آشنایی با حقوق شهروندی در رادیو خانواده

«حق با کیه؟» به حقوق شهروندی می‌پردازد

رعایت حقوق دیگران و ملزم کردن خود به احترام به آن، یکی از مهم ترین مصادیق حقوق شهروندی است

تکریم دیگران، احترام به خود

تجربه‌ای رخ داده برای همه شاید. روی خط عابر پیاده ایستاده‌ای و قصد طی‌العرض داری. از پلیس و چراغ هم خبری نیست و پل عابر پیاده هم نه چندان در دسترس. راننده‌ها اما، انگار نه انگار که روی خط عابر ایستاده‌ای و حق عبور داری، دریغ از یک نیش ترمز. ‌
کد خبر: ۶۹۴۹۵۷

تا رویتت می‌کنند که به نیمه خیابان رسیده‌ای، به پدال زور می‌آورند و شتاب می‌گیرند تا دستپاچه از آنی که هستی شوی و به نیشخندی از کنارت می‌گذرند برآمده از سرور و شعف آزار یک همشهری، یک هموطن، یک انسان و اگر جوانمردی ترمزی بزند و راه برایت باز کند از سر مروت، چنان رانندگان در پس و پیشش به باد بوق‌ها و فحش‌های آب نکشیده‌اش می‌گیرند بابت این مراعات حال یک همنوع که گویا گناهی کرده است نابخشودنی.‌ حلقه مفقوده در این میان، قائل شدن و احترام به پدیده‌ای است موسوم به حقوق شهروندی. این‌که غیر از خود، دیگرانی را نیز ببینی و برتابی و چون خویش پنداری و خون خود از دیگر خلق خدا رنگین‌تر نشماری که «ان اکرمکم عندالله اتقیکم.»

پرده تعارف را کنار بزنیم. حقوق شهروندی هم‌اکنون در ایرانمان حال و احوال مناسبی ندارد و آنچنان از صبح که برمی‌خیزی تا شام که جسم نیمه‌جانت را به خانه می‌کشی، همراه پاهایت در قیامت آدم‌ها و بی‌توجهی‌هایشان لگدمال می‌شود که اگر بنا را بگذاری بر حساس شدن و عکس‌العمل نشان دادن، از بام تا شام باید اره بدهی و تیشه بگیری با جماعت بی‌ملاحظه.

واژه حقوق شهروندی چنان معنی و گستره وسیعی دارد که همه زوایای فردی و اجتماعی را دربرمی‌گیرد؛ از فرهنگ و اقتصاد و اجتماع و اشتغال و سیاست و پلتیک گرفته تا حریم خصوصی انسان‌ها. از رعایت نکردن ترتیب صف در یک نانوایی کوچک محلی تا اخذ بی‌حساب و کتاب وام‌های بانکی از سوی معدود نورچشمی‌های از دماغ فیل افتاده، همه و همه نشات گرفته از متصور نبودن حق و حقوق برای دیگران و بالطبع رعایت نکردن آن است.

دولت یازدهم از بدو روی کار آمدن و سامان یافتن، تنظیم و تبیین منشور حقوق شهروندی را در دستور خود قرار داده که قابل تقدیر است، اگر چه گویا گره‌ای در کار افتاده و فعلا در پیچ و تاب باید و نبایدها و اما و اگرها گرفتار است. اما فارغ از تلاش‌های رسمی، شناخت حقوق دیگران و تکریم آن باید از کوچک‌ترین هسته‌های تشکیل‌دهنده جامعه یعنی خانواده آغاز و از خردسالی به اعضایش آموزش داده شود. باید آموخت به انسان‌ها از کودکی که تکریم دیگران، احترام به نفس خویش است. در اصل و حقی را اگر ضایع کنی، حقوقت را پایمال می‌کنند روزی بی‌تردید، در عوض.

کتاب فارسی دبستان را یادتان هست. داستان پسرکی که روزی صف نانوایی را رج زده و بی‌نوبت نان گرفته بود و دگر روز، حضورش را نادیده گرفته و حقش را ضایع کرده بودند اساسی. کلامی از معصوم در پایان آن درس آمده بود که آنچه برای خود دوست می‌داری برای دیگران هم دوست بدار و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران مپسند و این همان مفهوم حقوق شهروندی است به زبان ساده و موجز.

محسن محمدی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها