نخستین پیامد شکست در جنگ سوم غزه

فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی برکنار شد

مذاکرات دشوار برای رسیدن به آتش‌بس بلندمدت در غزه

در حالی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات این رژیم پیش‌بینی کردند علاوه بر آتش‌بس سه روزه‌ای که از یکشنبه برقرار شده، 72 ساعت دیگر برای تحکیم توافق آتش‌بس با حماس لازم است، خبرگزاری‌ آلمان به نقل از حماس گزارش داد که آتش‌بس 72 ساعته کنونی، هرگز تمدید نخواهد شد.
کد خبر: ۷۰۴۸۹۵

به گزارش واحد مرکزی خبر، موسی ابومرزوق، رهبر حماس مستقر در قاهره نیز در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: این دومین و آخرین دور از مذاکرات است.

وی مذاکرات غیرمستقیم در قاهره درباره آتش‌بس بلندمدت را دشوار خواند و افزود: هیات فلسطینی باید با دستاوردهایی که مردم غزه به آن امید بسته‌اند، بازگردد.

در همین حال به گزارش ایسنا، یوسف الحساینه، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی و یکی از اعضای هیات مذاکره ‌کننده فلسطین در قاهره در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین الیوم عنوان کرد: هیات فلسطینی بیش از نیمی از راه درخصوص مسائل مطرح در آتش‌بس دائم را که به توقف حملات و لغو محاصره غزه بینجامد، پشت‌سر نهاده است.

سخنگوی جهاد اسلامی گفت: هیات فلسطینی تاکید دارد تا به توافق واقعی دست یابد که به تجاوزهای اسرائیل پایان داده و به لغو محاصره غزه بینجامد.

از سوی دیگر، روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از منابع مصری که از مذاکرات آتش‌بس آگاه هستند، مدعی شد که درخصوص 95 درصد از مسائل مطرح در مذاکرات میان هیات فلسطینی، مصری و طرف اسرائیلی توافق حاصل شده است. این روزنامه نوشت 5 درصد باقیمانده درخصوص درخواست فلسطینی‌ها برای ساخت اسکله دریایی و فرودگاه در غزه است.

هاآرتص نوشت: اسرائیل با بررسی این دو مساله مخالفت کرده زیرا معتقد است این دو مساله به راه‌حل سیاسی نهایی میان تل‌آویو و فلسطینی‌ها مربوط می‌شود.

گفته می‌شود نیروهای مقاومت نیز در خلال این مذاکرات خواسته‌هایی را مطرح کرده‌اند. در همین رابطه، گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد در ازای تحویل اسامی جاسوسانی که مزدوری رژیم صهیونیستی را در کرانه باختری و نوار غزه می‌کنند، حاضر است اطلاعاتی در مورد سرنوشت نظامیان صهیونیست اسیر شده ارائه دهد.

در خبر دیگری تلویزیون المیادین اعلام کرد، قایق‌های نظامی نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته با شلیک به ساحل رفح، آتش‌بس با گروه‌های فلسطینی در غزه را نقض کردند. البته این حملات تلفات جانی در پی نداشت.

همچنین گفته می‌شود سازمان ملل سه کارشناس در کمیته بین‌المللی تحقیقات را موظف کرده است تا درخصوص نقض احتمالی حقوق بشر و جنایت‌های جنگی از سوی طرف‌های درگیر در حملات نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه تحقیقات لازم را به‌عمل آورد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) دوشنبه شب از این تصمیم برای تشکیل کمیته تحقیقات درخصوص جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه استقبال کرد. این در حالی است که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد این رژیم گزارش کمیته تحقیق را به رسمیت نمی‌شناسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها