معمولا بیت‌ها و غزل‌های ماندگار خواجه شیراز یکی از رمزآلودترین آثار ادبیات فارسی ما محسوب می‌شود و چه بسیار استادان و ادیبانی که عمر خود را صرف تصحیح و رمزگشایی و نمایان کردن زیبایی و مفهوم و معنای نهفته در آن کرده‌اند.
کد خبر: ۷۳۵۸۴۶
الف قامت یار ...

این روزها مصراع نخست یکی از همان بیت‌های خاص حضرت حافظ که بسیار هم مشهور است دستمایه تبلیغات هوشمندانه‌ای شده است که احتمالا شما هم با آن مواجه شده‌اید، داستان از این قرار است که یکی از موسسات مالی با حال و هوایی عاشورایی، متفاوت و مناسبتی روی بیلبوردهای بزرگراه‌ها و خیابان‌های پایتخت نوشته است: نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار ...

البته نوشته اصلی این تابلو، نام متبرک «ابوالفضل» است، که بخشی از این نام یعنی آن «الف» وسط شامل سه حرف (ا ـ ل ـ ف) با رنگ آبی متمایز شده است و به شکلی خلاقانه الف ابوالفضل را با الف قامت یار در شعر معروف حافظ پیوند داده است.

داستان این تبلیغ هنگامی جذاب‌تر می‌شود که در ذهن‌مان این نکته تداعی شود که در غوغای کربلا حسین(ع) در جستجوی یار و یاور ندا سر می‌دهد: «هل من ناصر ینصرنی (کیست مرا یاری کند؟)» و براستی چه کسی بهتر از ابوالفضل یار حسین (ع) می‌شود، آن هم در مهم‌ترین رویداد تاریخی شیعه، و چه خوش نشسته است این تشبیه قامت یار با قامت برافراشته قمر بنی‌هاشم.

اگرچه شاید می‌شد به جای رنگ آبی از رنگ سبز بهره برد تا این نمادها در کنار هم تصویر کامل‌تری را فراهم کنند، اما فراموش نکنیم که آبی فیروزه‌ای همواره در تاریخ رنگ عرفان و ملکوت بوده است و باز هم نباید فراموش کنیم که ابوالفضل (ع)، سقای کربلا نام گرفته و میان او، آب و تشنگی پیوندی عمیق برقرار است و از این جهت رنگ آب و آبی هم بی‌دلیل و بی‌حساب و کتاب نیست.

این تبلیغ هوشمندانه جای دست مریزاد دارد؛ زیرا این روزها شاهد بی‌شمار تیزر و تبلیغی هستیم که هیچ سنخیت و پیوندی با فرهنگ و باورهای ما ندارد و در بهترین حالت رونوشت دست چندم از نمونه‌های مشابه خارجی است.

سینا علی‌محمدی - دبیر گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها