نفس کشیدن در هوای پاک حق طبیعی هر انسانی است که این روزها برای کلانشهرنشین‌های کشور به رویایی دست‌نیافتنی بدل شده تا آنجا که سال گذشته تهران فقط سه روز هوای پاک داشت به همین دلیل شهروندان از این گلایه دارند که مسئولان آن طور که باید و شاید برای رفع این مشکل قدم برنمی‌دارند، چون شانه خالی کردن خودروسازان از زیر بار استانداردها سبب شده خودروهای بی‌کیفیت زیادی در شهرها تردد کرده و به آلودگی هوا دامن بزنند.
کد خبر: ۶۸۹۴۷۶
هوای پاک ساختنی است

از این گذشته می‌توان به کیفیت پایین سوخت نیز اشاره کرد که سهم عمده‌ای در آلودگی کلانشهر‌ها دارد.

در این میان منابع متحرک مانند خودروها و موتورسیکلت‌ها عامل حدود 70 درصد از آلودگی‌ها هستند و 30 درصد باقیمانده نیز سهم منابعی مانند کارخانه، پمپ بنزین، پایانه و فرودگاه‌هاست. نکته اینجاست که مسئولان با تسهیل شرایط خروج خودروی فرسوده نیز می‌توانند تا مقدار زیادی از منابع آلودگی کلانشهرها کم کنند، زیرا خودرو‌های فرسوده تا 30 برابر خودروهای سالم آلودگی تولید می‌کنند.

نباید فراموش کرد که این روزها بخش عمده آلودگی هوای تهران به دلیل وجود ریزگردهاست، به این شکل ذرات با اندازه حدود 2.5 میکرون از مهم‌ترین فاکتورهای آلاینده هوای کلانشهرهاست که بخشی از آن به دلیل ساخت و ساز و تخریب‌هایی است که در شهرهای بزرگ انجام می‌شود، بنابراین مسئولان شهرداری در کنار برنامه‌ریزی برای تقویت و گسترش حمل و نقل عمومی باید برنامه‌هایی برای کاهش چنین منابع آلایندگی نیز داشته باشند.

این در حالی است که مسئولان با سیاستگذاری‌های مناسب می‌توانند تا حد قابل توجهی این مشکلات را برطرف کنند، باید تاکید کرد که مسئولان تاکنون نتوانسته‌اند سیاست‌های موفقی را در این باره به کار بگیرند، اما دراین میان باید به نقش شهروندان نیز برای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد.

برای نمونه عمر کاتالیست‌های (قطعه‌ای که در اگزوز خودرو نصب می‌شود تا میزان آلایندگی خودرو را کاهش دهد) کار گذاشته شده در خودروها در خوشبینانه‌ترین حالت یکصد هزار کیلومتر است، بنابراین شهروندان باید برای داشتن هوایی پاک نسبت به تعویض بموقع کاتالیست خودروهای‌های خود احساس مسئولیت کنند. افزون بر این بخشی از آلودگی هوا به دلیل منابع خانگی مانند موتورخانه‌هاست که با به روز کردن تجهیزات می‌توان آن را کاهش داد.

علاوه براین باید به اهمیت صرفه‌جویی در مصرف انژری در منازل مسکونی نیز تاکید کرد، برای نمونه فقط با حدود 15 درصد صرفه‌جویی در مصرف سوخت گاز در خانه‌ها می‌توان گاز مورد نیاز تمام نیروگاه‌های کشور را فراهم کرد و به میزان قابل توجهی از آلودگی هوای کلانشهرها کاست، زیرا کمبود گاز در فصل‌های سرد سال سبب می‌شود نیروگاه‌ها سوخت مازوت بیشتری مصرف کنند.

مهدی آیینی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها