حیدرالعبادی: برخلاف واشنگتن، ایران در کمک به بغداد تردید نکرد

تلاش آمریکا برای تشکیل نیروی نظامی وابسته در عراق

واشنگتن که پیش از این با تشکیل گروه‌های نظامی وابسته به حزب بعث در عراق، برای شکل‌گیری داعش در این کشور بسترسازی کرده بود، اکنون به دنبال ایجاد نیرویی از عشیره‌هاست که با آمریکا در ارتباط باشند.
کد خبر: ۷۴۴۷۴۷

واحد مرکزی خبر به ‌نقل از شبکه المیادین گزارش داده است که این گروه‌های نظامی قرار است در برابر نیروهای مردمی عراق که ایران بر آنها تاثیر دارد، قرار بگیرد و در همین راستا هیاتی از عشیره‌های عراقی با هدف دریافت کمک‌های نظامی از آمریکا برای مبارزه با داعش به واشنگتن سفر کرده است. گفته شده که این گروه‌های نظامی قرار است ساختاری شبیه شوراهای بیداری داشته و در آینده به نیروی نظامی منطقه‌ای مانند پیشمرگ‌ها تبدیل شوند.

رقابت واشنگتن با تهران و ریاض در عراق

شبکه المیادین، تلاش آمریکا برای ترسیم شرایط جدید در نقشه عراق را به پیشروی‌های اخیر نیروهای ارتش عراق و نیروهای مردمی در مناطق متعدد این کشور از جمله جرف الصخر، جلولا و بیجی ارتباط داده و در گزارش خود آورده است: تصاویر نشان می‌داد که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در خط مقدم این درگیری‌ها قرار داشت، تا جایی که به نظر می‌رسد او در همه پیشروی‌های میدانی نقش اساسی ایفا می‌کند. بنابراین آمریکا می‌خواهد نیرویی را ایجاد کند که در کنار ارتش عراق بجنگد و پیروزی‌هایی به دست آورد که به ارتش عراق مربوط نباشد، بلکه به پای واشنگتن و نه دشمن قدیمی آن در خاورمیانه یعنی جمهوری اسلامی ایران نوشته شود. آمریکا همچنین نمی‌خواهد عربستان سعودی متحد قدیمی واشنگتن هم وفاداری جنگجویان عشیره‌ها در عراق را به دست آورد، زیرا نمی‌خواهد عربستان تاثیر سیاسی و طایفه‌ای بر آنها داشته باشد.

تلاش ایالات متحده برای شکل‌دهی به یک نیروی نظامی موازی در عراق در شرایطی است که این کشور از ظرفیت قرابت فرهنگی و مذهبی با نیروهای مردمی عراق، مانند آنچه تهران از آن برخوردار است، بهره‌ای نبرده و به همین دلیل تحلیلگران، شکل‌گیری یک نیروی نظامی کارآمد از عشیره‌های عراقی آن هم در رقابت معنادار با نفوذ تهران را تلاشی بی‌فرجام ارزیابی می‌کنند. در همین راستا یکشنبه‌شب محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار نیکولای ملادینف، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق، تاکید کرد: هر کشوری که قصد کمک برای بهبود شرایط عراق را دارد، باید با واقعیات این کشور همراه بوده و از حمایت تروریست‌ها دست بردارد.

العبادی: ایران حامی نخست عراق است

این رقابت‌ها درحالی است که حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفته است: ایران از عراق در نبرد بر سر موجودیت این کشور دفاع و در آن تردید نکرد.

وی با اشاره به منافع مشترک دو کشور، افزود: من با صراحت می‌گویم حاضر نیستم روابطم با ایران را به هم بزنم؛ به این دلیل که دیگران چنین خواسته‌ای از من دارند. اکنون در عراق نبرد بر سر موجودیت است و ایران در این نبرد از ما حمایت کرد. وی تصریح کرد: من به کمک‌های آمریکا به عراق احترام می‌گذارم، اما در دیدار خصوصی و حتی عمومی با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم با صراحت تاکید کردم زمانی که بغداد با خطر روبه‌رو بود طرف آمریکایی برای دفاع از بغداد و کمک به نیروهای مسلح ما مردد بود، اما طرف ایرانی به هیچ وجه در این باره تردید نکرد. ایران حتی در کمک کردن به کردها هم زمانی که اربیل به خطر افتاد، تردیدی از خود نشان نداد.

تاکید نصرالله بر مقابله با طایفه‌گرایی در عراق

به‌عقیده صاحبنظران، تلاش آمریکا برای تشکیل یک نیروی نظامی برخاسته از عشایر سنی، گامی دیگر در راستای تشکیل یک اقلیم اهل سنت در عراق است؛ اقلیمی که گفته می‌شود هدف نهایی از تشکیل آن، گسیل اعراب فلسطینی به این منطقه در راستای منافع صهیونیست‌هاست.

بر همین اساس گفته شده است که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بتازگی در دیدار با نوری‌مالکی، معاون رئیس‌جمهور عراق، تاکید کرده است که ایجاد اقلیم سنی به عنوان بخشی از طرحی با هدف اشغال بخشی از سوریه و عراق و الحاق این مناطق به اردن بود تا رویای رژیم صهیونیستی مبنی بر تشکیل سرزمین جایگزین برای فلسطینی‌ها به منصه ظهور برسد. او با قدردانی از شجاعت نوری‌مالکی و موضعگیری‌های وی علیه آمریکا و عربستان از پایبندی وی به حفظ حاکمیت عراق و تمامیت ارضی این کشور و مخالفت با تشکیل اقلیم‌ها استقبال کرده است.

منابع وابسته به نوری مالکی در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از نصرالله گفته‌اند: نوری‌مالکی با تشکیل اقلیم‌ها مخالفت کرد و این اقدام با وجود آن صورت گرفت که وعده‌های بسیاری به وی از جمله تصدی پست نخست‌وزیری برای سومین بار داده شد تا وی در خصوص مسائل نفتی به نفع کردها کنار بکشد و با طرحی جهت تشکیل یک اقلیم سنی‌نشین موافقت کند. همچنین در این دیدار، نصرالله از نوری‌مالکی خواسته به فعالیت خود در عرصه سیاست ادامه دهد و برای تقویت ائتلاف دولت قانون عمل کند و به تحکیم وحدت علیه طایفه‌گرایی و تقسیم و تجزیه عراق بپردازد.

به گزارش ایسنا، نوری مالکی نیز در این دیدار به اطلاع دبیرکل حزب‌الله لبنان رسانده است که در آغاز، سوءتفاهمی نسبت به دولت حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق وجود داشته، اما روابط میان وی و العبادی اکنون بسیار عالی و تمامی مشکلات حل شده است.

فشار وارد کردن بر ایران و لبنان

نوری مالکی در جریان سفرش به لبنان، با نبیه‌بری رئیس مجلس لبنان، تمام‌سلام نخست‌وزیر، سلیم‌الحص نخست‌وزیر اسبق لبنان و شماری از نمایندگان مجلس لبنان از فراکسیون وفاداران به مقاومت دیدار کرد.

محمد رعد، نماینده مجلس لبنان در دیدار معاون رئیس‌جمهور عراق گفته است: داعش یکی از جلوه‌های تروریسم سازمان یافته بین‌المللی است. وی با تمجید از نوری‌ مالکی گفت، آنچه اکنون در سوریه روی می‌دهد توطئه‌ای برای نابودی این کشور و عراق و حتی هدف قرار دادن لبنان و ایران است. با توجه به این که هدف از این اقدامات نابودی زیربنای منطقه و حاکمیت و مقدسات ماست، دفاع از این مناطق برای ما امری واجب و مقدس است. وی گفته است: جنگ ما با تروریسم ادامه دارد و حامیان مالی آنها نمی‌خواهند ما باهم متحد باشیم. آنها می‌خواهند ما را تابع خود کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها