خبر سلامت

افزایش خطر هپاتیت با استفاده مشترک از قلیان

عضو کمیته علمی بورد کشوری هپاتیت نسبت به مصرف اشتراکی قلیان به عنوان زمینه‌ساز ابتلا به میکروب سل و ویروس‌هایی مانند تبخال و هپاتیت هشدار داد.
کد خبر: ۷۱۱۳۶۶

عادل فلاح افزود: میزان انتقال از طریق فرآورده‌های خونی با توجه به نظارت بر محصولات خونی تقریبا ناچیز است، اما متاسفانه با توجه به مصرف قلیان بویژه در جمعیت جوان شاهد انتقال بیماری از این طریق نیز هستیم.

فلاح اظهار کرد: مصرف اشتراکی قلیان می‌تواند به افزایش احتمال ابتلا به میکروب سل و ویروس‌هایی مانند تبخال و هپاتیت منجر شود و از طرفی توتون تنباکوی مورد استفاده برای مصرف قلیان حاوی میکروب و قارچ است که این امر موجب ایجاد عفونت‌های حاد و مزمن در دستگاه تنفسی می‌شود. وی با بیان این که هپاتیت بیماری‌ای است که کبد را گرفتار می‌کند و ابتلا به آن از علل عفونی و غیرعفونی ناشی می‌شود، به ایسنا گفت: شایع‌ترین و خطرناک‌ترین علل عفونی آن ویروس‌های هپاتیت B و C هستند که در طولانی مدت باعث بروز بیماری سیروز و سرطان‌های کبدی و در نهایت پیوند کبد می‌شود.

کولر و پنکه پوست شما را خشک ‌می‌کند

در گرمای تابستان استراحت‌کردن جلوی باد خنک تهویه‌کننده‌های سرمایشی لذت‌بخش است، اما از سوی دیگر این خنکی خطر خشکی پوست را در پی دارد. به گزارش ایسنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور کلی دستگاه‌های سرمایشی تاثیرات مضری بر بدن دارد. در حقیقت در فصل تابستان فرار از گرمای بیرون و پناه بردن به اسپیلت، کولر و تهویه‌کننده‌های سرمایشی، فرد را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌دهد.این در حالی است که سیستم‌های خنک‌کننده هوا اگر به درستی نگهداری نشود، می‌تواند تاثیرات مخربی بر سلامت داشته باشد و موجب شود که باکتری‌ها در تمام محیط بسته ساختمان منتشر شود. به گفته پزشکان، باد خنک کولر همچنین می‌تواند در طولانی‌مدت پوست را خشک کند و در صورتی که فرد به بیماری‌های پوستی همچون اگزما،‌ پسوریازیس و دیگر عارضه‌های پوستی مبتلا باشد، تاثیر باد خنک حاصل از این دستگاه‌ها وخیم‌تر و باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی پوست می‌شود. ​

نشانه‌های عفونت کلیه را بشناسید

فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار درد پهلو، تهوع و استفراغ، تب و لرز، سوزش و تکرر ادرار را از نشانه‌های عفونت کلیه دانست و گفت: بیشتر عفونت‌های کلیه ناشی از میکروب‌هایی است که از مجاری ادرار وارد کلیه می‌شوند.

بهزاد عین‌الهی، فوق‌تخصص کلیه و مجاری ادرار در گفت‌و‌گو با فارس افزود: منشأ عفونت کلیه باکتری است که به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یک دسته عفونت‌هایی است که در خود کلیه به وجود می‌آید و دسته دیگر عفونت‌های ناشی از مجاری ادرار شامل لگنچه و مثانه است که در این روش میکروب از این بخش‌ها به کلیه وارد می‌شود.

وی عنوان کرد: معمولا عفونت‌های کلیه نشانه‌های زیاد و واضحی از خود بروز می‌دهد و همراه با علائم ادراری مانند سوزش و تکرر ادرار و معمولا تب و لرز است که بیشتر این عفونت‌ها از پایین یعنی مجاری ادرار به بالا یعنی کلیه منتقل می‌شود.

عین‌الهی یادآور شد: فردی که دچار عفونت ادراری شود باید به دنبال علت‌یابی باشد که آیا پروستاتش بزرگ شده است، سنگ کلیه دارد یا علت دیگری دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها