گرمایش جهانی و تغییر اقلیم

انرژی‌های نو به جای سوخت‌های فسیلی

بازگشت به آینده

فکر می‌کنید ایده‌ها از کجا آمده و چگونه شکل می‌گیرند؟ شاید تصور کنید آخرین نوآوری‌ها در مرزهای دانش رویای محققانی است که هر روز بعد از پوشیدن روپوش‌های سفید رنگ ساعت‌ها در آزمایشگاه‌ها تحقیق و مطالعه می‌کنند تا به آنچه در ذهن دارند جامه عمل بپوشانند، اما این تنها مسیر موجود برای خلق ایده نیست. ذهن خلاق بشر امروز می‌تواند با جستجو در سنت‌های گذشته و الهام گرفتن از آنها به ایده‌های جدیدی دست پیدا کند.
کد خبر: ۷۲۵۴۵۴
بازگشت به آینده

به گزارش MSN، طراحان و نوآورانی که در حوزه‌های مختلف از خلق ایده‌های جدید در زمینه آشپزی تا محصولات جدیدی فعالیت می‌کنند که در مرزهای دانش از آنها نام برده می‌شود همه و همه از طریق پنجره‌هایی که فناوری‌های مدرن و امروزی به روی بشر گشوده است به گذشته می‌نگرند و چه بسا آنها که در این نگاه متفاوت به نتایج هیجان‌انگیزی دست پیدا می‌کنند.

کشاورزی از نوع شهری

توجه به کشاورزی شهری در دنیای امروز به این معنی است که شهرهای مدرن امروزی نیز بر پایه تمدن‌های باستانی بنا نهاده شده‌اند. مواجه شدن با خطر کمبود مواد غذایی در آینده موجب شده است طرحی مفهومی از خانه‌هایی که قابلیت تولید غذای کافی برای ساکنانشان دارند به عنوان شیوه‌ای نوآورانه برای در امان ماندن از این بحران مورد توجه قرار گیرد. گرچه این خانه‌ها بر اساس فناوری‌های روزدنیا ساخته می‌شوند؛ اما ایده پرورش مواد غذایی در فضایی در خارج از فضای داخلی ساختمان برگرفته از فعالیت‌های کشاورزی در دوران باستان است. در دوران باستان اینکاها از نخستین تمدن‌هایی بودند که از فضاهایی به شکل تراس برای کشاورزی استفاده می‌کردند. آنها در کوهستان‌های آند فضاهای مسطحی در دل کوه ایجاد می‌کردند و روی این سطوح محصولات کشاورزی مورد نیازشان را با بهره‌گیری از سیستم‌های پیچیده به کمک کانال‌هایی آبیاری می‌کردند. در دهه 1400 میلادی این سطوح مزارعی به وسعت یک میلیون هکتار در کشور پرو را در برمی‌گرفت، اما وقتی اسپانیایی‌ها مردم را به ترک زمین‌هایشان مجبور کردند این مزارع بتدریج از بین رفت.

پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه باستان‌شناسی بیانگر این است که چنین روش‌هایی در آموزش کشاورزان بومی نقش بسزایی داشته است. در خانه‌های امروزی توجه به کشاورزی عمودی به عنوان روشی جدید زمینه‌ای فراهم کرده تا امکان بیشترین استفاده از نور خورشید برای رشد گیاهان وجود داشته باشد. در حالی که از تراس خانه به عنوان یک لایه عایق طبیعی برای حفظ حرارت و گرمای خانه در فصول سرد سال و حفظ خنکی و سرمای خانه در فصول گرم سال استفاده می‌شود.

اگرچه نوآوری در بشریت قدمتی دیرینه دارد، اما امروز با توجه به مواجه‌شدن با چالش‌هایی مانند تغییرات آب و هوایی، شلوغی و ازدحام بیش از اندازه کلانشهرها و همچنین کمبود مواد غذایی بیش از هر زمان دیگری به خلاقیت و نوآوری نیاز داریم. اگرچه تفکرات بزرگی در پشت صحنه تحقیقات عصر مدرن و امروزی به ایفای نقش می‌پردازند که به دنبال راهکارهایی برای حل مشکلات و چالش‌های دنیای امروز هستند، اما چالش‌هایی که بشر باستان با آن رو به رو بوده در بقای آنها نقش مهمی داشته و در نوع خود کمتر از مشکلات امروز نبوده است.

ممکن است راهکار مناسب برای مقابله با این چالش‌ها در تفکرات جدید مخفی نشده باشد و شاید بهتر باشد برای رسیدن به راهکار مناسب برای مواجهه با این چالش‌ها این باشد که به اندوخته‌های بشری و آنچه از گذشته آموخته‌ایم، مراجعه کنیم. کسی چه می‌داند شاید در آینده لازم باشد ما هم به شیوه اینکاها کشاورزی کنیم.

قلبی قدیمی در بدنه‌ای مدرن

اما این فقط کشاورزی نیست که می‌تواند از تجارب گذشته بهره‌مند شود. در هر حوزه‌ای که فناوری به آنچه از گذشته به ارث برده نگاهی بیندازد بدون تردید می‌توانیم رویدادهای غیرمنتظره‌ای را شاهد باشیم. برای مثال ابرخودرو GT-R تولیدی شرکت خودروسازی نیسان را در نظر بگیرید. این ابرخودرو در یک خط تولید بسیار دقیق و پیشرفته تولید می‌شود. هر شبانه روز 25 ابرخودرو در این خط تولید می‌شود، اما موتور این خودرو‌ها با دست و با بهره‌گیری از بهترین روش‌های ساخت قدیمی طراحی و ساخته می‌شود. در دنیا فقط چهار نفر این موتورها را می‌سازند. این چهار متخصص از صنعتگران رده بالا در سطح کشور ژاپن هستند که با سال‌ها تلاش در کارخانه مونتاژ یوکوهاما ژاپن به این سطح از تخصص دست یافته‌اند. فرآیند ساخت و انتقال موتور ابرخودرو GT-R همزمان در یک فضای اختصاصی و در شرایط کاملا تمیز و بدون وجود ذره‌ای گرد و غبار توسط یکی از این متخصصان انجام می‌شود. هر موتور دارای یک پلاک اختصاصی است که نام فرد سازنده به عنوان یک نشان اختصاصی روی آن حک می‌شود. اگرچه ممکن است فناوری‌های پیشرفته بتواند به طراحان شرکت خودروسازی نیسان کمک کند خودروهایی با عملکرد بالاتر تولید کنند، اما این روش ساخت سنتی و محصول نهایی آن است که در قلب این ابرخودرو می‌تپد.

ممکن است در ساخت دیگر ابرخودروها نیز از موتورهایی که به روش قدیمی و دستی تولید شده استفاده شود، اما به طور قطع در هیچ‌کدام از این ابرخودروهایی که به تولید انبوه رسیده است از روشی مشابه آنچه در شرکت خودروسازی نیسان مورد توجه بوده، بهره گرفته نشده است. در این روش اختصاصی دقت و توجه به جزئیات حرف اول را می‌زند. به عبارتی قرار گرفتن روش‌های تولید که در مرز دانش قرار دارد در کنار بهترین روش‌های ساخت و تولید که از گذشته وجود داشته است به یک محصول منحصر به فرد و بی‌نظیر تبدیل شده است.

آشپزی به سبک امروزی

در دنیای تغذیه نیز تعدادی از سرآشپزهای معروف دنیا با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و روش‌های پیشرفته و مدرن در آشپزی مانند طبخ در نیتروژن مایع به نتایج متفاوت و جالبی در این زمینه دست یافته‌اند. در بعضی رستوران‌ها غذاهایی با عنوان غذاهای آزمایشی ارائه می‌شود که این غذاها با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن و امروزی طبخ شده‌اند که همه این روش‌ها در روش‌های سنتی ریشه دارد. در این رستوران‌های سنتی با استفاده از روش‌های مدرن و امروزی طبخ می‌شود که نتیجه آن بی‌شک به راه‌ها و شیوه‌های جدیدی برای تهیه غذاهای مختلف منجر می‌شود. روش‌های سنتی آشپزی در سطح دنیا برگرفته از ابداعات و نوآوری‌هایی است که از سال‌ها پیش از صدها آشپز معروف به ارث رسیده است.

بنابراین بهره‌گرفتن از آنها به منزله دستیابی به یک گنجینه بزرگ است. ورود فناوری‌های جدید به روش طبخ غذاهای سنتی به این معنی است که می‌توان همچنان گذشته را زنده نگه داشت و در عین حال همزمان افق‌های آشپزی آینده را در دنیا توسعه داد.

نگاهی نو داشته باشیم

دوچرخه‌های برقی، چاپگرهای سه‌بعدی و ساعت‌های سوئیسی نمونه‌های بارزی از نتیجه تلاقی فناوری‌های امروزی با اندوخته‌ها و تجربه‌های ارزشمندی است که از گذشتگان به ارث رسیده است. استفاده از یک موتور با کیفیت و دقیق که به روش دستی ساخته شده در قلب یک خودروی پیشرفته یا بهره‌گیری از راهکارهای جدید برگرفته از تمدن‌های باستانی برای مقابله با چالش‌های زندگی امروز به این معنی است که گنجینه‌های ارزشمندی در تجارب گذشتگان وجود دارد.

گاهی اوقات ما فقط به یک نگاه نو و تازه نیاز داریم تا به آینده بازگردیم؛ زیرا وقتی دنیای مدرن با دنیای گذشته تلاقی پیدا می‌کند می‌توانیم در انتظار تجربه‌های جدیدی باشیم.

زندگی به سبک هوشمند

اگرچه از گذشته‌های دور از لباس به عنوان شیوه‌ای برای بیان هویت و شخصیت افراد استفاده می‌شد اما این روزها ممکن است بر اساس پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه فناوری این کاربرد شکل واقعی‌تری به خود بگیرد و فقط یک استعاره نباشد. لباس‌های پیشرفته امروزی می‌توانند علائمی به محیط اطرافشان ارسال کنند. رساناها یعنی مواد اولیه‌ای که برای ساخت منسوجات الکترونیکی مورد نیاز است از قرن‌ها پیش اطراف ما وجود داشته است. بسیاری از لباس‌هایی که برای ملکه الیزابت اول طراحی و دوخته می‌شد طلادوزی شده بود، اما امروزه از این مواد به عنوان نمادی که نشان‌دهنده شخصیت و شان و مقام افراد باشد استفاده نمی‌شود، بلکه از آن به عنوان ابزاری برای ارسال اطلاعات دیجیتال استفاده می‌شود.

در منسوجات الکترونیکی اجزای دیجیتال مانند رایانه‌های کوچک در تار و پود پارچه جاسازی می‌شود که به طراحان اجازه می‌دهد قابلیت‌های جدیدی به لباس‌های امروزی اضافه کنند. برای مثال شرکت Adafruit لباس‌هایی طراحی کرده که بر اساس دیگر لباس‌هایی که فرد پوشیده است تغییر رنگ می‌دهد. در پارچه‌های مورد استفاده در این لباس‌ها مجموعه‌ای از چراغ‌هایLED کوچک وجود دارد. در این لباس‌ها حسگرهایی تعبیه‌شده که به رنگ نور حساس است و می‌تواند رنگ دیگر لباس‌هایی که فرد پوشیده را مورد ارزیابی قرار دهد تا متناسب با رنگ این لباس‌ها تغییر رنگ دهد. در این فناوری راهی که یک بار رفته شده دوباره طی نشده، بلکه بر اساس زیرساخت‌های موجود امکاناتی برای ایجاد فرصت‌های بیشتر فراهم شده است.

فرانک فراهانی جم ‌/‌ گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها