با بهروز غریب‌پور، کارگردان «اپرای سعدی»

سراغ خیام می‌روم

بهروز غریب‌پور پس از یک سال 2 اپرای جدید می‌سازد

سعدی و خیام اپرا دار می‌شوند

جدال بین طرفداران سعدی و حافظ در طول تاریخ ادبیات همواره وجود داشته است، عده‌ای حضرت لسان الغیب را قله ادبیات ایران می‌دانند و برخی استاد سخن سعدی را سرآمد ادبای ایرانی می‌دانند.
کد خبر: ۷۴۴۷۴۶
سعدی و خیام اپرا دار می‌شوند

بهروز غریب‌پور، کارگردان اپراهای عروسکی قصد دارد پس از ساخت اپرای حافظ، زندگی، احوال و افکار شیخ اجل سعدی را هم روی صحنه ببرد تا دل طرفداران این شخصیت بزرگ ادبیات کشورمان را هم به‌دست آورد.

بهروز غریب‌پور، کارگردان نام آشنای تئاتر که سال‌هاست در عرصه ساخت اپراهای ایرانی فعالیت‌های چشمگیری داشته، این روزها مشغول کار روی اپرای سعدی است. اپرای پرماجرایی که سال گذشته دست‌نوشته‌هایش به سرقت رفت و غریب‌پور دوباره آن را نوشت.

او در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد: این روزها مشغول تولید اپرای عروسکی سعدی هستم. اکنون در مرحله ساخت عروسک‌ها و موسیقی کار رسیده‌ایم و آماده می‌شویم که بهمن ماه روی صحنه بیاییم.

غریب‌پور در این باره توضیح می‌دهد: بعد از این‌که خودرویم به سرقت رفت متن‌هایی را که برای اپرای سعدی نوشته بودم از دست دادم اما دوباره کار را از نو نوشتم و آماده اجرا کردم.

کارگردان اپرای «رستم و سهراب» اظهار می‌کند: نوشته‌هایم به سرقت رفته بود نه مغزم. با خودم گفتم حتما این اتفاق حکمتی داشته و باید کار را دوباره انجام دهم. حالا بعد از یک سال نگارش متن را به پایان رسانده‌ام و در شرف انجام انتخاب خواننده هستم.

غریب‌پور ادامه می‌دهد: آهنگسازی اپرای سعدی را آقای امیر بهزاد به عهده دارد. برای انتخاب خواننده نقش‌های مختلف در حال تست گرفتن هستیم و این بخش هم بزودی قطعی می‌شود.

او درباره این‌که چرا «سعدی» را برای ساخت اپرا انتخاب کرده و با وجود به سرقت رفتن، دوباره آن را نوشته است، می‌گوید: ما شعرای بی نظیر و نخبگانی داریم که حیف است به نسل جدید شناسانده نشوند. حتی در مورد سعدی می‌توان گفت زوایایی از زندگی، افکار، احوال و اندیشه‌هایش حتی توسط سعدی‌شناسان هم دیده نشده است. امیدوارم اپرای سعدی گامی باشد برای شناخت دوباره این شاعر بزرگ و بی‌نظیر. وقتی سعدی را در غزلیاتش بررسی می‌کنیم، می‌بینیم بی نظیر است. دیدگاه‌هایش در آداب تربیت انسان برای حضور و زندگی مفید در یک جامعه مدنی بی‌نظیر است. بوستان سعدی ده باب دارد که در آن ده ستون اصلی تربیت انسان مطرح می‌شود و ده منشور است برای این‌که چگونه رفتار کنیم.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه نسل جدید به سعدی توجه حداقلی داشته‌ است، امیدوارم اپرای سعدی فتح بابی باشد برای شناخت دوباره سعدی، چنان‌که درباره مولوی و حافظ چنین اتفاقی افتاد.

غریب‌پور می‌افزاید: خیلی امیدوار هستم که سعدی هم با یک نگاه جدید هم از سوی پژوهشگران و هم از سوی نسل جوان دوباره آثارش خوانده شود. ما فعلا درباره آثار بزرگان تجدید چاپ را مبنا قرار داده‌ایم که بگوییم سعدی بزرگ است. حافظ بزرگ است اما نه در مدارس و نه در دانشگاه‌هایمان به‌صورت جدی به این قله‌های فلسفه و اندیشه ایرانی اسلامی توجه نداریم.

او اظهار می‌کند: من تصور می‌کنم خواننده‌هایمان روی غزل‌های سعدی زیاد کار کرده‌اند هر چند به طعنه می‌گویند حافظ حق سعدی را خورده است اما در شیراز و کنار مزار حافظ هم خیلی‌ها را می‌بینی که سعدی می‌خوانند. این بزرگان شناسنامه‌های ملی ما هستند. بخصوص سعدی که اگر مبانی تربیتی او را مورد توجه قرار داده و به کار می‌بستیم سرنوشتمان چیز دیگری می‌شد. امیدوارم بتوانم دینم را به این بزرگان ادا کنم. تا زمانی که می‌توانم کار کنم در خدمت شعرای بی نظیر ایرانی خواهم بود.

غریب‌پور درباره اپرای بعدی که خواهد ساخت، می‌گوید: بعد از سعدی اپرایی با موضوع منطق الطیر عطار یا خیام کار خواهم کرد. اکنون همزمان روی هر دو کار می‌کنم. خیام به‌دلیل این‌که رباعی‌های محدودی داشته و یک پیچیدگی‌های شخصیتی دارد خیلی بیشتر جذبم کرده و فکر می‌کنم اپرای بعدی‌ام خیام باشد.

زینب مرتضایی‌فرد‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها