چهره‌های برجسته هنری و مذهبی در جشنواره فیلم مقاومت گرد هم می‌آیند

اهتزاز پرچم مقاومت سینما در ایران و 8 کشور

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که از سی و یکم شهریور تا چهارم مهرماه در تهران و تقریبا همزمان در 400 شهر کشور و هشت کشور برگزار می‌شود، علاوه بر نمایش و رقابت 259 فیلم و برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های سینمایی مرتبط با دفاع مقدس، از سخنرانی شخصیت‌هایی چون آیت‌الله حائری‌شیرازی، حجت‌الاسلام پناهیان، حجت‌الاسلام میرباقری و حسن رحیم‌پور ازغدی هم برخوردار خواهد بود.
کد خبر: ۷۱۷۸۷۲

به گزارش جام‌جم، نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت صبح روز گذشته در مرکز فرهنگی اسوه برگزار شد و اهداف و برنامه‌های مختلف این جشنواره مورد اشاره و تشریح قرار گرفت.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در این نشست رسانه‌ای به سخنرانی چند شخصیت برجسته دینی در روزهای برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: آیت‌الله حائری‌شیرازی درباره نسبت هنر و اخلاق در فرهنگ اسلامی، استاد رحیم‌پور ازغدی درباره آسیب‌شناسی سینمای انقلاب و دفاع مقدس، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین پناهیان در مورد رسالت سینماگران انقلاب در برابر فرهنگ سلطه و حجت‌الاسلام میرباقری در مورد هنر متعالی، جهاد و مقاومت سخنرانی خواهند داشت. این سخنرانی‌ها از دوشنبه هفته آینده و همزمان با شروع هفته دفاع مقدس در سینما فلسطین تهران انجام خواهد شد.

محمد خزاعی با بیان این‌که جشنواره مقاومت در این دوره با چند فراز و گام رو به جلو برنامه‌ریزی و سیاستگذاری شد، افزود: این جشنواره با آسیب‌شناسی کاستی‌ها و خلأ‌های ساختاری و شکلی و محتوایی دست به جهش‌هایی زده و این جهش در سه محور و شاخص قابل توجه است.

او ادامه داد: نخست، فراگیری محتوایی و گستراندن فضای مفاهیم و مضامین مهم و اساسی در سطح ملی و بین‌المللی است، طوری که در این دوره جشنواره به لحاظ فراگیری و تنوع و تکثر مفهوم و مضمون و محتوا بی‌نظیر است. از دفاع مقدس، دستاوردهای شهیدان و جانبازان گرفته تا موضوعات مهمی چون فتنه، جریانات انحرافی، اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی و سبک زندگی ایرانی اسلامی در ساختار محتوایی داخلی و در بخش بین‌الملل از موضوع مقاومت در برابر امپریالسیم و صهیونیسم گرفته تا غزه، داعش و گروه‌های تکفیری و جهاد در منطقه و جهان و همصدایی با همه صداهای مستقلی که با ما در زمینه‌های دینی، آیینی و آرمانی مشترکات دارند.

وی عنوان کرد: مورد دوم اهتمام به حوزه پژوهش و تحقیق و رویکردهای علمی در حوزه سینما و فرهنگ مقاومت است که بر همین اساس علاوه بر برگزاری همایش علمی سینمای مقاومت و حضور پژوهشگران و صاحب نظران داخلی و دانشگاهی، هفت عنوان کتاب برآیند مطالعات و تحقیقات نویسندگان داخلی و خارجی پیرامون دوران دفاع مقدس گردآوری و در شرف انتشار قرار گرفته و حدود 15 عنوان کتاب همزمان با جشنواره و کنفرانس افق نو ارائه می‌شود.

او شاخصه سوم جشنواره را در این دوره گسترش ابعاد برگزاری در سه مقیاس استانی، ملی و بین‌المللی دانست و گفت: این رویداد وسیع‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره فرهنگی و سینمایی انقلاب اسلامی است. اختصاص هفت سالن سینمایی در تهران تا میزبانی بیش از 2600 نقطه در 31 استان کشور و همزمانی هفته فیلم مقاومت در هشت کشور سوریه، هند، روسیه، گرجستان، قزاقستان، ترکیه، فلسطین (غزه) و لبنان باعث خواهد شد که ان‌شاالله با بضاعتی که گردآوری و بسترسازی و ساختارسازی شده، در آینده نه چندان دور این جشنواره به پایگاه فرهنگی و سینمایی جهان ضد سلطه تبدیل شود.

خزاعی با بیان این‌که سینماگران دفاع مقدس مرزبانان فرهنگی کشور هستند، اظهار کرد: توقع انقلاب از هنر و هنرمند مبتنی بر نگاه زیباشناختی در زمینه هنر است که توقع زیادی هم نیست. توقع انقلاب از هنر این است که از زیبایی دوران دفاع مقدس و انقلاب بی‌تفاوت نگذرد و فرهنگ‌های انقلاب یعنی مبارزه با طاغوت، جهاد و تلاش و مبارزه را به تصویر بکشد.

او با اشاره به بخش جایزه عماد مغنیه، عنوان کرد: این بخش ویژه به فیلم‌هایی با موضوع مقابله با تروریسم و جنایات گروه‌های تکفیری و وهابیت اختصاص دارد و یکی از بخش‌های کلیدی و استراتژیک جشنواره است.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با بیان این‌که 259 اثر در 15بخش مختلف سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به رقابت می‌پردازند، گفت: 259 فیلم سینمایی، ویدئویی، مستند، کوتاه و انیمیشن در 15بخش مختلف این دوره از جشنواره به رقابت خواهند پرداخت.

خزاعی با بیان این‌که فیلمسازان کشورهای مختلف استقبال گسترده‌ای از سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به عمل آوردند، گفت: بیش از 300 عنوان فیلم از کشورهای انگلیس، فرانسه، آمریکا، لبنان، قطر، تونس، ایتالیا، مصر، تانزانیا، ایرلند، یونان، بنگلادش، امارات، روسیه، صربستان، قرقیزستان، برزیل، هلند، بلژیک، اوکراین، چین، فلسطین، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، الجزایر، افغانستان، لهستان، کانادا، سوریه، عراق و ترکیه در این دوره جشنواره شرکت کردند.

او با اشاره به حجم بالای فعالیت در حوزه استان‌ها و مناطق عنوان کرد: جشنواره فیلم مقاومت در این دوره با شعار «جشنواره فیلم مقاومت برای همه مردم کشور» در ستاد مرکزی کلید خورد و همین امر باعث شده است تاکنون حدود 2600 نقطه در 31 استان کشور به جمع اکران‌کنندگان فیلم‌های این رویداد فرهنگی سینمایی بپیوندند.

خزاعی به بخش بزرگداشت‌ها هم اشاره و تصریح کرد: جشنواره امسال مقاومت در مراسم افتتاحیه از چهره‌هایی چون ابوالقاسم طالبی، جهانبخش سلطانی، مرتضی شعبانی و محمدتقی فهیم به منظور پاسداشت تلاش‌های ماندگار و سال‌ها خلاقیت و کوشش ارزشمند سینمایی در حوزه سینمای مقاومت تجلیل خواهد کرد.

دبیر جشنواره مقاومت همچنین از افزودن بخش ویژه«جنایات تکفیری‌ها و داعش» خبر داد و گفت: متاسفانه دامنه جنایات گروه‌های تکفیری و جریانات سلفی‌گری و گروه داعش به نام دین اسلام با هدایت دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی در کشورهایی چون افغانستان، سوریه و عراق در حال گسترش است. بنابراین شایسته است با ثبت این جنایات و اقدامات بیشرمانه و ضدانسانی چهره واقعی این گروه‌های آدمکشی حرفه‌ای که هدفی جز تخریب چهره حقیقی دین مبین اسلام و تخطئه مفاهیم دینی و تخریب و نابودسازی مبانی و پایگاه‌های اعتقادی مردم و ترسیم تصویری مخدوش از اسلام و پیامبر(ص) ندارند، معرفی شود.

خزاعی به داوری خانواده شهدا و تماشاگران نیز اشاره کرد و افزود: امسال علاوه بر داوری تخصصی بخش‌های مختلف، فیلم‌های جشنواره از سوی خانواده شهدا مورد ارزشیابی و داوری قرار می‌گیرد و برترین‌های این بخش در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند. این رویکرد باعث می‌شود تا انتخاب آثار از چارچوب‌های متداول و تخصصی صرف فراتر رود و با تمرکز بر نگاه صادقانه و محتوای آثار ارزشیابی شود.

او درباره داوری تماشاگران و فیلم برگزیده مردمی نیز گفت: این جایزه از طریق مراجعه به آرای مستقیم تماشاگران به محبوب‌ترین فیلم مسابقه آثار بلند سینمایی تعلق خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها