دکتر فرهادی:

شرکت‌های دانشگاهی با هدف تجاری سازی فناوری تأسیس می‌شود

چهارمین کنفرانس بین المللی و هشتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری با حضور جمعی از مدیران عالی رتبه کشور و نیز میهمانان خارجی و با پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح روز دوشنبه در جزیره کیش آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۷۴۴۵۸۹
شرکت‌های دانشگاهی با هدف تجاری سازی فناوری تأسیس می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیام خود نوشت: شرکت های دانشگاهی توسط استادان دانشگاه ها به منظور تجاری سازی فناوری هایی که در دانشگاه ها به آن ها دستیابی پیدا می شود و طبق قانون برنامه چهارم مجاز شناخته شده اند، تاسیس می شوند.

دکتر محمد فرهادی امروز دوشنبه در پیامی به " چهارمین کنفرانس بین المللی و هشتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری " با اعلام اینکه سیاست های مهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این دوره، تبدیل دانشگاه های کشور به دانشگاه کارآفرین و تکمیل حلقه ی علم به تولید و توسعه ی شرکت های دانش بنیان است، تصریح کرد: لازمه ی این کار، ایفای نقش بسیار فعال استادان و دانشجویان دانشگاه ها در توسعه ی فناوری و نوآوری است.

وی افزود: در این راستا بها دادن به پژوهش های مساله محور که از سوی نهادهای کشور تعریف می گردد و به منظور حل مسایل و مشکلات محلی و منطقه ای انجام می شود، جزو سیاست های این وزارتخانه بوده که قرار است در این زمینه اقداماتی انجام شود.

فرهادی اظهار داشت: همکاری مشترک با شرکت های بزرگ، کوچک و متوسط در امر تحقیقات مشترک با سرمایه گذاری طرفین در آن ها از دیگر اقداماتی است که قرار است از سوی این وزارتخانه انجام شود که هدف این اقدام دستیابی به هدف گذاری های انجام شده از طرف رهبر انقلاب مبنی بر هزینه کرد 4 درصد درآمد ناخالص ملی در امر تحقیقات است.

وی تعریف دوره های مشترک توسط دانشگاه ها و شرکت های بزرگ، کوچک و متوسط به منظور توسعه ی دانش آن ها را از دیگر اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برشمرد و ادامه داد: این وزارتخانه در این دوره سعی دارد تا با اعتماد سازی و همکاری بسیار نزدیک با نهادهای علمی و فناوری کشور درصدد ارتقای سطح علمی و فناوری کشور به عنوان پیشران تولید ثروت ملی برآید.

در این مراسم دکتر سید سپهر قاضی نوری، معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی ریاست جمهوری با تاکید بر ساماندهی صنایع بزرگ و تقویت بازار داخلی ایران گفت: در حال حاضر لایحه ی قانون مالکیت فکری در بخش صنعت از سوی دولت در دسترس تدوین بوده که قرار است با تهیه ی این قانون به ضعف قانون مالکیت فکری حداقل در مرحله ی قانون گذاری پایان داده شود.

وی افزود: ضروری است، شبکه ای از پژوهشکده ها در حوزه ی سیاستگذاری دیپلماسی فناوری تاسیس شود تا بتوان با سیاستگذاری علوم پایه و تجاری و کاربردی علوم انسانی، زنجیره ای ایجاد کرد تا پژوهشکده مذکور بتواند، نسبت به تربیت نیروی انسانی کاربردی در این حوزه اقدام کند.

دکتر منوچهر منطقی، رییس انجمن مدیریت فناوری ایران نیز با اشاره به این که ایران به عنوان قطب فناوری در سطح منطقه و شمال آفریقا شناخته می شود، گفت: از سه سال پیش، انجمن مدیریت فناوری ایران با توجه به برگزاری چهار دوره از کنفرانس های ملی مدیریت به این نتیجه رسید که ایران در زمینه مدیریت فناوری، دستاوردهایی دارد که توانایی ارایه ی آن را در سطح بین المللی داراست.

وی ادامه داد: با توجه به نقش مهم تجاری سازی فناوری در شرکت های بزرگ و مجموعه های کوچک و متوسط، شعار چهارمین کنفرانس بین المللی و هشتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری ایران، " نوآوری و تجاری سازی دانش و فناوری" انتخاب شده است.

دکتر منطقی تصریح کرد: از اهداف این کنفرانس دو روزه، فراهم آوردن فضایی است تا متخصصان بتوانند علاوه بر مطلع شدن از فناوری های روز دنیا در آن از تجارب یکدیگر استفاده کرده و متخصصان نیز در سیاستگذاری ها مشارکت کنند.

وی با تاکید بر تدوین و انتشار تجارب متخصصان گفت: این اطلاعات ثروتی عظیم است که تاکنون کمتر بدان بها داده شده است.

به گفته رییس انجمن مدیریت فناوری ایران، از عمده محورهای این کنفرانس، بررسی نقش دیپلماسی فناوری در توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین بنگاه ها و شبکه های علمی و فناورانه داخلی و خارجی، ارزیابی نقش دیپلماسی فناوری در صادرات فناوری و محصولات فناورانه و معرفی ویژگی های دیپلماسی فناوری در شرایط تحریم است.

وی ادامه داد: نشست های تخصصی با مدیریت صنایع در حوزه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت ساخت قطعات و تجهیزات، صنایع هوایی، خودرو، دارویی و انرژی ( نفت، گاز، هسته ای، نیروگاهی و بهینه سازی) و همچنین برگزاری کارگاه های تخصصی به صورت عرضه محور از دیگر برنامه های این کنفرانس است.

چهارمین کنفرانس بین المللی و هشتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری روز دوشنبه 11 آذر ماه نیز به کار خود ادامه می دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها