایان به او گفت حالا در همین دیدار اجازه می دهید که چند تن از بچه های گروه ما قرآن تلاوت کنند و شیخ نیز با بی اعتنایی پذیرفت.

استاد موسوی بلده تصریح کرد: استاد سلیمی اولین کسی بود که در آن جلسه شروع به خواندن قرآن کرد، در ابتدا شیخ با شنیدن اعوذ بالله کمی مرتب‌تر بر روی صندلی نشست و بعد از این که آقای سلیمی شروع به خواندن آیات بعدی کرد آن فرد آن چنان تحت تأثیر صوت زیبای وی قرار گرفت که کاملاً بر روی صندلی به حالت تواضع نشست، بعد از قرائت استاد سلیمی نیز آقای پرهیزگار شروع به خواندن قرآن کرد. شنیدن صوت زیبای این دو نفر چنان بر روی این شیخ مؤثر واقع شد که در پایان گفت افتخار است که شما در صحن حرم قرآن بخوانید.

وی در ادامه بیان داشت: بعد از آن جلسه وقتی بچه های ایرانی در صحن مسجد قرآن خواندند همه جلسات دیگر تعطیل شد حتی یک قاری مصری با بزرگواری جلسات خود را تعطیل کرد و با شاگردانش به جلسات قاریان ایرانی می‌آمد.

استاد عباس سلیمی در ادامه برنامه در رابطه با اهمیت جلسات قرآنی گفت: مسلماً برای استواری اقتدار و عظمت هر مملکتی مؤلفه‌هایی وجود دارد و به طور قطع یکی از این مؤلفه‌ها و در حقیقت مهم ترین آن‌ها نیروی انسانی خصوصاً نیروی نوجوان و جوان آن مملکت است. متأسفانه ما گاهی تنها به فکر تربیت بدنی و جسمی فرزندانمان هستیم و از برنامه‌های اخلاقی و روحی آن‌ها غافل می‌شویم در صورتی که این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

وی تأکید کرد: مسلماً مدیر و مسئولی که وارد وادی اختلاس می‌شود فاقد تربیت قرآنی است لذا اگر حواسمان به تربیت قرآنی باشد عظمت و اقتدارمان حفظ خواهد شد.

در بخشی از اولین قسمت برنامه بشری برای اولین بار یکی از تلاوت‌های استاد محمد صدیق منشاوی که قرائت آیات 158 تا 160 سوره انعام بود از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.

برنامه بشری از این پس جمعه شب‌ها با موضوع معرفی هر چه بیشتر اساتید و قاریان برجسته قرآنی از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد و در ضمن به نفرات برتر مسابقه پیامکی این برنامه نیز ضمن اهدای جوایزی، برای شرکت در مراسم غبارروبی حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) دعوت به عمل خواهد آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها