شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست اضطراری خود به تشکیل یک کمیسیون تحقیق از جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در غزه و اراضی فلسطینیان تحت اشغال اسراییل رای موافق داد.
کد خبر: ۶۹۹۱۹۶
شورای حقوق بشر در مورد جنایات جنگی در غزه تحقیق می‌کند

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارش خود نوشت: نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه تشکیل شد.

در این نشست، «ناوی پیلای» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، طرفین درگیری را مسوول ارتکاب جنایات جنگی در حملات علیه غیرنظامیان معرفی کرد.

در جلسه رای گیری شورای حقوق بشر، 29 عضو از 47 عضو شورا به تشکیل کمیسیون تحقیق در مورد موارد نقض قوانین بین الملل در مخاصمه غزه رای مثبت دادند. فقط آمریکا به این مصوبه رای منفی داد و نمایندگان 17 کشور از جمله 10 کشور اروپایی به آن رای ممتنع دادند.

«ناوی پیلای» در سخنانی در مراسم آغاز این جلسه گفت: حملات هوایی سه روز گذشته اسراییل به خانه های غیر نظامیان غزه و حمله به بیمارستان «الاقصی» دلالت دارد که به ظن قوی قوانین بین الملل در این جنگ نقض شده است و این رویه در نوع خود می تواند جنایت جنگی باشد.

وی افزود: این حوادث و شمار انبوه تلفات آن که از آغاز درگیری ها از 8 ژوییه - 17تیر - تاکنون 700 غیرنظامی فلسطینی کشته شده و سه چهارم این تعداد هم مجروح شده اند، این مدعا را نفی می کند که گفته می شود همه احتیاط های لازم اندیشیده شده است تا جان غیر نظامیان در این مخاصمه در امان بماند.

پیلای اشاره ای به حملات فارغ از تبعیض حماس و سایر گروه های مسلح فلسطینی حاضر در غزه به غیرنظامیان داشت و حملات راکتی و خمپاره ای حماس به اسراییل را محکوم کرد و آن را نقض آشکار قوانین بین الملل خواند.

وی افزود: اعمال یک طرف جنگ، توجیه نمی کند که طرف مقابل به تعهداتش در قبال قوانین بین الملل بی توجه بماند و به آن عمل نکند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: هیچیک از طرفین مخاصمه به طور جدی در زمینه انجام تحقیقات و مسئول معرفی کردن موارد نقض حقوق بشر همکاری نکرده اند و این ممانعت نوعی فضای معاف بودن از مجازات را به وجود آورده است و خود زمینه ساز بدرفتاری های بیشتر شده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، در این نشست، «کیت ام.هارپر» نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل قبل از رای گیری اعلام کرد که آمریکا به طور جدی در تلاش است تا آتش بس فوری در غزه حاکم شود، اما قطعنامه شورای حقوق بشر ما را در نیل به این هدف یاری نمی کند.

هارپر مصوبه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را «یک ابزار سیاسی جانبدارانه» خواند و گفت: شورا بار دیگر از ایجاد یک توازن بین وضعیت اسراییل و اراضی فلسطینیان عاجز ماند.

«ریاض مالکی» وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: ما در غزه شاهد یک فاجعه بشری هستیم.

وی با بیان اینکه «اسراییل در این مخاصمه معاف از مجازات و مصون از حساب پس دادن رفتار می کند»، گفت: اعتبار سازمان ملل، جامعه بین الملل و نظام حقوق بشر در این مخاصمه به خطر افتاده است.

«اویاتار مانور» سفیر اسراییل در دفتر نمایندگی سازمان ملل در ژنو نیز که در این نشست حضور داشت، مصوبه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه اسراییل را محکوم کرد و آن را یک تشریفات رسمی برای محکوم و شرمگین خواندن اسراییل دانست و گفت: هیچ تقارن اخلاقی میان یک مهاجم تروریست با یک دمکراسکی که از خود دفاع می کند، وجود ندارد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها