رئیس سازمان انرژی اتمی در تشریح معنای نیاز کشور به ۱۹۰ هزار سو گفت: این مسئله به معنای ضرورت توانایی کشور برای تأمین سوخت سالانه سه رآکتور بوشهر، تحقیقاتی تهران و آب سنگین اراک است. اگر ماشین های 10 سویی را که در اختیارداریم فعال کنیم آن موقع با درنظر گرفتن 190 هزار سو، به 19 هزار ماشین از این نوع سانتریفیوژ نیاز خواهیم داشت.
کد خبر: ۶۹۳۶۱۳
۱۹ هزار سانتریفیوژ  پیشرفته؛ نیاز کشور برای تامین سوخت رآکتورها

علی اکبر صالحی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: بر اساس مطالعات کارشناسی و تخصصی،190 هزار سو، نیازی واقعی و کف نیاز سالیانه ما در چشم‌اندازی 8 ساله است.

«سو » (SWU)، به عنوان «واحد کار جداسازی» شناخته می‌شود و بازتاب‌دهنده ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم توسط واحدهای سانتریفیوژ است.

رییس سازمان انرژی اتمی برای توضیح بیشتر در این زمینه گفت: سو واحد اندازه گیری است مانند ساعت که واحد اندازه گیری زمان و" متر" که واحد اندازه گیری طول است، سو نیز واحد اندازه گیری توان جداسازی ماشین‌های سانتریفیوژ است .

وی افزود: سو مخفف عبارت انگلیسی Separative Work Unit به معنای "واحد کار جداسازی اورانیوم سبک از اورانیوم سنگین" است و ما در یک نگاه تخصصی و فنی باید نیازمان را بر اساس این واحد تعیین و بیان کنیم.

صالحی گفت: نیازی که اعلام شده یعنی 190 هزار سو، در حقیقت پس از یک فاصله زمانی نه چندان طولانی، ظرفیت مورد نیاز غنی‌سازی کشورمان برای تأمین سوخت سالیانه رآکتورهای موجود است که یکی از آنها رآکتور بوشهر و دیگری رآکتور تحقیقاتی تهران و سومی رآکتور آب سنگین اراک است.

وی افزود: در واقع تکیه بر تعداد سانتریفیوژ، بیان دقیقی نیست زیرا همین طورکه در زمان جلو می رویم نسل های جدیدی از ماشین های سانتریفیوژ طراحی و تولید می شوند که قدرت آنها متفاوت است و طبعا تعداد مورد نیاز کشور نیز متفاوت خواهد بود.

صالحی گفت: هر سانتریفیوژ نسل قدیم براساس طراحی اولیه با ظرفیتی بالای 3 سو طراحی شده بود هرچند در عمل کمتر از 2 سو توانایی نشان داد اما اگر همین طراحی را مبنای محاسبه قرار دهیم با سانتریفیوژهای نسل قدیم برای تولید 190 هزار سو به بیش از 60 هزار ماشین سانتریفیوژ نیاز داریم.

وی با اشاره به طراحی نسل جدید سانتریفیوژ در کشور که 24 سو ظرفیت دارد، گفت: این نوع سانتریفیوژ هنوز مراحل آزمایشی را طی می کند و تا به تولید انبوه برسد سه تا چهار سال طول می کشد اما اگر این نسل سانتریفیوژ را درنظر بگیریم برای 190 هزار سو، ما به کمتر از 10 هزار سانتریفیوژ نیاز خواهیم داشت.

وی افزود: بر اساس نگاه تخصصی، صحبت از تعداد سانتریفیوژها صحبت دقیقی نیست بلکه باید از عبارت سو برای بیان نیاز کشور به غنی سازی استفاده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها