طرح بزرگ قرآنی 1448

متن زیر خلاصه‌ای از آیات، پیام‌ها و مفاهیم حفظ موضوعی قرآن کریم است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بهره‌مندی از مطالب بیان شده، در مسابقات طرح 1448 که توسط شبکه‌قرآن و معارف سیما و برخی نهادهای قرآنی و رسانه‌ای کشور برگزار می‌شودشرکت کنند و از هدایا و جوایز ارزشمند آن شامل 5000کمک هزینه سفر به اماکن مقدس زیارتی بهره‌مند شوند. سوال مسابقه کتبی ـ تشریحی طرح پیرامون پیام‌های حفظ موضوعی قرآن کریم است و صندوق پستی 1448ـ 16765 شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت نظرات و پاسخ‌های مخاطبان ارجمند خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند پاسخ پرسش پیامکی هر روز را به سامانه 300001448 ارسال کنند.
کد خبر: ۶۹۳۶۴۶

پرسش پیامکی:

با توجه به آیه 30 سوره شوری یکی از عوامل سختی‌ها چیست؟

1 ـ امتحان الهی

2 ـ گناهان انسان‌ها

3 ـ غفلت از یاد خدا

4. جزای اعمال خود بندگان

وَمَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ(30)

هر آسیبی به شما رسد به سبب اعمالی است که مرتکب شده‌اید، و از بسیاری [از همان اعمال هم] درمی‌گذرد. (شوری، 30)

توضیح: لازمه مختار بودن انسان، این است که برخی بندگان بر دیگران ظلم کرده و بر آنان مصیبت‌های ناگواری چون قتل و خونریزی و فقر و نداری و... وارد سازند. براین اساس، عامل بسیاری از حوادث ناگوار، شیوع فساد و جنایات بشری است. این فساد و گناه‌پیشگی هم به طور مستقیم سبب نزول مصیبت و واقعه‌های ناگواری چون جنگ و کشتار و فقر و... می‌شود و هم به عنوان مجازات و کیفر گناهان از سوی خداوند؛ یعنی پروردگار عالم عذاب خود را بر سر جوامعی که گناه در آن شیوع پیدا کرده، می‌فرستد.

آری، اگر پادشاهان و خونخواران عالم دست از جنایات فجیع خود برداشته و ثروتمندان و زورگویان، حقوق اقتصادی دیگران را پایمال نمی‌کردند و به وظایف شرعی خود در قبال ضعیفان عمل می‌کردند، شاهد این همه جنگ، بی‌خانمانی، فقر، محرومیت و... نبودیم.

خداوند متعال در آیه فوق ضمن تاکید بر این مطلب، خاطرنشان می‌سازد که رحمت خداوند موجب شده تا از کیفر بسیاری از گناهان نیز درگذرد.

آیات متناسب: روم، 41 ‌‌/‌‌ آل عمران، 182 ‌‌/‌‌شوری، 34.

حدیث: پیامبر اکرم(ص): «ما مِن خَدشِ عودٍ، وَ لا نَکبَةِ قَدَمِ إّلا بِذَنبٍ؛ هر خراشی که از چوبی بر تن انسان وارد می‌شود، و هر لغزش قدمی، بر اثر گناهی است که از او سر زده است. » مجمع البیان:ج 9ص 47.

به هر چه آری از نیک و از بد به جای

بد از خویشتن بین و نیک از خدای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها