مصباحی مقدم اعلام کرد:

تردید درباره آمار نرخ رشد اقتصادی کشور

آمار ارائه شده توسط دولت در خصوص رشد اقتصادی کشور بار دیگر محل مناقشه شد. در دولت قبل نیز برخی منتقدان احمدی‌نژاد تردیدهایی را درباره آمارهای منتشر شده اعلام می‌کردند.
کد خبر: ۷۲۳۶۷۳

خوب است مسئولان اقتصادی و مرکز آمار علاوه بر حل اختلاف فی​مابین، مبانی محاسبه آمارهای منتشره دولتی را نیز اعلام کنند تا کارشناسان با شفافیت بیشتری بتوانند در این خصوص موضعگیری کنند.

براساس این گزارش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی نطقی در جلسه دیروز مجلس با انتقاد از آمار اعلامی دولت برای افزایش رشد اقتصادی کشور، تصریح کرد که محاسبات نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور همچنان زیر صفر است.

به گزارش فارس، غلامرضا مصباحی‌مقدم، در نطق میان دستور خود با بیان این‌که نرخ رشد اقتصادی 6/4 درصد اعلام شده که در مطبوعات ذکر شده، غلط و غلط‌انداز است، تصریح کرد: مگر می‌شود نرخ رشد منفی 8/5 سال گذشته در سه ماهه اول سال 93 به 6/4 درصد رسیده باشد، این به افسانه شبیه‌تر است.

وی با بیان این‌که احتمال دارد در مقایسه سال 93 با 92 این نرخ رشد به دست آمده باشد که با کم کردن 6/4 از نرخ منفی 8/5 نتیجه منفی 2/1 می‌شود، ادامه داد: این به معنای آن است که هنوز نرخ رشد زیر صفر است. این نماینده مردم در مجلس با بیان این‌که بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود نیاز به اصلاحات جدی دارد، گفت: این بسته با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انطباق نداشته، مبانی آن با مبانی اقتصاد مقاومتی ناهماهنگ است.

وی با بیان این‌که ماده 24 لایحه خروج از تورم که 40 هزار میلیارد تومان بدهی دولت و بانک‌های دولتی را با تسعیر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی تهاتر می‌کند، برخلاف اصلاح قانون پولی و بانکی است که سال گذشته تصویب شد، افزود: به علاوه چنین کاری یک اقدام صوری برای تسویه بدهی دولت است و مشکل را ‌حل نکرده، زمینه را برای استقراض مجدد دولت و ایجاد خط اعتباری جدید برای بانک‌ها و اضافه برداشت فراهم کرده و دارای آثار تورمی زیادی است. مصباحی‌مقدم با بیان این‌که ماده دیگری که کاهش واریزی درآمد ارزی ناشی از صادرات نفت را مطرح کرده با بند 18 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که حکم به افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت را می‌کند، ناسازگاری کامل دارد، توضیح داد: این بند با سیاست‌های برنامه پنجم و سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی که حکم به کاهش سهم دولت از اقتصاد ملی می‌دهد، ناسازگاری دارد. همچنین با بند 16 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که منطقی‌سازی اندازه دولت را مطرح می‌کند، ناسازگار است.

وی با بیان این‌که امروزه منشأ بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور عملکرد نظام بانکی است، توضیح داد: بحران ارزی سال‌های اخیر، رشد شدید نقدینگی، رشد معوقات بانکی و بدهی دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی، عدم ثبات سود سپرده‌ها صوری بودن قالب فاکتورها و حاکمیت سود پول بر بانک‌ها از جمله آسیب‌های نظام بانک کشور است که نیاز به بازنگری و اصلاح قانون، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و قراردادهای بانک را نشان می‌دهد. این نماینده مجلس درعین حال با اشاره به مهار تورم و خروج از رکود افزود: اعلام هدف‌گذاری مهار تورم و خروج از رکود از سوی دولت نشان از تشخیص درست این قوه از مشکلات اقتصادی است.

نماز باران بخوانید

مصباحی‌مقدم با بیان این‌که براساس گزارش وزارت نیرو، با کمبود آب شرب در تهران و چند شهر دیگر و کمبود آب کشاورزی در مناطق زیادی از کشور و خشک شدن دریاچه ارومیه، هامون و زاینده رود و کاهش آب بیشتر سدهای کشور روبه‌رو هستیم و حتی سخن از بحران آب و افت آب‌های زیرزمینی مطرح است، گفت: هم باید آب کشور را مدیریت کرد و از مردم به طور جدی خواستار صرفه‌جویی شد، هم رویش‌های بهره‌برداری از آب را اصلاح کرد که موجب برکت و افزونی نعمت‌های الهی است و هم برای نزول رحمت الهی استغفار کرد و دست به دعا برداشت و نماز باران خواند.

مرکز آمار: رشد اقتصادی مثبت شده است

رئیس مرکز آمار ایران از رسیدن به رشد اقتصادی مثبت در سه ماهه نخست امسال بر اساس برآوردهای این مرکز خبر داد.

در روزهای اخیر بانک مرکزی رقم رشد اقتصادی را 6/4 درصد برای سه ماهه نخست سال 1393 اعلام کرد و بر این اساس تولید ناخالص داخلی کشور در این مدت به 480 هزار و 491 میلیارد ریال رسیده است. با این حال برخی کارشناسان منتقد دولت در صحت این ارقام و مبانی محاسبه آن ابراز تردید کرده‌اند. عادل آذر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که بر اساس محاسباتی که کارشناسان مرکز آمار از رشد تولید ناخالص داخلی داشته‌اند، رشد اقتصادی در بهار امسال مثبت بوده است، افزود: البته هنوز به رقم قطعی نرسیده‌ایم، اما می‌توانیم بگوییم که رشد اقتصادی مثبت بوده است.

وی گفت: پس از بررسی‌های نهایی رقم قطعی رشد اقتصادی در روزهای آینده توسط مرکز آمار ایران اعلام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها