به تازگی حسگر بدون نیاز به سیم و ارزانی تولید شده که با تشخیص ترکیبات گازی هوای محیط نسبت به وجود ماده غذایی فاسد در اطراف هشدار می دهد.
کد خبر: ۷۴۷۵۸۴
اعلام هشدار فاسد بودن غذا توسط موبایل

معمولا زمانی تشخیص می دهیم غذایی خاص فاسد شده که مقداری از آن را در دهان می گذاریم اما چه خوب خواهد بود اگر این تشخیص قبل از استفاده از مواد غذایی صورت گیرد. اکنون و به لطف ابتکارعمل محققان دانشگاه «MIT» چنین امکانی فراهم شده است.

گروهی از شیمیدانهای دانشگاه «MIT» بر روی حسگر ارزان و بدون نیاز به سیمی کار می کنند که به راحتی وجود غذای فاسد را در محیط اطراف تشخیص می دهد. این شیوه تشخیص که تاکنون کم سابقه بوده است به واسطه شناسایی گازهای موجود در هوا صورت می گیرد.

اما نکته جالب تر نحوه اطلاع رسالی حسگر است. پس از تأیید وجود گازهایی در هوا که نشان دهنده وجود غذای فاسد در محیط است، اطلاعاتی به تلفن همراه ارسال می شود و افراد حاضر در محل را از وجود مواد غذایی در آستانه فاسد شدن و حتی میوه های در حل گندیدن در طبقه پایین یخچال آگاه می سازد.

یکی از محققانی که این فناوری نوین را ارایه کرده است، می گوید: مهمترین نکته این حسگر ارزان بودن آن است و همین امر به کاربردی شدن آن در آینده نزدیک کمک زیادی خواهد کرد.

محققانی که این ایده را ارایه کرده اند پیش از این نیز (سال 2007) با ابداع حسگری که با تشخیص بخاراتی خاص در محیط، وجود مواد منفجره نظیر «TNT» را نشان می دهد خبر ساز شده بودند. این ابتکار عمل کاربردی منجر به کسب جایزه نیم میلیون دلاری توسط ابداع کنندگانش شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها