معاونت امور استان‌ها چند فیلم مستند درباره شخصیت‌هایی چون پروفسور سمیعی، شهید یاسینی و صادق آهنگران در دست تولید دارد

چهره‌های سرشناس و حجاب در قاب مستندهای تلویزیونی

شبکه دو علاوه بر تولید یک مستند درباره خاطرات معلمان، دو مستند درمورد حجاب و عفاف تولید می‌کند و سیمای مرکز استان‌ها هم تعدادی مستند با موضوعاتی چون محیط‌زیست، شهدا و رخدادها و شخصیت‌های تاریخی در دست تولید دارد.
کد خبر: ۷۳۹۵۳۹

از لاک جیغ تا خدا

شبکه دو مجموعه‌های از لاک جیغ تا خدا و بچه‌های ما را در دست تولید دارد که نتیجه پژوهش‌های گروه مستند این شبکه درباره مقوله حجاب و عفاف است.

سعید اشناب، مدیر گروه مستند شبکه دو درباره این مستندها توضیح داد: مجموعه 20 قسمتی از لاک جیغ تا خدا به کارگردانی هاشم تفکر بافقی تولید می‌شود و تاکنون 13 قسمت از آن آماده نمایش شده است. این مستند درباره دخترانی است که چندان به حجاب پایبند نبوده‌اند اما بر اثر آشنایی با یک دوست، خواندن یک کتاب یا یک اتفاق، نگاهشان به حجاب تغییر کرده و دچار تحول شده‌اند.

اشناب درباره مستند بچه‌های ما گفت: این مستند که در هشت قسمت به کارگردانی حسین شمقدری ساخته می‌شود، درباره خانواده‌هایی است که در انتقال مفهوم و ضرورت حجاب به فرزندانشان دچار مشکل شده‌اند.

وی درباره موضوع این مستند توضیح داد: خانواده‌های زیادی را دیده‌ایم که به حجاب و عفاف اعتقاد دارند اما توانایی انتقال این فرهنگ را به فرزندان و نسل بعد از خود ندارند. درنتیجه بین آنها شکاف و حتی درگیری ایجاد می‌شود. مستند بچه‌های ما به این مساله می‌پردازد و به سراغ خانواده‌هایی می‌رود که یا با این مشکل مواجهند یا نگران بروز چنین مشکلی در آینده هستند.

مدیر گروه مستند شبکه دو درباره تولید این دو مستند درباره حجاب و عفاف گفت: از حدود یک سال پیش تحقیقاتی درباره حجاب و عفاف را به صورت مستقل در گروه مستند شبکه دو آغاز کردیم که دستاوردهای قابل توجهی داشت.

به گفته اشناب، نتیجه این تحقیقات در اختیار تعدادی از برنامه‌سازان قرار گرفت و در نهایت 15 طرح به شبکه ارائه شد. برخی از این طرح‌ها در اختیار شبکه‌های دیگر مانند شبکه افق و تهران قرار گرفت و فعلا دو طرح در شبکه دو به مرحله اجرا رسیده که نتیجه آن مستندهای از لاک جیغ تا خدا و بچه‌های ماست.

همچنین شبکه دو مستندی به نام «یک معلم، یک خاطره» را برای مخاطبان خود تدارک دیده که درباره خاطرات معلمان از دوران تدریس است. این مستند در 365 قسمت سه‌دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی ابوذر قاسمی و کارگردانی اکبر‌ علی‌اصغری تولید می‌شود. تاکنون 65 قسمت از این مستند آماده شده و بزودی از شبکه دو به نمایش درمی‌آید.

علی اصغری درباره این مجموعه مستند گفت: آموزگاران کشور خاطرات خود را از درس و مدرسه روایت می‌کنند، این خاطرات که متناسب با مناسبت‌های مختلف کشور حال و هوای تازه‌ای به خود می‌گیرد، حاوی پیام‌های تربیتی است و می‌تواند برای همه افراد جامعه مفید باشد.

اصغری با اشاره به جایگاه معلم در اجتماع و فرهنگ‌سازی و نقش آن در تربیت نسل‌های آینده، افزود: معلم یکی از ستون‌های اصلی خیمه فرهنگی است که در سطوح مختلف اجتماعی و رسانه‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته، در حقیقت این برنامه بهانه‌ای برای ارج نهادن به مقام ارزشمند معلمانی است که صاحب شغل انبیا هستند.

وی ادامه داد: این مجموعه به ثبت و ضبط شفاهی خاطرات افرادی می‌پردازد که بیشترین سهم را در تربیت فرزندان این سرزمین به عهده گرفته‌اند. خاطرات روایت شده در این مجموعه تلویزیونی شیرین و شنیدنی است و بخشی از آنها نوستالژی مشترک چند نسل به شمار می‌رود.

بر اساس توضیحات این کارگردان، زمان پخش مستند «یک معلم، یک خاطره» هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است اما به صورت میان برنامه در سه بخش دو تا سه دقیقه‌ای از شبکه دو پخش خواهد شد.

تمام ایران به روایت مستند

از ابتدای امسال تاکنون 409 عنوان مستند در سیمای مرکز استان‌ها تولید شده است و طبق برنامه‌ریزی تا پایان سال نزدیک به 300 ساعت مستند در این مرکز تولید خواهد شد. عمران حیدری، رئیس مرکز سیمای استان‌ها، درباره تولیدات این مرکز توضیح داد: هر سال تعداد قابل توجهی اثر مستند برای مراکز استان‌ها تولید می‌شود که بخشی از آنها در خود مراکز تولید می‌شود. این بخش از مستندها بیش از 250 ساعت فیلم مستند در سال را شامل می‌شود. بخش دیگری از مستندهای مراکز که آثار پرهزینه‌تری از منظر مدت زمان، نیروی انسانی و برآورد ریالی هستند یا به دلایل مختلف اهمیت یا حساسیت بیشتری دارند، در ستاد مرکز استان‌ها و زیر نظر گروه مستند تولید می‌شود.

وی درباره این بخش از تولیدات استانی گفت: برخی از این مستندها درباره چهره‌ها و شخصیت‌های استانی است و بخش دیگر به مسائل زیست محیطی و دیگر موضوعات قابل توجه در استان‌ها می‌پردازد.

حیدری ضمن اشاره به تولید مستندهایی درباره چهره‌ها و شخصیت‌های استانی افزود: مستندهای آیت‌الله حائری و سیدکاظم طباطبایی در مرکز یزد، مستند «شهید یاسینی» درباره این خلبان و نقش وی در مرکز شکاری بوشهر در هشت سال دفاع مقدس در مرکز بوشهر و مستند «نوار گمشده» در مرکز خوزستان که درباره زندگی و شخصیت شهید رهبر است و همچنین نگاهی به نقش رادیو آبادان دارد، از جمله مستندهای مربوط به چهره‌ها و شخصیت‌های انسانی است.

وی به مستند «پد خندق» درباره سرداران هشت سال دفاع مقدس و «پنجم آذر» درباره یکی از رویدادهای دوران مقدس نیز اشاره کرد که اولی در مرکز کهگیلویه و بویراحمد و دومی در استان گلستان در حال تولید است.

رئیس سیمای مرکز استان‌ها به مستندی درباره حاج‌صادق آهنگران اشاره کرد و گفت: این مستند «راوی صادق» نام دارد و درباره نقش و فعالیت‌های آهنگران در سال‌های دفاع مقدس در مرکز خوزستان تولید می‌شود.

به گفته حیدری، تولید مستند پروفسور سمیعی نیز بتازگی در مرکز گیلان به انجام رسیده است. این مستند به زندگی، شخصیت و دستاوردهای پروفسور سمیعی اختصاص دارد.

بر اساس توضیحات حیدری، مستندی درباره دانشگاه جندی شاپور در مرکز خوزستان تولید می‌شود که پیشینه توانمندی علمی ایرانیان از گذشته دور را بررسی می‌کند.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها با اشاره به تولید مستند‌های زیست محیطی، ادامه داد: مستند «کاوش در اعماق خلیج‌فارس» درباره گونه‌های جانوری این خلیج در مرکز بوشهر و مستند «ساحل مادر دریا» درباره نقش ساحل در حفاظت از محیط زیست و گونه‌های جانوری در مرکز خلیج‌فارس زیر نظر سیمای مرکز استان‌ها تولید می‌شود.

وی از تولید مستندی در مرکز کهگیلویه و بویراحمد با نام «آب و جان» خبر داد که درباره اهمیت آب در اکوسیستم منطقه کهگیلویه و بویراحمد و نقش حیاتی آن ساخته می‌شود و نیز به مستند پرندگان ایلام اشاره کرد که در مرکز ایلام تولید می‌شود. حیدری همچنین به تولید مستند «سفر به آمادای» اشاره کرد که در مرکز همدان تولید می‌شود و درباره آمادای یعنی همدان قدیم است.

رئیس مرکز سیمای استان‌هادرباره این بخش از تولیدات استانی گفت: به دلیل تنوع آداب، رسوم و فرهنگ استان‌های مختلف، این تولیدات به مثابه رنگین کمانی است که پخش آن از شبکه‌های مختلف مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها