پس از شکایت دختری جوان مبنی بر این‌که فردی فیلم‌ها و تصاویر شخصی و کاملا محرمانه وی را به دست آورده و با سوء استفاده از این تصاویر و فیلم‌ها قصد اخاذی و انتشار آن در فضای مجازی را دارد، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.
کد خبر: ۷۳۵۴۵۰
مجرمانی که در تلفن همراه شما پرسه می‌زنند

با شروع تحقیقات و بررسی‌های تخصصی در فضای سایبر از سوی کارشناسان پلیس فتا، متهم شناسایی و دستگیر شد. متهم در بازجویی با اعتراف صریح به بزه ارتکابی عنوان کرد با شاکی در یکی از شبکه‌های اجتماعی مرتبط با تلفن همراه آشنا شده و پس از مدتی اعتماد او را جلب کردم و او نیز فیلم‌ها و تصاویر خصوصی و محرمانه خود را برای من ارسال کرد که پس از دریافت اطلاعات شخصی شاکی، وی را تهدید به انتشار آنها در فضای مجازی کردم.

چندی پیش زنی جوان به پلیس فتای یزد مراجعه و در اظهاراتش عنوان کرد، با فردی از طریق چت در تانگو آشنا شدم و بعد از مدتی به بهانه ازدواج، چند عکس شخصی از من تقاضا کرد و با اعتماد به وی و به خاطر علاقه‌ای که به او پیدا کرده بودم، چند عکس شخصی خود را از طریق ایمیل برایش فرستادم. بعد از مدتی مرا تهدید کرد اگر به او پول ندهم، عکس و مشخصاتم را در فضای مجازی منتشر می‌کند. پس از این شکایت و با توجه به اهمیت پرونده و احتمال انتشار عکس‌های شاکی در فضای مجازی و میزان نگرانی وی در این خصوص، موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس ساییری استان یزد قرار گرفت و با تحقیقات انجام گرفته متهم در یکی از استان‌ها دستگیر شد. در بازرسی از تلفن همراه متهم، عکس‌های خصوصی شاکی نیز کشف شد.

دختری جوان با مراجعه به پلیس فتا، به ماموران گفت: مردی با فریب وی و به‌دست آوردن عکس‌هایش، قصد اخاذی از او را در فضای مجازی دارد.

با توجه به اظهارات شاکی، کارشناسان پلیس فتای استان بلافاصله عملیات شناسایی فرد متهم را در فضای مجازی آغاز و طی تحقیقات فنی رد او را در اینترنت پیدا و متهم را دستگیر کردند.

متهم بیست‌ویک ساله که ساکن مشهد بود، در رویارویی با شواهد فنی به جرم خود اعتراف و اظهار کرد در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با تلفن همراه با دختران جوان طرح دوستی ریخته و پس از جلب اعتماد آنها و به‌دست آوردن اطلاعاتی نظیر عکس، فیلم و... به قصد اخاذی، آنها را تهدید کرده فیلم و تصاویرشان را در اینترنت منتشر می‌کند و با این شگرد از دختران جوان مبالغی را دریافت کرده است که در این زمینه به چهار مورد اخاذی به مبلغ 27 میلیون ریال، اعتراف کرد.

با نگاهی به صفحه حوادث روزنامه‌ها، با پرونده‌های مشابه این سه ماجرا روبه‌رو می‌شویم که غفلت شاکیان آنها را در دام مجرمان اینترنتی گرفتار کرده است. مجرمانی که کمتر اثری از خود باقی می‌گذارند و با پرسه‌زنی در فضای مجازی، طعمه‌های خود را از میان دختران و زنان انتخاب می‌کنند.

توجه قربانیان به هشدارهای پلیس و بالا بردن سطح امنیت تلفن همراه می‌توانست سدی در برابر اقدامات مجرمانه جرایم سایبری باشد.

سرهنگ اصغر باقریان، رئیس پلیس فتای غرب استان تهران در این باره می‌گوید: هم‌اکنون شاهد تنوع و گسترش شبکه‌های اجتماعی و بخصوص نرم‌افزارهای تلفن همراه هستیم که این موضوع در کنار امکاناتی که در اختیار کاربران فضای مجازی قرار می‌گیرد، باعث سوء استفاده برخی بزهکاران از این فضا برای ترویج بی‌بند ‌و‌ باری شده است.

این شبکه‌های اجتماعی مرتبط با تلفن همراه بسرعت تبدیل به نوعی اعتیاد میان بسیاری از نوجوانان و جوانان شده و برخی آسیب‌های اجتماعی را تشدید کرده است. پیامدهای حضور دائمی ‌این شبکه‌ها در زندگی‌ افراد آنقدر عمیق است که می‌تواند به ناکامی افراد در زندگی روزمره خود منجر شود.

در صورتی که استفاده از شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی آگاهانه نباشد، تهدیدات آن می‌تواند به مراتب بسیار پررنگ‌تر از فرصت‌های آن باشد؛ چراکه وقتی فرد به حضور در این شبکه‌ها اعتیاد پیدا می‌کند و زمان زیادی از وقت خود را در این فضا می‌گذراند، حضور خانوادگی و اجتماعی فرد دچار اختلال شده و جاذبه دنیای مجازی بر دنیای واقعی‌اش غلبه می‌کند.

یکی از عوارض و آثار منفی این نوع شبکه‌ها روابط نامناسب اخلاقی بین کاربران است. معمولا شبکه‌های اجتماعی ابزارها و امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که تصاویر، ویدئوها و اطلاعات خصوصی خود را در صفحه‌ شخصی‌شان قرار دهند. مشکلاتی از قبیل ساخت پروفایل‌های تقلبی در شبکه‌های اجتماعی و نبود امکان کنترل آنها به علت حجم زیاد این هرزنامه‌ها، باعث می‌شود افرادی با پروفایل‌های تقلبی به شبکه‌های اجتماعی وارد شوند و با ورود به حریم خصوصی افراد مدنظر، تصاویر و اطلاعات آنان را سرقت و آنها را در اینترنت منتشر کنند. از شهروندان بخصوص والدین درخواست می‌شود با حفظ هوشیاری و رعایت هشدارهای ارائه شده از سوی پلیس، بر استفاده فرزندان خود از فضای مجازی نظارت لازم را داشته و قبل از استفاده از ابزار، یا تامین آن برای فرزندان خود، از آسیب‌های آن و راه‌های کاهش این آسیب‌ها آگاهی کافی داشته باشند. (ضمیمه تپش)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها