قیمت موتورسیکلت​های برقی 7 تا 11 میلیون تومان برآورد شده است

آغاز ثبت‌نام موتورسیکلت‌های برقی از هفته آینده

هر موتورسیکلت به طور میانگین به ازای هر کیلومتر پیمایش حدود 15 گرم آلودگی ایجاد می‌کند

ساماندهی موتورسیکلت‌های آلاینده، بزودی

ساماندهی موتورسیکلت‌های آلاینده با توجه به ورود به فصل سرما و تشدید آلودگی هوا در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته و رئیس این سازمان از همکاری با پلیس راهور در این زمینه خبر داده است.
کد خبر: ۷۳۲۷۹۹

معصومه ابتکار در گفت‌وگو با فارس‌ درباره ساماندهی موتورسیکلت‌ها با توجه به ورود به فصل سرما و تشدید آلودگی هوا اعلام کرد: این‌که موتورسیکلت‌ها تولید آلودگی می‌کند پذیرفتنی است، اما نه این‌که به اندازه چند دستگاه خودرو؛ باید گفت که بسیاری از موتورسیکلت‌ها از استانداردها خارج است.

وی ادامه داد: با همکاری راهنمایی و رانندگی درصدد هستیم هر کجا که موتورسیکلت‌ها تردد می‌کنند ساماندهی شود تا از تشدید آلودگی هوا جلوگیری به عمل آید. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: باید در بسیاری از زمینه‌ها و نگرش‌ها تغییرات اساسی ایجاد شود تا شرایط حفظ محیط‌زیست آن طور که باید، فراهم شود. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: محیط‌زیست به منظور جلوگیری از ادامه روند آلایندگی موتورسیکلت‌ها با دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت صنایع و معادن و مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم را صورت می‌دهد.

تهران در انتظار موتورسیکلت برقی

براساس مصوبه هفدهم اردیبهشت 1393 وزارت صنایع مکلف شده برنامه‌های لازم برای تولید موتورسیکلت‌های برقی را ارائه کند، زیرا بیشتر موتورسیکلت‌هایی که در کشور وجود دارد کاربراتوری است نسبت سوخت و هوا در آنها بدرستی تنظیم نمی‌شود به همین دلیل این موتورسیکلت‌ها حجم منو اکسید کربن و ذرات معلق زیادی را وارد هوا می‌کند.

مساله‌ای که تاکنون مانع از ورود موتورسیکلت‌های برقی به کشور شده گران بودن آنهاست زیرا با توجه به شیب شهر تهران قیمت موتورسیکلتی که بتواند براحتی در معابر این کلانشهر تردد کند در بازار‌های جهانی حدود ده میلیون تومان است.

نکته اینجاست که گران بودن موتورسیکلت‌های برقی به دلیل قیمت باتری آنهاست، علاوه بر این مسئولان شهری نیز باید زیرساخت‌ها را برای ورود این وسیله آماده کنند، زیرا موتورسیکلت‌های برقی در نظر گرفته شده با هر بار شارژ حدود صد کیلومتر قدرت پیمایش دار د و از آنجا که شارژر‌های معمولی آن زمان زیادی برای شار‌ژ دوباره نیاز دارد، مسئولان باید نسبت به احداث ایستگاه‌های شارژر سریع در سطح شهر اقدام کنند.

افزون بر این، مسئولان باید با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی برای تردد موتورسیکلت‌های بنزینی شهروندان را تشویق به استفاده از موتورسیکلت‌های برقی کنند. برای نمونه آنها می‌توانند تردد موتورسیکلت‌های معمولی را در محدوده طرح ترافیک ممنوع کرده و به خریداران موتورسیکلت‌های برقی وام‌های بلند مدت و مناسب بدهند.

وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مدتی قبل درباره کیفیت و میزان تولید آلایندگی موتورسیکلت‌های کشور به جام‌جم گفته بود: به طور میانگین هر موتورسیکلت به ازای هر کیلومتر پیمایش حدود 15 گرم آلودگی ایجاد می‌کند، زیرا در بررسی‌ها مشخص شده موتورسیکلت‌های ساخت داخل در هر کیلومتر بین 12 تا 22 گرم آلودگی تولید می‌کند.

این در حالی است که با مقایسه تولید آلودگی خودرو‌ها با موتورسیکلت‌ها می‌توان پی برد که موتورسیکلت‌های غیراستاندارد سهم زیادی در آلودگی هوای کشور دارد. برای نمونه اکنون خودرویی با استاندارد یورو2 در هر کیلومتر 2.7 گرم آلودگی تولید می‌کند.

این در حالی است که در کشورمان تولیدکنندگان موتورسیکلت ملزم به رعایت استاندارد یورو3 هستند، اما با توجه به حجم بالای موتورسیکلت‌های موجود در کشور باید گفت این استاندارد پاسخگوی نیازهای کشور نیست، این در حالی است که کارخانه‌های تولید موتورسیکلت می‌توانند با تغییر کوچکی در کاربراتور این وسایل به این استاندارد دست پیدا کنند. نکته اینجاست که تولیدکننده‌های موتورسیکلت در کشور باید محصولات انژکتوری تولید کرده و این وسایل را به کاتالیست مجهز کنند.

موتورسیکلت، ارابه مرگ

علاوه بر این‌که موتورسیکلت‌ها شش تا هشت برابر خودروها آلودگی تولید می‌کنند، باید یادآور شد به دلیل بی‌احتیاطی در استفاده از این وسیله سالانه حدود 5000 انسان در حوادث ترافیکی کشور جان خود را از دست می‌دهند. نکته اینجاست که با وجود این آمار مشخصی از تعداد آنها در دست نیست تا آنجا که کارشناسان احتمال می‌دهند بیش از سه میلیون موتورسیکلت فقط در تهران وجود داشته باشد.

این در حالی است که مدتی قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد برنامه‌ای برای حذف موتورسیکلت‌های بنزینی و جایگزینی آنها با موتورسیکلت‌های برقی ارائه کند. باید تاکید کرد مسئولان باید پیگیر این مساله باشند، زیرا استفاده از موتورسیکلت‌های برقی می‌تواند در کاهش هزینه بیماری و مرگ و میر که موتورسیکلت‌های غیراستاندارد در آن نقش دارد تاثیرگذار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها