مدیرعامل بازرگانی دولتی ایران:

قیمت نان امسال واقعی می شود

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:

مردم از کیفیت نان راضی نیستند

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که مردم از کیفیت نان راضی نیستند، گفت: از آنجا که افزایش قیمت نان در دو سال گذشته بر کیفیت نان مشهود نبوده بنابراین نظام اصلاح قیمت نان در دست بررسی است.
کد خبر: ۷۱۶۷۲۱

به گزارش ایرنا، مجتبی خسروتاج دیروز در نخستین اجلاسیه دوره ششم اتاق اصناف ایران که با حضور معاون نظارت و راهبردی رئیس‌جمهور برگزار شد، تصریح کرد: دولت سالانه 11 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم یارانه پرداخت می‌کند تا تولید در این بخش با انگیزه باشد.

وی اضافه کرد: قیمت نان در سال گذشته اصلاح نشد و به همین دلیل کیفیت و اندازه نان دچار تغییر شده که این موضوع نارضایتی مصرف‌کنندگان را به‌دنبال داشته است.

خسروتاج قیمت هر کیلوگرم گندم را در سال گذشته یک هزار و 50 تومان عنوان کرد و گفت: در سال گذشته میزان خرید گندم توسط دولت از مرز 7 میلیون تن گذشت.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تشکیل کمیسیون‌های مختلف تخصصی در اتاق‌های اصناف، اظهار کرد: با تشکیل این کمیسیون‌ها در اتاق اصناف، موضوعات و مشکلات اصناف کشور کارشناسانه‌تر و تخصصی‌تر مطرح و بررسی خواهد شد.وی با بیان این‌که شرکت‌های پخش کالا بشدت در حال تغییر و تحول هستند، تصریح کرد: تحولات در عرصه پخش اثرات مستقیمی در حوزه خرده فروشی‌ها دارد به گونه‌ای که بزودی شاهد توزیع و حرکت به سمت ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواهیم بود.

خسروتاج با بیان این‌که فروشگاه‌های زنجیره‌ای هزینه‌های توزیع را کاهش می‌دهد و در کاهش قیمت‌ها تاثیر مستقیم دارد، اظهار کرد: باید به سمت ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ حرکت کرد و در این کار اصناف می‌توانند بسیار کمک کنند.قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت سپس با تاکید بر ضرورت حضور اصناف در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، گفت: طی یک‌سال گذشته، دولت یازدهم توانسته بخش اعظم فعالیت‌ها را به واحدهای صنفی و بازار واگذار کند تا اصناف بتوانند نقش خود را در حوزه بازار و اقتصاد ایفا کنند.

وی افزود: با توجه به این‌که اتاق‌های بازرگانی هم‌اکنون در نظام تصمیم‌گیری‌ها حضور دارند، ما معتقدیم باید سعی شود جایگاه مناسبی برای اصناف در نظام تصمیم‌سازی‌ها قائل شویم. خسروتاج درباره ضعف مشکل بودجه اصناف نیز تصریح کرد: به وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد شده از طریق افزایش قیمت نرخ پروانه‌های صادر شده کسب، برخی از نیازهای مالی رفع شود.

ساماندهی واحدهای فاقد پروانه تا یک سال آینده

در همین حال رئیس اتاق اصناف ایران در حاشیه این مراسم با اشاره به طرح ساماندهی اصناف فاقد مجوز گفت: با اجرای تفاهم‌نامه اتاق اصناف و وزارتخانه‌های کشور و صنعت، معدن و تجارت و همکاری نیروی انتظامی، واحدهای بدون پروانه تا یک سال آینده ساماندهی می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی فاضلی تصریح کرد:‌ از مجموع سه میلیون واحد صنفی، دو میلیون و 73 هزار بنگاه ثبت شده است و نزدیک به 900 هزار واحد صنفی تولیدی و توزیعی بدون پروانه و ضابطه هم باید نظام‌مند شود.

وی درباره اقدامات سه ماه اخیر به عنوان رئیس اتاق اصناف گفت: نظام توسعه یافتگی در اصناف نهادینه نشده است و برنامه مدون یا برنامه‌ای دست‌کم پنج ساله در اصناف وجود ندارد که نخستین کار ما در سه ماه اخیر تدوین برنامه 30 ماده‌ای برای اصناف کشور است.رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: ‌این برنامه به دولت ارائه شده است که حضور امروز معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در نخستین اجلاس دوره ششم اتاق اصناف نیز به همین خاطر بود.

وی گفت: کنترل بازار باید به دست اتاق‌های اصناف و با کارشناسان اتاق اصناف صورت گیرد و با اصلاح ساختارهای موجود از دخالت سازمان‌های دیگر جلوگیری شود.

فاضلی افزود: قانونگذار در نظام قانون صنفی نظارت بر اصناف بخصوص بازرسی‌ها را به اتاق‌های اصناف واگذار کرده است و باید رویه فعلی، اصلاح و نهادهای هم‌عرض حذف شود تا بتوانیم کار کنیم.وی اظهار کرد: دیگران نباید دخالت کنند، بحث نظارتی دولت در بعد حاکمیتی حتما باید اعمال شود و نه دخالت در امور بازار.

وی یادآور شد: تعادل نسبی امروز بازار به علت تعامل مناسب اصناف و دولت است که باید ادامه و توسعه یابد.

فاضلی با تاکید بر این‌که در نظام سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های کلان باید بخش خصوصی به عنوان پیشانی نظام اقتصادی کشور لحاظ شود، گفت: نباید دولت در اتاق‌های در بسته تصمیم بگیرد و به مردم ابلاغ کند و ضمانت اجرایی هم نداشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها