در حالی کوچه باغات شهرستان تیران استان اصفهان با ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود در انتظار ثبت ملی آثار میراث فرهنگی به سر می‌برد به دلیل ساخت و سازها و تبدیل شدن دیوارهای کاهگلی و تاریخی به دیوارهای سیمانی، این هویت فرهنگی در حال نابودی است.
کد خبر: ۷۲۲۷۶۵

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون با بیان این‌که بافت تاریخی کوچه باغ‌های تیران بزودی ثبت ملی می‌شود، گفت: تنگی کوچه‌ها، دیوارهای گلی و پیچ و خم‌های کوچه باغات شهر تیران و وجود در‌های سنگی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد در بین دیگر کوچه‌باغ‌ها و مزارع کشاورزی است که این موضوع در ثبت ملی این آثار موثر بوده است.

ابراهیم مرادیان افزود: برای ثبت آثار تاریخی، نیازمند فرصت دو ساله هستیم که این موضوع پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که ثبت ملی کوچه‌باغ‌های تیران کمک زیادی به حفظ هویت فرهنگی این باغات خواهد کرد، گفت: با تعامل میان میراث فرهنگی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون، طرح یکپارچه‌ای برای بازسازی دیوارها و کوچه باغ‌ها به مالکان داده خواهد شد تا حالت سنتی و منحصر‌به‌فرد دیوارهای باغ حفظ شود.

مرادیان با اشاره به این‌که با ثبت کوچه‌باغ‌های تیران در فهرست آثار ملی، این فضاهای تاریخی و میراثی بستری برای جذب گردشگر می‌شود، گفت: با نصب سنگفرش، مرمت دیوارهای گلی و تعمیر سردر‌ها موقعیت گردشگری برای گردشگران به وجود می‌آید. / مهر

کاهش تغییر کاربری شالیزارهای گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از کاهش تغییر کاربری شالیزارهای استان گیلان خبر داد.

علیرضا شعبان‌نژاد افزود: اکنون 11 گشت در محافظت از اراضی و جلوگیری از هر گونه تغییر کاربری در شالیزارهای گیلان نظارت می‌کنند. نتایج این گشتزنی به کاهش تغییر کاربری شالیزارها در گیلان منجر شده است.

وی گفت: برنامه داریم تا برای هر شهرستان، یک واحد گشتزنی داشته باشیم و امیدواریم تا قبل از پایان امسال‌ تعداد این گشت‌ها به 16 واحد برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: شهرستان رشت به دلیل این‌که در مرکز استان واقع شده است و با ساخت ویلا در آن می‌توان به مزیت‌های آن هم دسترسی داشت، مورد توجه خوش‌نشین‌ها قرار گرفته است، اما خوشبختانه با استقرار واحدهای گشت، رویای ویلاسازان در این شهرستان نقش بر آب شده است.

شعبان‌نژاد با تاکید بر این‌که تنها نظارت‌ها نمی‌تواند مانع تغییر کاربری‌ها شود، ادامه داد: کشت‌های تلفیقی، کشت توام برنج با ماهی و اردک و استفاده بهینه از شالیزارها موجب می‌شود درآمد خانوارهای روستایی افزایش یابد و به این ترتیب تغییر کاربری‌ها روز به روز کمتر می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در اغلب شهرستان‌های گیلان فقط چهار ماه از سال اراضی به کشت اختصاص می‌یابد و باید حداقل این مدت زمان را به هشت ماه در سال برسانیم تا کشاورزان برای تامین هزینه‌های خانوارهای خود با مشکل مواجه نشوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، سختی کار در تولید برنج را یکی دیگر از عوامل تغییر کاربری یا تمایل کشاورزان به فروش زمین‌هایشان بیان کرد و گفت: برای این مشکل چاره‌اندیشی کرده‌ایم؛ به عنوان مثال برای مکانیزه شدن تولید برنج به شالیکاران تسهیلات ارائه می‌کنیم. / ایسنا

قدردانی وزیر کشور از مدیر کل صدا و سیمای خوزستان

رحمانی فضلی، وزیر کشور با اهدای لوح سپاس از مسلم رحیمی، مدیرکل صدا و سیمای استان خوزستان به دلیل انعکاس مناسب اخبار دفاع مقدس قدردانی کرد.

در بخشی از این لوح سپاس آمده است: صداو سیما با همت بلند و ارزشمند خویش در انعکاس و ثبت لحظات یگانه دفاع مقدس تلاش‌های سزاوار و شایسته‌ای صورت داده که همواره جای سپاس و قدردانی دارد.

این سپاس‌نامه در جلسه شورای اداری و مراسم تجلیل از فرمانداران، بخشداران و خانواده شهدا در دوران هشت سال دفاع مقدس به مدیرکل صدا و سیمای مرکز خوزستان اهدا شد. / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها