رقابت خواننده‌های عرب بر سر حمایت از مقاومت فلسطین

خواننده محبوب عرب دست از همه کارهایش کشید+عکس

جام جم نوا: «در روز نکبت، آن‌ها ایده کشورگشایی داشتند؛ اما این بار فقط "جنون" بود. در جریان بمباران و خمپاره‌ اندازی‌های پیشین، به شلیک هدف اکتفا می‌کردند؛ اما این‌ بعد از چند ساعت بمباران شدید، تازه محاصره مرگ‌بار را کلید زدند. من از کیان صهیونی پیرترم؛ اما نمی‌توانستم این شقاوت را پیش‌بینی کنم!»
کد خبر: ۷۰۰۶۵۰
خواننده محبوب عرب دست از همه کارهایش کشید+عکس

«محمد عساف» که تابستان گذشته در آخرین دوره جشنواره «عرب ایدول» (بزرگ‌ترین و فراگیرترین جشنواره هنری جهان عرب) به عنوان محبوب‌ترین خواننده جهان عرب برگزیده شد، اعلام کرد برای همبستگی با ملت داغدار غزه، کلیه فعالیت‌های هنری خود را به حالت تعلیق در می‌آورد.
محمد عساف در یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و ترئیتر نوشت: «کلیه فعالیت‌های هنری من به حال تعلیق درآمد. زیرا غزه، پدر من و سرزمین مادری من است. افتخار می‌کنم که فرزند غزه هستم. به احترام خون شهدای مکرّم و معزز خود و به علت این‌که از شدت نگرانی و حزن، دیگر صدایی و حنجره‌ای برای ترانه خواندن نمانده است؛ کلیه فعالیت‌های هنری خویش را به حال تعلیق در می‌آورم. چگونه من [در کشورهای دیگر] آواز بخوانم و هم‌وطنانم در زیر آورها و خمپاره‌های دشمنی باشند که خانه‌مان را اشغال کرده است؟ بدینوسیله اعلام می‌کنم کلیه فعالیت‌های هنری خود را به حالت تعلیق درمی‌آورم؛ هرچند از ابتدای حمله "دشمن شرور و گستاخ"، بخش بزرگی از آن را تعلیق کرده بودم. زنده باد فلسطین؛ زنده باد غزه؛ درود بر شهدای ابرار ما؛ پیروزی از آن ملت مقاوم فلسطین ماست. حسبنا الله و نعم الوکیل»

ترانه‌ای در حمایت از غزه
محمد عساف، هفته قبل نیز یک قطعه هنری در حمایت از مقاومت فلسطینی در غزه منتشر کرد که عنوان آن چنین بود: «سرت را بلند بگیر (سرافرازی کن)؛ این سلاح توست» (ارفع رأسک هذا سلاحک) . شاعر این ترانه، خانم "هند جوده" از شعرای جوان و بنام فلسطینی و آهنگساز آن نیز سامی عفانه از هنرمندان فلسطینی است. او در این قطعه هنری، آرزو کرده به زودی «صدها هزار آواره، مرزهای همسایه‌های عربی سرزمین مادری (فلسطین) را نقض کرده» و با سلاح به سمت اشغالگران حمله ببرند. در خلال این ترانه، چند بار – ظاهراً خطاب به اشغالگران - می‌گوید: «70 سال میهمانی کافی است. یا به خانه خود بروید یا در همسایگی ما، برای خودتان خانه درست کنید.»

او در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بعد از انتشار این کلیپ، به شبکه ماهواره‌ای mbc گفت: «این نخستین باری است که غزه آماج حملات اشغالگران قرار گرفته است و من در سرزمین مادری‌ام نیستم. من هرگز شخصیتی سیاسی نبوده و نیستم؛ اما می‌خواهم سفیر دوستی، رشادت و جوانمردی باشم. می‌خواهم از انسانیت دفاع کنم، نه این‌که اثری سیاسی منتشر کنم. شما باید به داخل فلسطین و به ویژه غزه پا گذارید تا درک کنید یگانه راه "دوستی" و "حسن تعامل و همجواری" با صهیونیست‌ها، به دست گرفتن سلاح است. هرچند سلاح در دست من، لزوما مشابه سلاح در دست آن چریک قهرمان و سلحشور نیست...»
کلیپ «ارفع رأسک هذا سلاحک» تنها طی سه روز اول انتشار آن در یوتیوب، نیم میلیون نفر (پانصدهزار نفر) بازدید کننده داشت؛ ضمن این‌که شبکه‌های تلویزیونی زیادی نیز آن را منتشر کردند؛ زیرا شرکت "مایسترو ولید فاید" که امتیاز آن را بر عهده داشت، اجازه پخش رایگان آن «در حمایت از مقاومت» را صادر کرده بود.
در ابتدای شعر این ترانه، عساف از هم‌وطنانش می‌خواهد با "الگوگیری از کرامت غزه" سلاح به دست گیرند: «سرت را بالا بگیر که این سلاح توست. ای فرزند سرزمین خورشید داغ (فلسطین)، فرزندت غزه هرگز اشغال نخواهد شد.»

حضور در غزه
محمد عساف، بامداد امروز یکشنبه در یادداشت دیگری در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک از حضور قریب‌الوقوعش در غزه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه خبر داد.
او در این یادداشت نوشت: «اکنون در هواپیمایی نشسته‌ام که از دبی به سمت عمان (پایتخت اردن) در حال پرواز است. کمک‌های مردمی و انسان‌دوستانه به مسلمانان غزه را جمع‌آوری کرده و می‌خواهیم از طریق عمان به سمت غزه پرواز کنیم. این هواپیما از طرف سازمان جهانی امداد و نجات (UNRWA) پرواز می‌کند و امیدوارم بتوانیم به سلامت در فرودگاه غزه فرود بیاییم.» او در پایان این یادداشت بار دیگر نوشته است: «پاینده باد مبارزه و مقاومت ملت ما ... زنده باد فلسطین؛ زنده باد غزه»

حمایت‌های فیس‌بوکی
بعد از انتشار کلیپ حمایت از مقاومت، عده‌ای از کاربران غربی به وی خرده گرفتند که سفیر حسن نیت صلح سازمان ملل نباید از گروه‌های مسلح و نظامی حمایت کند. او در پاسخ به این انتقادات، عکسی از یک مهدکودک تخریب شده در غزه را منتشر کرد و ذیل آن نوشت: «عکس‌ها صحبت می‌کنند! حتی مهدکودک‌های غزه هم از دست دشمن شرور صهیونیستی در امان نیستند.»
محمد عساف، متولد غزه است؛ اما در اثر حملات اشغالگران مجبور به ترک خانه خود و پناهندگی به لبنان شده بود. بعد از خروج اشغالگران از غزه در دهه اول قرن جدید، او نیز همراه با خانواده‌اش به غزه بازگشت. اما طی دو سال اخیر با اوج‌گیری فعالیت‌های هنری‌اش، به بیروت بازگشته‌ است. او در تابستان گذشته در بزرگ‌ترین فستیوال هنری جهان عرب، موسوم به «جشنواره عرب أیدول» به عنوان محبوب‌ترین خواننده انتخاب شد. پس از آن نیز از سوی سازمان ملل به عنوان سفیر حسن نیت برای ملت فلسطین منصوب شد.

(شفاف)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها