سیف: 90 درصد سپرده گذاران سیستم بانکی کمتر از 10 میلیون تومان سپرده دارند

اجرای نرخ سود 22 درصدی تسهیلات مبادله‌ای از امروز

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ سود 22 درصدی تسهیلات مبادله‌ای که سه‌شنبه شب از سوی شورای پول و اعتبار تصویب شده از دیروز چهارشنبه به نظام بانکی کشور ابلاغ شد و از همین رو نیز اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۶۸۵۸۶۷

به گزارش ایرنا، ولی الله سیف در حاشیه دومین همایش از سلسله سمینارهای نقد و بررسی قوانین، مقررات و نظام بانکداری ایران با رویکرد اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: نرخ‌های سودی که در شورای پول و اعتبار تصویب شد، عقود مشارکت مدنی همانند گذشته است و فقط تصمیمی که گرفته شد با توجه به این‌که نرخ‌های عقود مبادله‌ای غیرمنطقی بود برای آن‌که بتوانیم آن را اجرایی کنیم، تصویب شد که نرخ عقود مبادله‌ای به 22 درصد برسد.

وی ادامه داد: این نرخ در گذشته حدود 14 و 15 درصد بود، بنابراین لیزینگ‌ها در گذشته تقریبا نمی‌توانستنند از این تسهیلات استفاده کنند.

سیف تصریح کرد: به همین دلیل شرکت‌های لیزینگ فعالیت‌شان تعطیل شده بود و عقود مبادله‌ای در نظام بانکی امکان اجرایی شدن نداشت.

رئیس‌ کل بانک مرکزی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بشدت علاقه‌مند به تعیین تکلیف نرخ سود عقود مبادله‌ای بود تا بتواند قابلیت اجرایی پیدا کند.

سیف افزود: پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت این بود که عقود مبادله‌ای دارای نرخی باشد که قابلیت اجرا داشته باشد البته نرخ تعیین شده، نرخ میانگین نبوده و نرخی قطعی است، زیرا عقود مبادله‌ای همانند عقود مشارکتی نیست که در پایان طرح تعیین شود.

وی درباره افزایش حجم تقاضا برای دریافت تسهیلات بانکی با نرخ جدید عقود مبادله‌ای اظهارکرد: دولت در سال 93 یکی از اهداف اصلی خود را خروج غیرتورمی از رکود می‌داند و در این هدف نظام بانکی می‌تواند نقش بسیار جدی داشته باشد.

سیف تصریح کرد: اولویت بانک‌ها در تسهیلات پرداختی ارائه آن برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی باشد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: هم‌اکنون به‌دلیل نبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی فقط با 10 تا 20 درصد ظرفیت تولیدی فعالیت می‌کنند و به‌طور طبیعی اولویت اصلی این است که این ظرفیت‌های خالی به استفاده دربیاید و بدون هرگونه سرمایه‌گذاری جدید اگر بتوانیم همت خود را بر این بخش متمرکز کنیم، آثار مناسبی در خروج از رکود خواهیم داشت؛ بنابراین با این جهتگیری که در نظام بانکی انجام شده و استفاده بهینه از منابع و تسهیلات پرداختی می‌توان نتایج مثبتی را کسب کرد.

وی درباره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نیز اظهار کرد: پرداخت یارانه برای این بخش نیازمند تامین آن است که در حقیقت این بخش می‌تواند بودجه باشد، اما بحث این است که بتوانیم این مشکل را از طریقی حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: اگر این پیشنهاد تصویب و نهایی شود به این مصوبه عمل خواهد شد.

سیف همچنین درباره انتقادهای مطرح شده درباره بنگاهداری بانک‌ها گفت: این انتقادها را قبول دارم و باید بشدت نسبت به آن حساس بود و بانک مرکزی نیز به آن توجه دارد و به همین دلیل بانک مرکزی با سختگیری این امر را دنبال می‌کند.وی تاکید کرد: 40 درصد از پایه سرمایه هر بانک می‌تواند در سرمایه‌گذاری و سهم بنگاهداری باشد؛ اما به جای 40 درصد هم‌اکنون در کل نظام بانکی 52 درصد است و البته برخی بانک‌ها در این باره منضبط عمل کرده‌اند و حتی 40 درصد را تامین نکرده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: 90 درصد سپرده‌گذاران نظام بانکی مبلغ سپرده‌شان کمتر از ده میلیون تومان است.وی افزود: برخی معتقدند چرا نرخ سود سپرده‌ها در نظام بانکی بالاست و مردم به جای سرمایه‌گذاری به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها روی می‌آورند.

وی گفت: این منتقدان فکر می‌کنند پس‌اندازکنندگان نظام بانکی دارای رقم‌های بالایی همانند یک یا دو میلیارد تومان هستند در صورتی که اگر این امر هم درست باشد و فرد توانایی سرمایه‌گذاری مناسب نداشته باشد، بهتر است سپرده را در نظام بانکی قرار دهد تا به پروژه‌های مناسب اختصاص یابد؛ زیرا اگر فرد سپرده‌گذار طرحی را بدون تخصص اجرا کند، پروژه بدون بازده خواهد بود. وی ادامه داد: در اقتصاد تورمی که قدرت خرید به سرعت در حال کاهش است، قشر عظیمی از سپرده‌گذاران برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید به سپرده‌گذاری در بانک‌ها سوق می‌یابند.

سیف گفت: انتقاد بسیار مناسب است و زمینه را برای تضارب افراد باز می‌کند، اما اگر جمع بندی نداشته باشیم این امر مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره بانکداری اسلامی نیز توصیه کرد: این امر را به هیچ‌وجه سیاسی تلقی نکنیم، زیرا آن چیزی که به بانکداری بدون ربا لطمه زده، سیاسی حرف زدن و سیاسی عمل کردن است در حالی که باید بانکداری بدون ربا خالص باشد؛ البته به تبع این امر نیز باید به سمت ویژگی‌های مثبت بانکداری اسلامی حرکت کنیم.

وی با بیان آن‌که بانکداری اسلامی فقط در ایران اجرا نمی‌شود، بلکه در دیگر کشورها نیز اجرا می‌شود، گفت: تنها تفاوت بانکداری اسلامی در ایران با بیشتر کشورها در این است که این شیوه در کل نظام بانکی تسری داده شده در حالی که در دیگر کشورها این‌طور نیست و بانکداری اسلامی و سنتی در کنار هم هستند.

سیف با بیان آن‌که انتقاد کردن به وضع موجود بسیار راحت است، اظهار کرد: هیچ‌کدام از منتقدان به فکر جایگزین نیستند و باید مسیر خود را مشخص کنند و باید نیازهای بانکی را تامین کنیم.

وی با طرح این پرسش که بانکداری ایده‌آل برای ایران با همه ادعاها و مفاهیم ایدئولوژیک چیست، گفت: باید به این سمت حرکت کنیم که با چه شیوه‌هایی می‌توانیم این بانکداری ایده‌آل را عملیاتی کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: اگر به سمتی حرکت کنیم که بانکداری جامع تعریف شود و سه، چهار بانک بزرگ همانند بانک‌های ملی، صادرات و تجارت تمام فعالیت‌ها را انجام دهند و بانک‌های کوچک براساس نیاز در زمینه‌های تخصصی فعالیت کنند نظام بانکی کشور با بهبود مواجه می‌شود.

سیف با انتقاد به مطالبی که برخی افراد درباره جریمه تاخیر تادیه و وجه التزام ارائه کرده‌اند، تصریح کرد: برخی بدون آن‌که اشرافی به مطلبی داشته باشند، سخن می‌گویند و حتی فردی اعلام کرد زمانی که رئیس کل بانک مرکزی حرف مراجع را قبول ندارد، چرا به ملاقات آنها می‌رود؟ و این در حالی است که وی از ملاقات، مذاکرات و مباحث بعدی آن خبر ندارد.

وی گفت: برخی مطرح کردند رئیس کل بانک مرکزی به ملاقات مراجع رفت و مراجع نسبت به جریمه تاخیر تادیه اعتراض کردند و این در حالی بود که مراجع نگرانی‌هایی نسبت به این امر داشتند و توضیحاتی درباره جریمه تاخیر تادیه و وجه التزام ارائه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها