تدوین طرح رفع مشکلات توانبخشی

قیمت وسایل توانبخشی 10 برابر افزایش یافت

اختصاص 2میلیارد تومان برای طرح نگهداری در منزل معلولان

طرح نگهداری در منزل معلولان به عنوان طرح جدید در حوزه توانبخشی از ماه آینده عملیاتی خواهد شد.
کد خبر: ۷۴۷۳۹۸

به گزارش ایسنا، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اعلام این خبر گفت: در مناطقی که خانواده‌ها دارای فرزندان معلول با معلولیت شدید یا خیلی شدید هستند، ماهانه صد هزار تومان مستمری تعلق خواهد گرفت و در سال آینده تعداد این خانواده‌ها افزایش می‌یابد.

یحیی سخنگویی درباره تعداد افراد تحت پوشش طرح نگهداری در منزل معلولان بیان کرد: اکنون330 نفر در فهرست هستند و هدف ما این است که با نظارت سازمان بهزیستی به خانواده‌ها کمک کنیم که فرزندان معلول خود را در منزل نگه داشته و به آن رسیدگی کنند و برای اولین بار حدود دو میلیارد تومان به این امر اختصاص داده‌ایم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی درمورد طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده نیز گفت: حدود سه سال از اجرای این طرح می‌گذرد و امسال این طرح گسترش یافته و به 7000 نفر رسیده است.

سخنگویی ادامه داد: این خدمات به صورت رایگان و هفته‌ای سه روز به معلولان در استان‌های مختلف ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد جدیدی در حوزه توانبخشی در دنیا در حال انجام است، به طوری که از رویکرد توانبخشی مبتنی بر مراکز فاصله گرفته و در جهت توانمندسازی افراد و گروه‌های هدف پیشروی می‌کند.

سخنگویی تاکید کرد: باید نیازهای اولیه معلولان در جامعه تامین شود و به عنوان مثال تامین سمعک برای یک فرد کم‌شنوا، ارائه عصا، واکر یا ویلچر برای افراد ضایعه نخاعی حداقل وسایل یا کمک به این افراد برای ورود آنان به جامعه و رفع چالش‌های آنان با خانواده و جامعه است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در ارتباط با تامین حداقل نیازها برای حضور فعال معلولان در جامعه بیان کرد: امسال 37 میلیارد تومان برای خرید و تامین تجهیزات توانبخشی اختصاص داده‌ایم و تاکنون 5/27 میلیارد تومان به استان‌ها اعتبار اختصاص داده شده است.

سخنگویی در ارتباط با تکنولوژی‌های مدرن در حوزه توانبخشی یادآور شد: در زمینه تکنولوژی مدرن نباید از کشورهای پیشرفته دنیا عقب بمانیم و باید در آن مسیر گام برداریم و در این جهت تامین ویلچر برقی برای معلولان با نیازهای خاص، تهیه عصای هوشمند برای نابینایان و همچنین تامین تکنولوژی‌های مدرن مانند چاپگر بریل برای نابینایان اقدامات جدیدی است که در حوزه نابینایان آغاز شده است.

راه‌اندازی اولین مرکز تخصصی ضایعه نخاعی

وی ضمن ابراز تاسف از این‌که پس از گذشت این همه سال از جنگ یک مرکز توانبخشی ضایعه نخاعی به صورت علمی وجود ندارد، بیان کرد: چند روز آینده اولین مرکز تخصصی ضایعه نخاعی در خیابان مولوی (مرکز شهیدجلایی‌پور) افتتاح می‌شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ابراز کرد: در این مرکز افراد با ون‌های مناسب‌سازی شده به مرکز منتقل شده و همچنین به صورت تخصصی اقداماتی از قبیل فیزیوتراپی، کاردرمانی و روان‌شناسی به معلولان ارائه می‌شود.

سخنگویی در ارتباط با مدت زمان ارائه خدمات به افراد در این مرکز خاطرنشان کرد: در این مرکز به طور هدفمند و زماندار در دوره‌ای سه تا شش ماهه فرد را وارد جامعه کرده تا بتواند حداقل مسائل مراقبتی از خود را فراگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها