عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این‌که امسال یکهزار هکتار از اراضی شمالی کشور طعمه حریق شده است، گفت: سازمان محیط زیست در برخورد با تخلفات زیست‌محیطی کوتاهی می‌کند.
کد خبر: ۷۱۳۱۳۴

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با فارس، با بیان این‌که در آتش‌سوزی جنگل‌ها و اراضی طبیعی کشور عمدی در کار است، اظهار کرد: البته در این میان عوامل دیگری نیز از جمله سهل‌انگاری شهروندان نیز موثر بوده است. عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح آموزش مردم از سوی سازمان محیط زیست، ادامه داد: متاسفانه هرساله بخش قابل توجهی از اموال و منابع ملی و طبیعی کشور دچار زیان می‌شود.

وی یادآور شد: معمولا یک سال پس از این‌که بخشی از اراضی طبیعی کشور دچار حریق می‌شود، تغییر کاربری‌ها در آن منطقه بوضوح مشاهده می‌شود؛ این خود دلیلی قانع‌کننده بر این امر است که بخشی از‌ آتش‌سوزی‌ها از سوی افراد سودجو به شکل عمدی صورت می‌گیرد.

لاهوتی عنوان کرد: با توجه به این‌که هرساله میلیاردها تومان از اموال دولت و منابع ملی بر اثر آتش‌سوزی از بین می‌رود، اما سازمان محیط زیست و منابع طبیعی کشور از کوچک‌ترین ابزار برای مقابله با این تهدید استفاده نمی‌کنند.

وی با بیان این‌که برای جلوگیری از خسارات اینچنینی قوانین لازم وجود دارد، ابراز کرد: این در حالی است که متاسفانه رغبتی در سازمان محیط زیست برای استفاده از قانون وجود ندارد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست عادت کرده است که در برابر بروز مخاطرات در منابع طبیعی و منابع ملی کشور فقط اعتراض کند.

لاهوتی ادامه داد: رئیس سازمان محیط زیست از آنجا که به عنوان معاون رئیس‌جمهور مطرح است، می‌تواند از ابزارهای مختلفی برای مقابله با تخلفات استفاده کند و این قدرت برخورد را در اختیار دارد، اما سوال اینجاست که چرا این سازمان کوتاهی می‌کند.

استاندارد شاخص کیفیت منابع آب ایران تدوین شد

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: استاندارد شاخص کیفیت منابع آب ایران در حوزه منابع آب کشور تدوین شده است.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، حسن پسندیده اظهار کرد: در این استاندارد بر استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور برای رعایت و اصلاح الگوی مصرف آب، واقعی شدن قیمت آب، مدیریت منابع آب در طبیعت و اجرای طرح‌های آبخیزداری سازگار با محیط زیست، بازیابی و تصفیه مجدد پساب‌ها و فاضلاب‌های شهری، روستایی، صنعتی، کشاورزی و خدمات همراه با ارتقای استانداردها و کاربری‌های مناسب، اصلاح و به کارگیری الگوهای صحیح کشاورزی و لزوم کاهش صادرات محصولات پر مصرف آب تاکید شده است.

پسندیده، تدوین و نظارت بر اجرای استاندارد شاخص کیفیت منابع آب ایران را از دستاوردهای مهم سازمان محیط‌زیست برشمرد و عنوان کرد: بعد از تصویب و ابلاغ این استانداردها، اجرای آن به طور آزمایشی دو سال در کشور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با توجه به سرعت شتابان توسعه شهری، صنعتی و کشاورزی در سال‌های گذشته بدون توجه به ظرفیت و توان واقعی اکولوژیک محیط‌زیست و محدودیت میزان مصرف و بهره‌برداری از منابع حیاتی آب و خاک کشور، امروزه اثرات بحران زیست‌محیطی آب و خاک در محیط‌زیست پدیدار شده است.

پسندیده تصریح کرد: امروزه مدیریت پایدار و برنامه صیانت از منابع آب و آمایش آن، بیش از هر چیز دیگری احساس می‌شود به طوری که توجه نکردن به وضع کمی و کیفی آب در کشور باعث بروز اغلب بحران‌های زیست‌محیطی همچون افزایش کانون‌های داخلی انتشار ریزگردها، فرونشست زمین، فرسایش و بیابان‌زایی و کاهش تنوع زیستی خواهد شد.

پسندیده خاطرنشان کرد: ایران در ناحیه خشک و نیمه‌خشک با میانگین بارندگی 250 میلی​متر در سال قرار دارد، این در حالی است که پراکنش بارندگی نیز در کشور یکسان نیست و از 50 میلی​متر تا بیش از 2000 میلی​متر در نقاط مختلف متغیر است.

نزاع علت مرگ گوزن زرد ایرانی

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: براساس گزارش دامپزشکی استان لرستان، گوزن زرد نر ایرانی در خرم‌آباد به دلیل سوراخ شدن کتف در اثر نزاع با گوزن‌های دیگر و متعاقب آن پرت شدن از صخره تلف شده است.

بیست و چهارم مرداد ماه یک راس گوزن زرد نر ایرانی در باغ‌وحش کاسیت در خرم‌آباد تلف شد که دلایل مختلفی از جمله اصابت گلوله و بیماری را برای مرگ این حیوان برشمرده بودند.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مجید خرازیان‌مقدم با بیان این‌که مسئولیت نگهداری از حیوانات باغ‌وحش کاسیت در استان لرستان برعهده اداره‌کل دامپزشکی استان است، افزود: براساس گزارش اخیر اداره‌کل دامپزشکی استان لرستان، پس از رادیوگرافی و کالبدشکافی از سوی دامپزشکی استان، مشخص شد علت سوراخ‌شدگی در ناحیه کتف گوزن نر بر اثر نزاع با گوزن‌های دیگر بود و متعاقب آن به علت پرت شدن از صخره، حیوان بشدت آسیب دیده و با وجود درمان‌های انجام شده بر اثر خونریزی داخلی تلف شده است.

گوزن زرد ایرانی پستانداری از خانواده گوزن است. گمان می‌رفت که نسل این حیوان منقرض شده باشد تا این‌که در دهه ۱۹۵۰ گله‌ای از آن در خوزستان کشف شد. اینک گله‌هایی از گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری در استان مازندران و تعدادی در خوزستان در محوطه محصورشده‌ای مراقبت می‌شوند.

در برخی باغ‌وحش‌های جهان نیز نمونه‌هایی از آن وجود دارد. گوزن زرد ایرانی دارای طول سر و تنه میان ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر، دم ۱۶ تا ۲۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۸۵ تا ۱۱۰ سانتی‌متر است. این پستاندار وزنی برابر با ۵۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها