احیای تئاتر مساجد و تئاتر خیابانی بعد از یک دهه

به گفته دبیر هنری بیست و سومین جشنواره سراسری سوره ماه، در این دوره از جشنواره بعد از یک دهه تئاتر بچه‌های مسجد و تئاتر خیابانی احیا شده‌ است.
کد خبر: ۷۳۰۱۰۴

به گزارش فارس، آیین اختتامیه بیست و سومین جشنواره سراسری سوره ماه شامگاه دوشنبه با حضور رحمت امینی، دبیر هنری بیست و سومین جشنواره تئاتر سراسری سوره ماه، سیاوش طهمورث بازیگر، مریم معترف، فرشاد منظوفی‌نیا، مهرداد رایانی‌مخصوص و جمعی از پیشکسوتان تئاتر کشور و اصحاب رسانه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، امینی دقایقی را به سخنرانی پرداخت و گفت: قرارمان بر این بود که در اختتامیه سخنرانی نداشته باشیم و من نیز سخنرانی نکنم، اما خود را موظف می‌دانم که به دو نکته اشاره کنم و چند تشکر از همکارانم داشته باشم؛ البته بیشترین تشکر را از هنرمندانی دارم که به فراخوان ما پاسخ داده و در این جشنواره شرکت کردند.

او با اشاره به برگزاری باشکوه این دوره از جشنواره ادامه داد: با امید و در انتظار شکوهمندی دوره‌های دیگر به کار خود ادامه می‌دهیم، بنایراین ایده‌آل ما نقطه بزرگی است که چندان با آن فاصله‌ای نداریم. تولید در جهت اهداف حوزه هنری، هدف غایی این جشنواره است و حوزه هنری در رشته تئاتر به عنوان هنری که در آن ارزش‌های اسلامی اهمیت دارد، گام برمی‌دارد.

دبیر هنری جشنواره افزود: امسال این توفیق را داشتیم که بعداز یک دهه تئاتر بچه‌های مسجد و تئاتر خیابانی را احیا کرده و همچنین بخش تجربه‌های جوان را با کیفیتی بهتر ارائه کنیم.

امینی در پایان گفت: استاد عزت الله انتظامی چشم و چراغ این جشنواره است، امشب در این سالن حضور داشت و قرار بود من از او دعوت کنم تا سخنانی کوتاه را برای حضار داشته باشد، اما وی لحظاتی پیش به علت کسالتی که داشت، سالن را ترک کرد.

در ادامه این برنامه، بزرگداشتی برای محمدرضا آزاد، سعید تشکری و صادق عاشورپور برگزار شد و از این سه هنرمند قدردانی و تجلیل شد که محمدرضا آزاد طی سخنانی بیان کرد: حضور در این جلسات افتخار بزرگی است، زیرا کسی مثل من دیده می‌شود و به چشم می‌آید. من از حوزه هنری تشکر می‌کنم که در سایه کسانی چون حسین پارسایی، حسین فدایی‌حسین و کورش زارعی بنده را دیده، اما نمی‌دانم چرا دلم می‌خواهد برای خودم گریه کنم.

او درباره آشنایی با حوزه هنری توضیح داد: در سال 1362 به واسطه عصر سوره با حوزه هنری آشنا شدم و در سال 68 با همکارانم تئاتر بچه‌های مسجد را پایه‌گذاری کردیم و اگر امروز روی این صحنه هستم، ثمره حضور و فعالیتم در حوزه هنری است.

آزاد بیان کرد: طراوت جشنواره به حضور هنرمندان جوان است و حوزه هنری به این طراوت باید توجه بیشتری نشان دهد و به جای تاکید روی تولید بالا، بر هنرمند بالا تاکید کند. باید این هنرمندان جوان را طوری پرورش دهیم و رصد کنیم تا 25 سال دیگر همین هنرمندان جوان روی این صحنه تجلیل شوند.

در مراسم پایانی این جشنواره «عبور از مه» به کارگردانی مجید کاظم‌زاده از استان گیلان، «چر» به کارگردانی احسان ملکی از استان لرستان، «کافه سایه» به کارگردانی مجید واحدی‌زاده از استان اردبیل، «آقای قاضی صدایم را می‌شنوید؟» به کارگردانی حسن سبحانی از استان هرمزگان و «بچه‌های خاکستری» به کارگردانی الهام چنانی از استان بوشهر به عنوان آثار برگزیده دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر معرفی ‌شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها