امروز 2 آذر 1393 خورشیدی برابر با 29 محرم 1436 هجری و 23 نوامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۴۱۲۶۶
2 آذر، درگذشت درویش خان هنرمند موسیقی

هجری شمسی

2 آذر 1305

غلامحسین درویش معروف به درویش خان موسیقی دان ایرانی دگذشت. پدر وی نوازنده سه تار بود و پسرش را از کودکی به آموختن موسیفی تشویق کرد. یازده ساله بود که وارد دارالفنون شد و جزو نوازندگان دسته مخصوص قرار گرفت. مدتی نزد آقا حسینقلی تعلیم موسیقی گرفت و بهترین نوازنده تار و سه تار شناخته شد. درویش خان برای پر کردن صفحه گرامافون چند سفر به روسیه و انگلستان کرد. وی به سبب آشنایی با موسیقی نظامی در نوازندگی تکنیکی خاص و بدیع داشت و ابتکاراتی در موسیقی ایرانی پدید آورد. پیش­درآمد را از نوآوری های درویش خان در موسیقی ایرانی می دانند. وی ساختمان تار و سه تار را تکمیل کرد. استاد ابوالحسن صبا، موسی معروفی و مرتضی نی­داوود از بهترین شاگردان درویش خان به شمار می روند.

2 آذر 1305

پرویز شهریاری از مفاخر فرهنگی ایران، ریاضیدان و مترجم در کرمان متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در مدارس «کاویانی» و «ایرانشهر» زادگاهش گذراند. در 1321 وارد دانشسرای مقدماتی کرمان شد و در خرداد 1323 فارغ التحصیل گردید. سپس برای ادامه تحصیل به تهران آمد، مدتی به کلاس مقدماتی دانشکده ادبیات رفت و دیپلم گرفت. در 1324به دانشکده علوم رفت و در رشته ریاضی تحصیلات خود را دنبال کرد و در ۱۳۳۲ از دانشکده علوم دانشگاه تهران و دانش سرای عالی در رشته ریاضی درجه لیسانس گرفت. مدتی ماهنامه «اندیشه ما» را انتشار داد. زبان روسی را فرا گرفت و دست به تألیف و ترجمه زد. از 1331تا 1332 سردبیر هفته نامه «هومن» بود. شهریاری در 1339 اولین کلاس کنکور را در ایران با نام «گروه فرهنگی خوارزمی» راه اندازی کرد. در مهرماه همان سال دبیرستان پسرانه «خوارزمی» و در 1340دبیرستان دخترانه «مرجان» را بنیان گذارد. در 1342 انتشارات «خوارزمی» را تأسیس کرد. مدت هشت سال (1342-1349هـ .ش) مجله «سخن علمی و فنی» را منتشر کرد. از 1346 تا 1354 سرپرست دفتر ترویج علوم وزارت آموزش عالی بود. در 1350 «گروه فرهنگی مرجان» را بنیان گذاشت. تأسیس انتشارات توکا در 1353 ، تأسیس مدرسه عالی علوم اراک با کمک دکتر عبدالکریم قریب و دکتر حسین گل گلاب، انتشار مجله «آشتی با ریاضیات و آشنایی با ریاضیات» (از1356تا1370هـ . ش)، انتشار نشریه «آشنایی با دانش» (از 1357 تا 1360هـ . ش)، سردبیری «چیستا» (از 1360هـ . ش)، انتشار ماهنامه «دانش و مردم» (از 1379 تا مهر 1380هـ . ش) از دیگر فعالیت های اوست. استاد شهریاری در ۱۳۸۱ دکترای افتخاری ریاضیات از دانشگاه کرمان گرفت. از جمله افتخارات وی می توان به اخذ نشان درجه یک علمی(1345هـ .ش) اشاره کرد. استاد شهریاری در سال 1384 به عنوان چهره ماندگار در رشته آموزش ریاضیات برگزیده شد. او با تألیف کتاب های درسی و کمک درسی ریاضی توانست نقش مهمی در پرورش فکری دانش آموزان و دانشجویان ایفا کند.

2 آذر 1364

غلامحسین ساعدی داستان نویس و مترجم معاصر درگذشت. وی تحصیلاتش را در رشته پزشکی به پایان رساند. اما به ادبیات علاقه بسیار داشت. ساعدی نخستین نمایشنامه خود را در سال 1336 منتشر کرد و به فیلمنامه نویسی نیز پرداخت که مهم ترین اثر او فیلمنامه «گاو» است. بهترین بابای دنیا، آی با کلاه آی بی کلاه، از دیگر نمایشنامه های ساعدی به شمار می روند.

هجری قمری

29 محرم 903

محمد هروی مورخ مسلمان درگذشت. وی در خاندانی مشهور در شهر بلخ درشمال افغانستان متولد شد، اما بیشتر عمر خود را در هرات گذراند. هروی به سبب مراتب علمی‏ اش، مورد توجه امیرعلیشیر نوایی، وزیر دانشمند سلسله‏ گورکانیان که به علماء احترام فراوان می‏ گذاشت، قرار گرفت. مهم‏ترین اثر هروی، تاریخ رُوضَةُالصَّفا است که تاریخ عمومی جهان را از ابتدای خلقت تا زمان خودش به نگارش در آورده است. وفات محمد هروی در هرات روی داد.

میلادی

23 نوامبر 1974

تشکیل کشور فلسطین از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.کنفرانس سرانِ عرب در نوامبر 1973م، سازمان آزادی‏بخش فلسطین را تنها نماینده قانونی مردم این منطقه دانست و در فوریه 1974م کنفرانس سران کشورهای اسلامی نیز آن را تأیید نمود. با این پیش زمینه‏ها در 23 نوامبر 1974م مجمع عمومی سازمان ملل در دو قطعنامه این مسئله را مورد توجه قرار داد و در آن‏ها اولا به سازمان آزادی‏بخش فلسطین اجازه داد تا به عنوان عضو ناظر در جلسات این مجمع شرکت نماید و ثانیاً حقوق ملت فلسطین در بازگشت به میهن و برخورداری از حقوق ملی را به رسمیت شناخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها