امروز 28 تیر 1393 خورشیدی برابر با 21 رمضان 1435 هجری و 19 جولای 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۹۷۱۹۴
28 تیر، وفات استاد جلال الدین همایی

هجری شمسی

28 تیر 1285

تحصن مشروطه خواهان در سفارت انگلیس آغاز شد. این تحصن تا17 مرداد ادامه یافت‌.

28 تیر 1297

نیروهای نهضت جنگل شهر رشت را به تصرف خود درآوردند و کنسولگری انگلیس را به آتش کشیدند.

28 تیر 1303

به دنبال قتل «ماژور ایمبری ویس‌» کنسول امریکا در تهران حکومت نظامی اعلام شد و سرتیپ مرتضی خان رئیس تیپ پیاده گارد، حاکم نظامی تهران شد.

28 تیر 1320

دومین اخطار دولت‌های روسیه و انگلستان به رضاشاه برای واداشتن وی به اخراج کارشناسان آلمانی از ایران ابلاغ شد.

28 تیر 1328

عبدالحسین هژیر نخست وزیر سابق به وزارت دربار منصوب شد.

28 تیر 1328

لایحه الحاقی قرارداد نفت توسط وزیر دارایی،تقدیم مجلس شورای ملی شد.

28 تیر 1334

آیت الله محمدحسین کاشف الغطاء که تلاش بی سابقه‌ای برای وحدت شیعه و سنی داشت، در 76 سالگی درگذشت‌.

28 تیر 1341

امیر اسدالله علم فرمان نخست وزیری گرفت‌. کابینه وی که در روز 30 تیر تشکیل شد، تا 17 اسفند 1342 برقرار بود.

28 تیر 1359

استاد جلال الدین همایی ادیب معاصر درگذشت. جلال ‏الدین همایی متخلص به سنا فرزند میرزا ابوالقاسم (متخلص به طَرَب) و نواده همای شیرازی، از محققان و شاعران معاصر، در حدود سال 1278 ش در اصفهان متولد شد. وی علوم مقدماتی را نزد عموی خود میرزا محمد(سها) فرا گرفت و علوم معقول و منقول و ادبیات عرب و هیئت و نجوم را نزد استادان فن مانند آقا سیدمحمدباقر دُرچه‏ ای، آخوند عبدالکریم گزی، آقا شیخ محمد خراسانی، حکیم قمشه‏ای و حاج آقا رحیم ارباب و دیگران آموخت و به درجه اجتهاد رسید. استاد همایی سپس به تدریس معارف اسلامی در مدارس اصفهان پرداخت و حوزه پر رونقی تشکیل داد. وی از سال 1307 به خدمت وزارت فرهنگ درآمد و چندی در دبیرستان‏های تهران مشغول به کار شد و در دارالفنون و بعد از آن در دانشکده ادبیات و حقوق دانشگاه تهران، استاد دوره فوق ‏لیسانس و دکترا بود. استاد همایی در طول سال‏های تحصیل و پس از آن، شاگردان بسیاری را از دانشِ خود بهره ‏مند کرد. وی عالمی پرکار بود و علاوه بر آموزش، تالیفات بسیاری از خود بر جای گذاشت. از جمله کتاب‏های استاد جلال الدین همایی می ‏توان از تاریخ ادبیات ایران در 5 جلد، صناعات ادبی و مثنوی وَلَدنامه نام برد. وی همچنین کتاب‏های زیادی در زمینه ادبیات و معارف اسلامی برای تدریس در مدارس و دانشگاه‏های ایران به رشته تحریر درآورده است. استاد جلال ‏الدین همایی سرانجام در سال 1359 ش در 81 سالگی در تهران درگذشت و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

هجری قمری

21 رمضان 40

حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) در کوفه به شهادت رسید. پس از ضربت خوردن امام علی(ع) در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان توسط ابن ملجم مرادی از بازماندگان خوارج نهروان، درمانِ آن زخم تاثیری نبخشید. شهادت آن امام پس از سی سال امامت و چهار سال و نه ماه خلافت صورت گرفت. بدن مطهرامام علی(ع) را شبانه در محلی به نام نجف دفن کردند و این مکان، تا نزدیک به یکصد و پنجاه سال، از عموم مخفی بود و تنها برخی از شیعیان خاص از محل دفن امام آگاهی داشتند.

21 رمضان 1104

شیخ حر عاملی محدث معروف شیعی درگذشت. محمد بن حسن بن علی معروف به "شیخ حرّ عاملی" در هشتم رجب سال 1033 ق در روستای "مشغره" از توابع جبل عامل لبنان دیده به جهان گشود. وی تا چهل سالگی در محضر علمای لبنان و سوریه کسب فیض کرد و سپس به مدت 24 سال در مشهد مقدس به ترویج دین، تدریس، تالیف و قضاوت پرداخت. کتاب گرانسنگ "وسایل الشیعه" ثمره‏ هجده سال تلاش پیگیر او در جمع‏ آوری و تنظیم احادیث شیعه می‏باشد. شیخ حر عاملی درعصر صفویان به ایران مهاجرت کرد و پس از وفات، در صحن مطهر امام رضا(ع) درمشهد مقدس مدفون شد.

میلادی

19 جولای 1961

کویت از استعمار انگلیس اعلام استقلال کرد. کویت در سال‏های نخستین گسترش جغرافیایی اسلام ضمیمه جامعه اسلامی شد. در قرن شانزدهم میلادی پرتغالی‏ها و در طی دو قرن هجدهم و نوزدهم، دولت عثمانی بر این منطقه تسلط داشتند. در سال 1899م کویت قراردادی با انگلستان به امضاء رسانید که به حاکمیت انگلستان براین شیخ‏نشین منجر شد. این وضعیت تا بعد از جنگ دوم جهانی ادامه داشت و وجود چاه‏ های نفت به گسترش حضور شرکت‏های امریکایی و انگلیسی در این منطقه انجامید. با این حال مذاکرات مربوط به استقلال در سال 1961 به نتیجه رسید و در 19جولای همین سال استقلال کویت اعلام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها