یمن به «ساعت صفر» نزدیک می شود

انقلاب یمن که پیش از این با دخالت عربستان سعودی از مسیر مطالبات واقعی مردم این کشور منحرف شد و باز هم بازماندگان رژیم سابق را به قدرت رساند، حالا با سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز معترضان، وارد مرحله جدیدی شده است؛ انقلابی که برخی ناظران، آن را انقلاب اسلامی دوم در منطقه می دانند.
کد خبر: ۷۱۵۲۹۳
یمن به «ساعت صفر» نزدیک می شود

به گزارش جام جم آنلاین، عربستان سعودی که در جریان انقلاب سال 2011 یمن در قالب طرح شورای همکاری های خلیج فارس، کناره گیری علی عبدالله صالح رییس جمهور خودکامه پیشین را تایید کرد و معاون او عبد ربه منصور هادی را به جای وی نشاند، اکنون جدیت مطالبه مردم این کشور را برای ایجاد تغییر واقعی حس کرده است.

سابقه دخالت های عربستان در یمن به دهه های متوالی می رسد؛ از راه انداختن جنگ های متعدد علیه حوثی ها با ترس از قدرت گرفتن شیعیان زیدی در همسایگی خود که به جنگ های «زمین سوخته» معروف شد، تا تحریف مسیر انقلاب با روی کارآوردن بازماندگان رژیم دیکتاتوری سابق در سال 2011 و تلاش های امروز آن برای تشکیل ائتلاف شبه جزیره عربستان و اقمار منظومه آن شامل کشورهای شورای همکاری های خلیج فارس با هدف سرکوب مجدد انقلاب یمن.

چرا عربستان از انقلاب یمن می ترسد؟

نگرانی ریاض از پیروزی انقلاب های یمن و بحرین قابل درک است، زیرا این پیروزی ها با توجه به اوضاع نابسامان حقوق بشر و سرکوب مطالبات مدنی در عربستان می تواند به انقلاب بعدی در شبه جزیره عربستان منجر شود.

ریاض در همان سال 2011 انقلاب مردم بحرین را با اشغال نظامی این کشور در پوشش نیروهای موسوم به سپر جزیره سرکوب و تلاش کرد اعتراضات مردم بحرین را با دخالت آشکار خارجی و مشت آهنین سرکوب کند، اما در یمن نتوانست با این سیاست وارد شود زیرا بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که یمن لقمه ای نیست که از گلوی پادشاهی سعودی پایین برود؛ کشوری که مردم آن همچنان اعتراضات مسالمت آمیز خود را دنبال می کنند اما در همین حال گفته می شود که یمنی ها میلیون ها قبضه سلاح در اختیار دارند که قطعا با مداخله خارجی عربستان سعودی، برای اشغالگران خطرناک خواهد شد.

ترس از معترضان و تعطیلی سفارت عربستان در یمن

سه روز پیش، عربستان سعودی سفارت خود را در یمن تعطیل کرد و 50 کارمند سفارت را فراخواند.

روزنامه الوطن عربستان سعودی روز گذشته به نقل از یک منبع بلندپایه دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود این خبر را اعلام کرد و گفت: تعطیلی سفارت تا زمانی ادامه خواهد داشت که دولت یمن و حوثی های معترض بتوانند ثبات را در کشور حاکم کنند.

واقعیت این است که مقامات عربستانی به خوبی می دانند که مردم یمن، پادشاهی سعودی را درباره بایکوت شدن مطالبات خود مقصر می دانند و یکی از دلایل تعطیلی سفارت ریاض در صنعا، ترس از خشم مردم یمن و تصمیم احتمالی آنها برای واکنش جدی به مداخله های عربستان در امور کشورشان است.

ریاض حتی 60 دانشجوی عربستانی را نیز از یمن به کشور خود برگردانده است.

زنگ خطری برای انقلاب یمن

پایگاه اخبار الیمن، این تصمیم عربستان را به منزله نزدیک شدن به ساعت صفر از دیدگاه تحلیلگران سیاسی دانسته است.

این پایگاه می نویسد: تحلیلگران بر این باورند که خروج دیپلمات های عربستانی از یمن و بلافاصله پس از آن تماس دبیر کل شورای همکاری های خلیج فارس با عبد ربه منصور هادی رییس جمهور یمن، حاکی از آن است که کشورهای حوزه خلیج (فارس) به زعامت عربستان نمی خواهند اجازه دهند که یمن خود با چالش پیش رویش روبرو شود و احتمال می رود که ضربه کشورهای عرب خلیج (فارس) با همراهی کشورهای غربی در ساعت های آینده متوجه یمن شود.

تحولات میدانی

روز دوشنبه، جنگنده های ارتش یمن برخی پایگاه های حوثی ها را در شمال شرق کشور هدف قرار دادند، امری که باعث شد عبدالملک الحوثی رهبر حوثی های یمن از مردم این کشور بخواهد بار دیگر دست به تظاهرات علیه دولت بزنند.

وی با بیان اینکه مذاکرات با مقامات یمنی همچنان ادامه دارد و گروه حوثی‌ تلاش می‌کند تا دولت را به برآوردن خواسته‌های خود قانع کند، از طرفداران خود خواست تا در میدان التغییر در صنعا تجمع کنند.

وی گفت: گروه حوثی‌ اجازه نمی‌دهد که خون کسی ریخته شود و اگر مقامات یمنی خواسته‌های آنها را برآورده نکنند، گزینه‌های مهم‌تری را در پیش دارد.

همچنین یک منبع امنیتی یمنی اعلام کرد که حوثی‌ها ایست بازرسی جدید را در اطراف صنعا ایجاد کرده‌اند.

به گزارش این منبع، حوثی‌ها مراکز ایست‌ بازرسی را در منطقه همدان در غرب صنعا و منطقه بنی ‌مطر ایجاد کردند.

افراد گروه حوثی ورودی صنعا را به روی خودروهای با آرم دولتی و ارتش بستند.

نگرانی ریاض از پیروزی انقلاب های یمن و بحرین قابل درک است، زیرا این پیروزی ها با توجه به اوضاع نابسامان حقوق بشر و سرکوب مطالبات مدنی در عربستان می تواند به انقلاب بعدی در شبه جزیره عربستان منجر شود.

شبکه المسیره وابسته به حوثی‌ها اعلام کرد که این اقدام در راستای پاسخ شدید به دولت و نیز برهم زدن تحصن حوثی‌ها در خیابان فرودگاه صنعا بوده است.

گروه حوثی چادرهای خود را در خیابان‌های اطراف وزارت کشور گسترش داده و راه‌های منتهی به فرودگاه بین‌المللی صنعا را بستند.

همچنین کمیته‌های امنیتی وابسته به دولت مدعی شدند، حوثی‌ها مسیر وزارت برق و مخابرات و فن‌آوری اطلاعات را بسته و کارمندان این وزارت‌خانه‌ها را از آنجا بیرون کرده‌اند.

اخیرا گروه حوثی‌ دست به تظاهرات گسترده‌ای علیه دولت زده و خواهان برکناری دولت کنونی و لغو تصمیم افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی شده است.

از سوی دیگر منابع یمنی اعلام کردند که نیروهای امنیتی این کشور امروز (سه‌شنبه) با استفاده از گاز اشک آور به تظاهرکنندگان یمنی در نزدیکی مقر کابینه یمن یورش بردند و به سمت برخی از آنها گلوله شلیک کردند که موجب کشته شدن هفت تظاهرکننده و زخمی شدن ده ها تن دیگر شد.

رژیم یمن نسخه خود را پیچید

تیراندازی به سمت معترضان در حالی رخ داد که شرکت کنندگان در این تظاهرات ضد دولتی مسلح نبودند و تنها در حال سردادن شعارهایی مبنی بر مطالبات خود در کاهش قیمتها و توقف فساد اداری و اقتصادی در دولت یمن بودند که بی امان مورد هدف تیر اندازی افراد مسلح دولتی قرار گرفتند.

سخنگوی حوثی‌ها حمله امروز سه‌شنبه به انقلابیون در صنعا را جنایت دولت دانست و آن را پایان کار دولت اعلام کرد.

به گزارش شبکه المیادین، «محمد عبدالسلام» سخنگوی حوثی‌ها اعلام کرد که مسئولیت کامل حمله نیروهای امنیتی و ارتش یمن به تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی در نزدیکی ساختمان نخست‌وزیری این کشور در صنعا بر عهده دولت است.

وی با تاکید بر مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات امروز مقابل مقر نخست‌وزیری گفت: تظاهرات‌ امروز مسالمت‌آمیز بود و معترضان قصد تحصن داشتند نه اشغال این مقر.آنچه که در صنعا روی داد جنایت دولت است که با این کار، پایان کار آن امضا شد و نسخه خود را پیچید.

دومین انقلاب اسلامی منطقه در یمن

دبیرکل جنبش «حشود» مصر تحولات اخیر یمن و اعتراض‌های مردمی جاری در این کشور و قیام یمنی‌ها علیه حکومت صنعا را دومین انقلاب اسلامی در منطقه خواند.

«محمد الجیلانی»، دبیرکل جنبش «حشود» مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: انقلابیون یمنی که انقلابشان وارد مرحله جدیدی شده به جهانیان اعلام می کنند که در جهان عرب همچنان آزادگانی وجود دارند که برای آزادی و پاکسازی کشور از فساد و وابستگی مبارزه می‌کنند.

الجیلانی گفت: تظاهرات میلیونی مردمی که یمن هم اکنون شاهد آن است، در واقع اعلام انقلاب جدید در این کشور و تاکیدی بر بازگشت روح انقلاب‌های عربی میان مردم یمن و گشودن جبهه‌ای جدید در حوزه انقلاب‌های اسلامی است.

الجیلانی تاکید کرد: ‌آنچه در یمن رخ می‌دهد، انقلاب اسلامی دومی پس از انقلاب اسلامی در ایران است و کشورهای غربی و نیروهای استکباری نمی‌توانند، این انقلاب را نابود و در برابر آن ایستادگی کنند، چون آنچه هم اکنون در یمن رخ می‌دهد، انقلابی واقعی است.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها