گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

فرعون بیگناه و انقلابی که به کما رفت

محاکمه قرن، نام رویدادی بود که برای دیدن آن صدها میلیون نفر از مصر و سرتاسر جهان مقابل گیرنده های تلویزیونی می نشستند تا یکی از خودکامگان معاصر را در سرزمین فرعون ها در لباس سفید زندانی متهم ببیند؛ هر چند این اتفاق بزرگ که در 12 مرداد سال 1390 چشم جهانیان را خیره کرد، با تبرئه ای ناباورانه تمام شد.
کد خبر: ۷۴۴۱۹۶
فرعون بیگناه و انقلابی که به کما رفت

به گزارش جام جم آنلاین، شاید برای بسیاری از کسانی که صحنه تحولات مصر را با حساسیت دنبال می کردند، صدور حکم برائت از اتهام برای حسنی مبارک بعد از بارها تعویق در جلسات محاکمه دیکتاتور 86 ساله چندان دور از انتظار نبود.

عملکرد اخوان المسلمین و اشتباهات مکرر آن قطعا یکی از دلایل مهم وقوع انقلاب معکوس در مصر بود و در این باره بسیار گفته و نوشته شده است اما نقش دخالت های خارجی به ویژه از سوی کشورهایی که ترس از سرایت شراره های انقلاب به نظام های دیکتاتوری خود را داشتند، توانست سیر رخدادها را در این کشور به شکلی چشمگیر عوض کند.

باید باور کرد که تپنده ترین مورد انقلاب های عربی یعنی انقلاب مصر به وضعیت کما افتاده، اگر نگوییم مرده است.

هیچ شاهدی بر این ادعا نمی تواند قویتر و در عین حال طنز آمیز تر از تبریک دیکتاتورهای عربی خلیج فارس به حسنی مبارک درباره تبرئه وی از اتهام سرکوب و کشتار معترضان باشد.

آشکارترین گواه بر وضعیت فجیع و مرگ بالینی خیزش مردم در سرزمین فراعنه این می تواند باشد که حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین که کشورش همچنان درگیر انقلاب مردمی برای احقاق حقوق اکثریت تحت ستم آن است، به حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر به دلیل تبرئه شدن وی از اتهام دست داشتن در کشتار معترضان تبریک بگوید!

این تبریک از سوی مقامی عربی که مردم کشورش برای کسب ابتدایی ترین حقوق مدنی در حال مبارزه هستند در حالی است که شهرهای مصر از روز گذشته و به دنبال صدور حکم تبرئه دیکتاتور مصر از اتهام دست داشتن در کشتار معترضان، صحنه اعتراضات جدید شده است؛ اعتراضاتی که تاکنون یک کشته و ده ها مجروح بر جای گذاشته است.

به جرات می توان گفت بزرگترین منتفعین و برندگان اصلی مرگ زودهنگام انقلاب مصر کشورهایی هستند که بیشترین ترس را از شکل گیری حوادث مشابه در کشورهای خود داشتند.

در جدیدترین شاهد از این دست، لطفی بن جدو وزیر کشور تونس روز شنبه در گفتگویی با روزنامه الخبر الجزایر از اطلاعاتی امنیتی پرده بر می دارد؛ اطلاعاتی که مهر تایید دیگری بر مدیریت امنیتی تحولات کشورهای انقلاب های عربی از سوی دست هایی است که حالا دیگر پنهان نمانده اند.

بن جدو می گوید: ثروتمندانی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که تفکر تکفیری دارند، به گروه های تروریستی در تونس کمک می کنند.

وزیر کشور تونس می افزاید: تحرکات تروریست ها با حمایت های مالی این میلیاردرهای عربی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تونس افزایش یافت و ما این امر را پنهان کردیم زیرا انتشار چنین اطلاعاتی می توانست باعث آشوب بیشتر و اقبال کمتر مردم به صندوق های رای (در اثر نگرانی های امنیتی) شود.

این واقعیت بر کسی پوشیده نیست که اساسا برگزاری انتخابات در کشورهایی که روند انقلاب های مردمی آنها را به سوی سازوکارهای احقاق حقوق مدنی پیش برده است می تواند انتظاراتی را برای ملت های تحت ستم در کشورهایی ایجاد کند که در آن ابتدایی ترین حقوق شهروندی نیز نادیده گرفته می شوند.

از این منظر، سربریدن انقلاب های مردمی منطقه با خنجر افراط گرایی گروه های مورد حمایت نظام های دیکتاتوری امری بدیهی بلکه از منظر منافع خودکامگان، واجب است.

تبریک حمد بن عیسی آل خلیفه و حمایت نظام های پادشاهی خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی از حسنی مبارک دیکتاتور مصر نیز در این چارچوب چیز عجیبی نیست.

بپذیریم یا نه، در شرایط مرگ یا زندگی نباتی انقلاب مصر دیگر به حسنی مبارک نمی توان صفت مخلوع هم داد. دیکتاتور همچنان زنده است و در سایه حمایت چکمه پوش ها نفس می کشد. محاکمه مبارک نیز نمایشی بیش نبود همانطور که مرگ و بیماری اش بیشتر به شایعه شبیه بود. شاید بهترین سخن را در این باره پزشک او بر زبان آورد که گفت: آقای مبارک! تو نباید بمیری، مردن برای سلامتی ات ضرر دارد.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها