داعش چقدر با کربلا فاصله دارد؟

برای بسیاری از زائران ایرانی و خانواده های آنها در زمان سفر به عراق برای شرکت در راهپیمایی اربعین سوال این است که در شرایطی که داعش در بخشی از کشور عراق حضور دارد، آیا امنیت زائران اربعین تامین است؟
کد خبر: ۷۴۸۰۶۸
داعش چقدر با کربلا فاصله دارد؟

به گزارش خبر آنلاین، حتی برای بسیاری در ایران هنوز مشخص نیست که داعش دقیقا در چه جغرافیایی در حال جنگ با مردم عراق است. جستجوی میدانی و صحبت با مردم عراق نشان می دهد که در شهرهای نجف و کربلا اصولا موضوع هجوم داعش برای مردم از اهمیت بالایی برخودار نیست. از طرفی وجود لایه های امنیتی فراوان در ورودی شهر نجف و خصوصا کربلا موجب شده است، موضوع حمله احتمالی داعش به عتبات مقدسه عراق منتفی باشد.

حضور داعش درشهر موصل در استان نینوا، استان الانبار و شهرهای تکریت و صلاح الدین رودرو است. نیمی از شهر الانبار در اختیار گروهک داعش است و این گروه بر کل شهر موصل مسلط است.درصلاح الدین و تکریت نیز جنگ تن به تن بین نیروهای عراقی و داعش وجود دارد.

فاصله الانبار با ورودی های کربلا بیش از 40 کیلومتر است که این فاصله با وجود لایه های امنیتی بالای موجود برای محافظت از این شهر، جای چندانی برای نگرانی درباره امنیت کربلا و نجف را به وجود نمی آورد.

احتمال حمله زمینی آمریکا به داعش

جان کری، وزیر خارجه امریکا، روز سه شنبه گفت: هرگونه مجوز کنگره برای استفاده از نیروی نظامی امریکا علیه داعش باید انعطاف پذیر بوده و محدود به جنگ در عراق و سوریه نباشد.

خبرگزاری رویترز با اشاره به احتمال حمله زمینی آمریکا به داعش نوشت: کری درمورد نیاز به مجوز برای استفاده از نیروهای نظامی امریکا افزود: این مجوز همچنین نباید باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا را در اعزام نیروهای جنگی علیه گروه های شبه نظامی درصورت لزوم، محدود سازد.

شکنجه های وحشیانه سیا

سنای ایالات متحده آمریکا در گزارش روز سه شنبه خود روش های بازجویی و شکنجه سیا را با عبارت هایی چون "بی تاثیر" و "وحشیانه" توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه یورونیوز، انتشار این گزارش که با بیش از شش سال وقت و ۴۰ میلیون دلار هزینه، تهیه شده از سوی رئیس کمیته تحقیق، سناتور داین فاینستاین، مورد دفاع قرار گرفت.

سناتور داین فاینستاین روز سه شنبه در جریان ارائه گزارش گفت: تاریخ ما را بواسطه تعهدمان به یک جامعه عادلانه، تحت حکومت قانون قضاوت خواهد کرد. خواست و اراده ما برای روبرو شدن با یک حقیقت زشت به ما می گوید، نباید هرگز دوباره اتفاق بیافتد. بی ثباتی که امروز شاهدش هستیم در چند ماه و چند سال آینده حل نخواهد شد. اما این گزارش مهمتر از آن است که کناری گذاشته شود.

دادگاه مهدی هاشمی در سراشیبی

تا کنون 21 جلسه از این دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار شد، جلساتی که خبرنگاران را به طور متوسط چهار تا پنج ساعت در گرمای تابستان و سرمای فصل پاییز پشت درهای بسته دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی منتظر گذاشته که شاید قبل یا بعد از دادگاه، مهدی هاشمی یا حتی اگر شده یکی از وکلایش در جمع آنها حاضر شده و گفت وگو کنند.

به گزارش ایرنا، هر چند در بیش از نیمی از این جلسات نه مهدی هاشمی و نه وکلایش هیچکدام برای پاسخگویی در جمع خبرنگاران حاضر نشده اند که البته وکلایش دلیل این امر را غیر علنی بودن جلسات و تشخیص قاضی می دانند، اما آیا جلسات رسیدگی به گفته وکیل مهدی هاشمی تا سه جلسه دیگر پایان می یابد؟

مهدی هاشمی بهرمانی که پیش از این رییس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ایران بود، بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 از ایران خارج شد و دوم مهرماه 1391 بعد از حدود سه سال به ایران بازگشت و در فرودگاه مورد بازجویی قرار گرفت.

او یک روز بعد یعنی سوم مهر ماه به دادسرای امنیت رفت اما در ساعات پایانی همان روز با صدور قرار بازداشت موقت، روانه زندان اوین شد. این بازداشت 2 ماه و 23 روز طول کشید و مهدی هاشمی سرانجام در تاریخ 26 آذر سال 91 با قرار وثیقه 10 میلیارد تومانی آزاد شد.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران، کمتر از یک ماه بعد از این، از صدور کیفرخواست 125 صفحه ای برای مهدی هاشمی با 12 عنوان اتهامی خبر داد.

الأزهرعلیه داعش فتوای جهاد داد

الأزهر مصر با برگزاری نشستی ضمن تاکید بر وجوب مقابله با گروه‌های تروریستی حتی در صورت کشته شدن در این مسیر، بیرون راندن تروریست‌ها از کشورهای مسلمان را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، الأزهر در کنفرانسی که با محوریت مبارزه با تروریسم برگزار شد، راه‌های قانونی برای مقابله با گروه‌های تروریستی که به دنبال خشونت هستند را بررسی کرد.

الأزهر در نشست خود تحت عنوان «ظالمان و خوارج» اعلام کرد: گروه‌های تروریستی همچون داعش، اخوان‌المسلمین، و انصار بیت‌المقدس بر مساله حفظ وحدت هیچ توجهی ندارند چراکه همواره خواهان در دست گرفتن قدرت و یا پیگیری انگیزه‌های قومی و حزبی خود هستند و در این راه از دین به عنوان پوششی که تهمت‌ها را از آنها دور کند و حقیقت را پشت آن پنهان کنند، استفاده می‌کنند.

الأزهر با اشاره به سخنان خداوند متعال مبنی بر اینکه مجازات کسانی که با خداوند و رسول خدا می‌جنگند و خواهان ایجاد فساد در زمین هستند، قتل است، تاکید کرد که حاکم جامعه باید برای مجازات کسانی که دست به قتل و کشتار مردم می‌زنند، اختیار و آزادی لازم را داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها