پرسه‌ای​شادمانه در​همدان

«جاده‌ای در دل شب تو را با خود می‌برد، سکوت رمزداری همه جا را فرا گرفته است. در پس هر پیچ جاده تصویری زیبا خفته است. با خود می‌گویی: اگر روز بود چه چشم‌اندازها که می‌یافتم، اما بی‌خبری که شب با هزاران راز نهفته تو را در آغوش گرفته است، از گردنه آوج بگذر. در بلندای این گردنه، نشانه‌هایی مقدمت را به استان تاریخی همدان گرامی می‌دارند. همین ‌جا درنگ کن. چراغ‌ها را خاموش کن و پیاده شو و به آسمان که ماه را به میهمانی شبانه فرستاده است، بنگر. می‌دانم که با خود زمزمه خواهی کرد: چه بی‌نظیر!»
کد خبر: ۷۱۷۸۴۳
پرسه‌ای​شادمانه در​همدان
این بخشی از دعوتنامه عباس عرب‌زاده به همدان است. البته اگر امکان رفتن به این شهر برایتان مقدور نیست یا اگر رفته‌اید و تمام زیبایی‌های همدان را ندیده‌اید، می‌توانید مجموعه عکس‌های عرب‌زاده را در کتاب «همدان، دروازه تمدن» ببینید.

کتاب با تصاویر زیبایی از ریتون زرین و لوح زرین داریوش بزرگ و دستبند زرین و خنجر زرین و جام زرین خشایارشاه آغاز می‌شود و بعد عکاس شما را به دیدار آرامگاه باباطاهر و بوعلی سینا و هزاران دیدنی دیگر در همدان می‌برد. این دیدنی‌های مختلف در چهار فصل سال و در ساعات مختلف شبانه‌روز عکسبرداری شده‌اند.

دکتر افشین پرتو در مقدمه کتاب درباره تاریخ استان همدان می‌گوید: «همدان خاستگاه توان آریاییان است و مادها این شهر را برپا داشتند و آن را هگمتانه نامیدند. پس اگر در جستجوی دست یافتن به دیروز و دیروزهای خود هستی، باید همدان را بپویی، چه آن‌که هر گوشه‌اش بازمانده‌ای از دیروزهای دور و دیروزهای نزدیک ایران را می‌بینی.»

سپس او تاریخ همدان از چند هزار سالگی قدمتش تا امروز را به طور خلاصه مرور می‌کند و از آثار باقیمانده از دوران پیش از اسلام به تندیس شیر سنگی، سنگ نبشته‌های گنجنامه، آرامگاه استر و مردخای، آرامگاه حیقوق نبی در تویسرکان و آتشکده بهرام در ملایر اشاره می‌کند.

عرب‌زاده عکس‌های باکیفیت خود را در چند دسته کلی تقسیم‌بندی کرده و با مراجعه به فهرست می‌توان بسادگی دسته مورد نظر را یافت. این تقسیم‌بندی‌ها عبارتند از مقبره‌ها، مسجدها، زیارتگاه‌ها، کلیساها، میدان مرکزی شهر، برج قربان، مجسمه شیر سنگی، تپه‌های باستانی، کتیبه‌ها، قلعه‌ها، حمام حاج‌آقا تراب، کاروانسرای شاه‌عباس فرسفج، یخچال میرفتاح و آب‌انبار شاه‌عباسی، خانه‌های قدیمی، موزه هگمتانه، موزه تاریخ طبیعی، غار علیصدر، پارک سیفیه، سرآب‌ها، همدان امروز، صنایع دستی، بازارها، مشاغل سنتی و طبیعت.

عکاسی و مدیریت هنری و اجرایی این کتاب به عهده عباس عرب‌زاده بوده است و توضیحات عکس‌ها از مرضیه غلامی. همدان دروازه تمدن در 3000 نسخه توسط عرب‌زاده با حمایت مالی شرکت‌های انصار به چاپ رسیده است.

newsQrCode
برچسب ها: کتاب همدان
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها