اداره‌کل اطلاع‌ رسانی و ارتباطات – گروه ارتباطات آرشیوی- به مناسبت 23م مرداد «روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای»، نمایشگاهی از اسناد مرتبط با این موضوع را تقدیم علاقه‌مندان می‌کند.
کد خبر: ۷۰۵۲۳۸
نمایشگاه مجازی «روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای»

«ورزش‌ زورخانه‌ای» نام دیگر ورزش باستانی ایرانیان می‌باشد که علاوه بر ورزش زورخانه‌ای، کشتی پهلوانی نیز در آن‌ جا داشت و از این رو «ورزش پهلوانی» نیز نام دارد و «زورخانه» جائی‌ست که در آن، این ورزش باستانی با اسباب، بی‌اسباب و با آداب و رسوم مربوط انجام می‌شود. ورزش زورخانه‌ای در محدودة تاریخی و فرهنگی ایران -از گذشته‌های دور- رواج داشته است و به عنوان قدیمی‌ترین ورزش بدن‌سازی جهان، معرفی شده و هم‌ اکنون نیز به ثبت جهانی رسیده است.

ورزش زورخانه‌ای، آداب و سنتی خاص دارد که با پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه‌ای دورۀ باستان و تأسی از پیشوای نخستین شیعیان «حضرت علی (ع)»، به خلق و خوی مردانگی، مروت، فروتنی، از خود گذشتگی، کمک به تنگدستان و جوانمردی، می‌پردازد. این خصایل نیکو، در قالب شعرها و داستان‌هائی به صورت آهنگین و به همراهی «ضرب زورخانه»، برای برانگیختن ورزشکاران در هنگام ورزش، از سوی «مرشد» خوانده می‌شود.

همچنین، این ورزش باستانی، در بین ورزشکاران به احترام و ادب معروف است و با اصول زیادی همراه می‌باشد. به طور مثال تمامی حرکت‌ها با اجازه از سادات و پیش کسوتان زورخانه- که به رخصت گرفتن معروف است- انجام می‌شود و شعار آن، پرورش روح و جسم می‌باشد.

اگر چه امروز این ورزش باستانی دارای رونق کم‌تری می‌باشد، اما هنوز هم برای کسانی که در گودهای زورخانه پیر شده‌اند، خاطره‌انگیز است و ورزشکاران علاقمند به این رشتة ورزشی، پیوسته به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

علاقمندان برای بازدید مجازی از این اسناد به آدرس ذیل مراجعه کنند:
http://www.nlai.ir/tabid/2598/mid/5853/ctl/asnad/Default.aspx?Subjectmid=5850&SubjectID=13719

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها