گزارش تحلیلی جام جم آنلاین

ایران کجای میدان نبرد با داعش می ایستد؟

عقده‌های شکست عربستان در قبال راهبرد ایران

تن نحیف آل سعود دست و پا می‌زند

عربستان سعودی که در نقطه ضعف شدید به خاطر تحولات منطقه و از دست دادن حوزه نفوذ خود قرار گرفته است، علیرغم تلاش دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برای بهبود روابط دو کشور، همچنان علیه ایران اقدام می‌کند و در تازه‌ترین موضع گیری، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان، ایران را متهم به نقش داشتن در بسیاری از درگیری‌های منطقه کرده است.
کد خبر: ۷۲۷۳۵۹
تن نحیف آل سعود دست و پا می‌زند

به گزارش جام جم آنلاین وزیر خارجه عربستان سعودی که در نیویورک با وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرده بود و پس از این دیدار گمانه زنی‌هایی برای بهبود روابط دو کشور در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح شد، اما پس از این دیدار موضعگیری‌ها و اظهار نظرات مقامات آل سعود از جمله سعود الفیصل وزیر خارجه این کشور علیه ایران این خوشبینی را از بین برد.

عربستان که اکنون خود را بازنده تحولات منطقه‌ای می‌داند سعی دارد برای جبران شکست‌های سنگین خود در منطقه و از دست دادن همپیمانان و حوزه نفوذ خود در کشورهای اسلامی، ایران را متهم کند.

تحولات یمن و پیروزی انقلابیون و انصار الله یمن، آل سعود را برآشفته کرده و از سوی دیگر شکست در سرنگونی بشار اسد و دولت قانونی سوریه پس از گذشت بیش از 3 سال، آنها را وادار کرده انگشت اتهام به سوی ایران دراز کنند.

عربستان سعودی که منشاء تشکیل گروهک‌های تروریستی و تکفیری در منطقه است و آنها را حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند، با اعزام این گروه‌های سلفی تکفیری به کشورهایی مانند عراق،‌سوریه و لبنان عامل اصلی جنایات و ناامنی منطقه‌ای است.

حتی جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا از اقدامات عربستان و ترکیه در حمایت بیش از حد از گروه‌های تروریستی انتقاد کرد که البته این اعتراف ثابت می‌کند که حامیان اصلی این گروه‌های جنایتکار سران چه کشورهایی هستند.

تشکیل ائتلاف به اصطلاح ضد داعش که در آن کشورهایی همچون عربستان سعودی، امارات، قطر و آمریکا و چند کشور غربی دیگر حضور دارند تا کنون نتوانسته جلوی اقدامات جنایتکارانه گروه‌های تروریستی داعش را بگیرد.

اما جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز حضور این گروهک‌ها در منطقه هشدارهای جدی درباره گسترش تروریست‌ها را داد و برای مقابله با آنها هم اقدامات لازم را انجام داد.

اقدامات ایران در عراق از دستیابی داعشی‌ها به مناطق بیشتر این کشور جلوگیری کرد به گونه‌ای که مقامات عراقی بارها از کمک‌های لجستیک ایران قدردانی کرده‌اند.

اگر جمهوری اسلامی ایران و حمایت‌های ویژه آن از دولت و مردم عراق و همچنین دولت و مردم سوریه نبود اکنون گروه‌های تروریستی در منطقه استقرار بیشتری می‌یافتند.

البته به نظر می‌رسد مواضع ضد ایرانی عربستان سعودی به همین خاطر است که ایران مانع اصلی گسترش تروریست‌ها در منطقه شده است.به همین خاطر است که مقامات عربستان از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران خشمگین هستند.

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفته است «ایران باید نیروهای اشغالگر خود را از سوریه با هدف حل و فصل درگیری‌ها، از این کشور خارج کند.»

وی در سخنان خود علیه ایران بدون این که به اقدامات تروریست‌ها اشاره کند ایران را اشغالگر معرفی می‌کند در حالی که جمهوری اسلامی ایران هیچ نیروی عملیاتی به سوریه اعزام نکرده و تنها کمک‌های انسان دوستانه و لجستیکی و عملیاتی به سوریه ارائه داده است تا بتواند در مقابل حملات نیروهای تروریست داعش مقابله کند.

فیصل ادعا کرده است که «در این مورد ما می توانیم بگوییم که نیروهای اشغالگر ایرانی در سوریه در حال کمک رسانی به بشار اسد رئیس جمهور نامشروع سوریه هستند.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه خرداد ماه امسال برگزار شد و مردم بار دیگر به بشار اسد رأی دادند، آنگاه فیصل بشار اسد را رئیس جمهور نامشورع می‌خواند در حالی که پادشاهی عربستان موروثی است و هیچ تشکل مردم نهادی در این کشور وجود ندارد که مردم بخواهند در آن مشارکت داشته باشند. مردم عربستان تاکنون طعم انتخابات را نچشیده‌اند.

این سخنان تفرقه انگیز و توطئه آمیز فیصل با پاسخ معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه کشورمان همراه شد.

عربستان مراقب توطئه های دشمنان منطقه باشد

حسین امیر عبدالهیان در مصاحبه با واحد مرکزی خبر در واکنش به سخنان وزیر خارجه عربستان مبنی بر اشغالگر خواندن ایران گفت: اظهارات سعودالفیصل اگر دقیق نقل شده باشد با فضای حاکم بر مذاکرات دیپلماتیک دو کشور در تعارض است.جمهوری اسلامی ایران بارزترین کشور منطقه در مبارزه با تروریسم است.

وی گفت:‌ تهران به دولت و مردم عراق‌، سوریه و منطقه در مبارزه با تروریسم در چارچوب حقوق بین‌الملل کمک می‌کند.

امیر عبدالهیان افزود: آنچه در یمن رخ می‌دهد موضوع داخلی این کشور است.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ اگر ریاض به حضور نظامی خود در بحرین پایان می داد تحقق راه حل سیاسی در این کشور، توقف سرکوب مردم و گفتگوی ملی به وقوع می‌پیوست.

امیر عبدالهیان افزود:‌ به عربستان توصیه می کنیم مراقب توطئه های دشمنان منطقه باشد و از فرصت نقش آفرینی مثبت در منطقه غافل نشود.

کوثری:عربستان از الگو شدن ایران در یمن عصبانی است

در همین زمینه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به اظهارات مداخله جویانه و ادعا‌های پوچ سعود الفیصل گفت: مردم یمن حرکتی علیه حکومت دیکتاتور خود شروع کردند و در جریان آن جمهوری اسلامی ایران را الگوی خود قرار دادند این مسئله عربستان را عصبانی کرده است.

اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، با اشاره به اظهارات تازه سعودالفیصل، وزیر خارجه عربستان مبنی بر اشغالگر خواندن ایران گفت: وزیر خارجه عربستان حرف های بی ربطی می‌زند که این اظهارات هم از همان دست است.

وی افزود: عربستان از ترس سقوط خود احساس خطر کرده و با اینگونه اظهارات می‌خواهد شکست های پی در پی خود و بی اعتمادی که از این دولت در منطقه به وجود آمده را جبران کند. سعودی ها تلاش می کنند ایران را مقصر جلوه داده و شکست های خود را به گردن ایران بیندازند.

کوثری ادامه داد: عربستان نشانی نیروهای ایرانی در سوریه و عراق را بدهد تا ما آنها را خارج کنیم؛ ایران هیچ نیرویی در خارج از مرزهای کشور ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران از نظر فکری و تجربی دولت و ملت سوریه و عراق را کمک می کند اما به هیچ وجه نیروی نظامی به خارج از مرزهای کشور نمی فرستد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان عربستانی از قدرت نفوذ ایران عصبانی هستند خاطرنشان کرد: مردم یمن حرکتی علیه حکومت دیکتاتور خود شروع کردند و در جریان آن جمهوری اسلامی ایران را الگوی خود قرار دادند این مسئله عربستان را عصبانی کرده است.

نماینده مردم تهران گفت: عربستان به جای نسخه پیچی برای ایران نیروهای نظامی خود را از بحرین خارج کند.

حقیقت‌پور: مواضع آل‌‌سعود درباره ایران تغییر نکرده است

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان نشان داد تلاش وزارت خارجه ما برای گسترش روابط با این کشور کار باطلی بوده و مواضع مقامات سعودی در قبال ایران تغییری نکرده است.

منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر اشغالگری ایران در سوریه و لزوم پایان دادن به این اشغالگری، گفت: این اظهارات نشان داد که مواضع رژیم پیرمردهای عربستان در قبال ایران تغییر نکرده و تلاش‌های وزیر و معاون وزیر امور خارجه در ملاقات با سعود‌الفیصل و سفر به ریاض برای گسترش روابط با عربستان کار باطلی بود.

وی افزود: عربستان سعودی خود باید پاسخ دهد که چرا با اعزام نیروهای خود به بحرین این کشور را اشغال کرده و تروریست‌های زیادی را تربیت می‌کند و در اختیار گروه تروریستی داعش قرار می‌دهد.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: مقامات سعودی خود متجاوز و مزدور آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و چندین هزار تروریست را تربیت و در اختیار گروه‌های تروریستی قرار داده است.

حقیقت‌پور همچنین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران فاتح قلب‌هاست و قلب‌های مستضعفین جهان را تسخیر کرده و نه تنها در سوریه بلکه قلب‌های مردم عراق، یمن و ... به تسخیر جمهوری اسلامی ایران درآمده است.

پس از آنکه رژیم عربستان زائران ایرانی را در سال 66 به شهادت رساند حضرت امام درباره این اقدام جنایتکارانه فرمودند؛اگر از صدام بگذریم، اگر مسأله قدس را فراموش کنیم، اگر از جنایت های امریکا بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت.

مستندات بسیاری وجود دارد از جمله اعترافات شهروندان عربستانی که تایید می‌کنند، «سیستم و نظام آموزشی» و «سیاستگذاری‌های دینی» و «مفتی‌های وهابی سعودی» سهم بسزایی در شکل گیری و قدرت یافتن گروه تروریستی تکفیری داعش در منطقه دارند.

عوامل مشترک بسیاری وجود دارد که اندیشه‌های وهابی – سعودی را به اندیشه‌ها و دیدگاه‌های داعش نزدیک می‌کند که «داشتن نفرت و کینه از تمام افراد بشر که آیین و دیدگاهی غیر از دیدگاهشان دارند» و «اجرای معتقدات و تشریعات افراط گرایانه‌اشان بدون هیچ چشم پوشی» و «نداشتن واهمه از ارتکاب فجیع‌ترین جنایات» مهمترین آنهاست.

با توجه به تحولات منطقه‌ای و مواضع آل سعود علیه جمهوری اسلامی ایران به نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی در بهبود روابط با عربستان باید تجدید نظر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
ایرانی
Germany
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
۰
۰
لعنت خداوند بر وهابیت. قربون پیامبر (ص) و ائمه برم كه از دست این‌ها چه ها كشیده اند . از اردبیل
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
۰
۰
این وهابی ها كی وچه زمانی با ما دوست بودند انها نه تنها دشمن ایران بلكه دشمن اسلام هستند
شوشتر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
۰
۰
خدا لعنت كنند آل سعود وهابی را كه دشمن اهل بیت ومردم مسلمان است
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
۰
۰
این وهابی ها اگر زمانی دم برای ما تكان بدهند حتما كارشون گیر كرده در غیر این صورت اینها دشمن درجه یك اسلام و پیامبر عظیم شان اسلام و هرچی بچه شیعه مولا علی خصوصا ایرانی باشه، هستند. خداوند لعنتشان كنه و كعبه و مدینه را از شر آل سعود راحت. انشاالله
parviz
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
۰
۰
با سلام.من نظر دیگری دارم .دوستی بعد از پیروزی انقلاب در سال 58 بمن گفت .از این ببعد منتظر چنگهایی در خاورمیانه . خصوصا بین كشورهای دارای ذخایر نفت و گاز خواهیم بود .مثال زد كشور كویت فقط در صندوق ذخیره ارزی برای جوانان 150 میلیارد دلار پول دارد . منابع غنی ایران و عراق . امریكا و انكلیس و همپیمانان انان در صدد از بین بردن ذخایر ارزی انان هستند .چون میتوانند مازاد درامد ارزی خود را سرمایه گذاری نمایند و در بازاز بورس انان شریك شوند و با اقتصاد قوی كشورشان را میسازند و نیازی به غرب نخواهند داشت . حالا بعد ار این مدت جنگ عراق را بر ایران تحمیل كرد . چنگ عراق را بركویت تحمیل كرد . جنگ در لیبی براه انداختند. حالا نوبتی هم باشد نوبت عربستان است . شك نكن ظرف چند سال اینده جنگ به عربستان كشیده .میشود شاید هم داعش كه ساخته دست پروده خود امریكاست . انوقت سرنوشت خاندان السعود. همانند . صدام و قذافی خوااهد بود .
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
۰
۰
آل سعود باید قبول كنه كه دوران ۲ چیز تموم شده.ولی باورش براش سخته و داره چرند و پرند میگه :
۱-دوران سلطنت و حكموت شاهنشاهی اش تمام شده.و باید بفهمه حكومت پادشاهی از نوع دیكتاتوری آل سعود در قرن ۲۱ محكوم به شكسته
۲-دوران تندروی و كشتن مردم بی گناه به اسم اسلام.و تجاوز به زنان به اسم جهاد نكاح و وعده رفتن به بهشت.

نیازمندی ها