ارتش عراق دیروز اعلام کرد، استان دیالی واقع در شرق این کشور را به‌طور کامل از وجود گروهک تروریستی داعش پاکسازی کرده است. این در حالی است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در عراق مشغول رایزنی پیرامون آینده سیاسی این کشور بوده و برخی خبرهای ضد و نقیض نیز از تصرف پالایشگاه بیجی به‌وسیله تروریست‌ها حکایت دارد.
کد خبر: ۶۸۸۰۷۲
استان دیالی عراق از تروریست‌ها  پاکسازی شد

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه عراقی الصباح، ارتش عراق همچنین استان الانبار و دو گذرگاه مرزی الولید و طریبیل را به کنترل خود درآورد و صدها نفر از تروریست‌های داعش را به هلاکت رساند. تروریست‌های داعش همچنین به‌دنبال حمله ارتش و نیروهای داوطلب از تلعفر، سامرا و حمرین عقب‌نشینی کرده و تلفات سنگینی از خود به‌جا گذاشتند و حدود 200 نفر از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند.

از سوی دیگر عشایر استان‌های الانبار، صلاح‌الدین، موصل و کرکوک برای نبرد با گروهک تروریستی داعش دسته‌ها و گردان‌های نظامی تشکیل دادند. فرماندهی عملیات سامرا نیز از کشته شدن ۸۰ داعشی و نابودی ۲۲ خودروی آنها در سه‌عملیات جداگانه در شهر خبر داد.

همچنین اعلام شد بیش از 90 هزار نیروی داوطلب در استان بصره به درخواست مرجعیت برای جهاد و نبرد با تروریست‌های داعش بسیج شده‌اند.

فیصل العبادی، فرمانده پلیس بصره گفت: به همین منظور فرماندهی پلیس سه مرکز آموزشی برای آموزش نیروهای داوطلب دایر و راه‌اندازی کرده است.

پالایشگاه بیجی

روز گذشته یک‌بار دیگر قاسم عطا، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق شایعه اشغال پالایشگاه بیجی از سوی گروهک تروریستی داعش را تکذیب کرد. این در حالی است که منابع خارجی به نقل از گروه‌های تروریستی می‌گویند، این پالایشگاه به تصرف کامل نیروهای داعش درآمده است.

به گزارش ایرنا، قاسم عطا تاکید کرد: ارتش عراق هم‌اکنون کنترل کامل این پالایشگاه را در اختیار دارد و تروریست‌های داعش در برخورد با نیروهای مسلح عراق پس از تحمل تلفات سنگین جانی و مالی پا به فرار گذاشتند.

شبکه تلویزیونی الجزیره اما به نقل از منابع عشایر عراق مدعی شد گروه داعش و هم‌پیمانان آن به‌طور کامل این پالایشگاه واقع در شمال عراق را به اشغال خود درآورده‌اند.

الجزیره به نقل از منابع خود که خواستند نامشان فاش نشود، افزود: داعشی‌ها به سربازان و افسران نظامی عراق اجازه دادند پالایشگاه را ترک کنند و به‌سوی شمال عراق رهسپار شوند.

شبه‌نظامیان داعش از ده روز گذشته پالایشگاه بیجی را محاصره کرده بودند و نیروهای ارتش عراق در چند نوبت توانستند حمله آنها را متوقف کنند. این پالایشگاه بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه عراق بوده و یک‌سوم سوخت مصرفی این کشور را تامین می‌کند و محاصره آن باعث کمبود سوخت در این کشور شده است. شبه‌نظامیان در روزهای گذشته نیز تسلط خود بر بخش‌های شمالی و غربی عراق را گسترش داده و همه گذرگاه‌های مرزی با اردن و سوریه را تصرف کرده‌اند.

دیدارهای کری

جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در سفری غیرمنتظره به عراق با مقامات سیاسی این کشور پیرامون یافتن یک راه‌حل سیاسی گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با هوشیار زیباری همتای عراقی خود تاکید کرد: آمریکا به توافق استراتژیک با بغداد پایبند بوده و حمایت امنیتی و نظامی به نیروهای امنیتی عراق ارائه می‌کند تا توانایی و امکانات آنها در شکست دادن سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی بیشتر شود.

روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن بر سر وضع قضایی نظامیان آمریکا در عراق با بغداد به توافق رسیده است؛ به این معنا که سربازان آمریکایی اگر در عراق مرتکب جرمی شدند، دادگاه عراق حق محاکمه آنان را ندارد. البته شبکه المیادین به نقل از منابع دولت عراق این خبر را تکذیب کرده و گفت، عراق به سربازان آمریکایی مصونیت قضایی نداده است.

جان کری همچنین در دیدار با اسامه النجیفی، رئیس پارلمان و صالح المطلق، معاون نخست‌وزیر عراق نیز گفت: کشورش آماده است به عراق برای مبارزه با القاعده و داعش و حمایت از تلاش‌ها در این خصوص کمک کند. جان کری همچنین با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق دیدار کرد. کری اعلام کرد که در جریان مذاکراتش با مالکی، وی تاکید کرده‌است که به موعد اول جولای آینده برای تشکیل دولت جدید پایبند است.

همزمان عمار الحکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در دیدار با کری درخصوص اوضاع امنیتی و سیاسی عراق گفت‌وگو کرد. روز گذشته جان کری به کردستان عراق سفر کرد و با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان دیدار کرد.

کری در این دیدار از رهبران کرد خواست در تشکیل دولت متحد عراق سهیم باشند. وی که در دفتر بارزانی نشستی را با مسعود بارزانی، نوشیروان مصطفی رئیس حزب تغییر (دومین حزب بزرگ موجود در دولت اقلیم کردستان)، نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان، برهم صالح معاون رئیس حزب‌اتحادیه میهنی کردستان و قباد طالبانی معاون رئیس اقلیم کردستان و پسر جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق پشت درهای بسته گفت‌وگو کرد. به گفته منابعی در دولت اقلیم کردستان عراق، رهبران کرد شرط مشارکت خود را کناره‌گیری مالکی از قدرت اعلام کرده‌اند.

روز دوشنبه مسعود بارزانی در مصاحبه با کریستین امانپور، خبرنگار سی.ان.ان گفت: «اکنون زمان تعیین سرنوشت از سوی مردم فرا رسیده و ما از انتخاب مردم حمایت می‌کنیم.» وی افزود: در ده سال گذشته هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم و تلاش کردیم و برای بنیان نهادن یک عراق دموکراتیک از خود نهایت انعطاف را نشان دادیم، اما متاسفانه این تجربه نشان داد که آنچه باید انجام نشد.

در یک خبر دیگر مربوط به عراق مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مراتب نگرانی این اتحادیه را از وضع عراق اعلام کرد و گفت که در این مورد با وزیر خارجه آمریکا رایزنی خواهد کرد.

کاترین اشتون همچنین گفت: شورای امور خارجی اتحادیه اروپا نیز از وخامت اوضاع امنیتی در عراق ابراز نگرانی کرده بود. اتحادیه اروپا همچنین حملات گروه تروریستی داعش علیه مواضع غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و اماکن عبادی را محکوم کرده و از اعدام‌های دسته‌جمعی و خشونت‌های جنسی در این درگیری‌ها ابراز نگرانی کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
۰
۰
امریكا در هیچ جای جهان به رای مردم احترام نمیگذارد و دمكراسی با زور سرنیزه را قبود دارد در حكومت عراق هم باید یك دست نشانده كاملا امریكایی راس حكومت باشد مثل السیسی یا رئیس جمهور اوكراین و امثال

نیازمندی ها