گروه رجال و خاندانهای اسلامی پژوهشکده تاریخ اسلام طی نشستی با عنوان «ابوالحسن علی بن حسن زواره ای» به بررسی آثار و اندیشه های این دانشمند شیعی می پردازد.
کد خبر: ۶۸۸۳۸۸
نشست بررسی آثار و اندیشه​های«ابوالحسن علی بن زواره​ای»

این نشست روز چهارشنبه چهارم تیرماه از ساعت 17 تا 19، با حضور دکتر منصور پهلوان عضو هیأت علمی گروه الهیات دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

ابوالحسن علی بن حسن زواره ای از دانشمندان بنام قرن دهم است که در عهد شاه اسماعیل صفوی و فرزندش شاه طهماسب می زیست. زادگاه این مفسر بنام زواره قریه ای مشهور در نزدیکی اردستان اصفهان است. وی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود به اصفهان و کاشان رفته و پس از تلمذ نزد اساتید حوزه علمیه این دو شهر، برای تکمیل تحصیلات خود رهسپار هرات گردیده است. با به قدرت رسیدن شاه طهماسب و علاقه وافر وی در نشر و تقویت مذهب شیعه، زواره ای از هرات به ایران بازگشت و به دستور این پادشاه در مقابل کتب معروف اهل سنت و جماعت به ترجمه و تألیف کتب شیعی اهتمام ورزید.
زواره ای مفسر و از چهرههای برجسته عالم تشیع از اکابر شاگردان محقق کرکی، شیخ علی بن عبدالعالی، سید غیاث الدین جمشید زواره ای مفسر و سید امیر عبدالوهاب استرآبادی بود. وی در کنار تفسیر قرآن و آثار متعدد راجع به حدیث و قصص انبیاء، به ترجمه و شرح نهج البلاغه دست یازیده و توانسته شرحی دیگرگون از کلام امیرالمؤمنین فراهم آورد.
از آثار وی می توان به ترجمه الخواص یا تفسیر زواری، در تفسیر قرآن، تألیف شده در سال 946 ق؛ شرح نهج البلاغه به فارسی بنام روضة الابرار؛ ترجمه کشف الغمه بهاءالدین عیسی اربلی بنام ترجمة المناقب؛ ترجمه مکارم الاخلاق رضی الدین طبرسی به نام مکارم المرائم؛ ترجمه عده الداعی ابن فهد حلی بنام مفتاح النجاح؛ ترجمه الاحتجاج شیخ طبرسی که بنام شاه طهماسب به پایان رسانید؛ ترجمه الاعتقادات شیخ صدوق بنام وسیله النجات؛ ترجمه تفسیر منسوب به امام عسگری(ع) بنام آثارالاخیار؛ ترجمه الطرائف ابن طاووی بنام طراوه اللطائف؛ مرآت الصفا، در زیارات؛ مجمع الهدی در تاریخ پیامبران؛ تلخیص احسن الکبار فی مناقب ائمه اطهار ورامینی بنام لوامع الانوار الی معرفه ائمه الاطهار به فارسی اشاره کرد.
این نشست در پژوهشکده تاریخ اسلام واقع در خیابان توانیر، خیابان رستگاران، کوچه شهروز شرقی، پلاک 9 برگزار می شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها