پیکربندی کارت‌های گرافیک رادئون با روش کراس ‌فایر

تاخت و تـاز ارابـه رادئـون

مقایسه کارت‌های گرافیک جدید ای.ام.دی و انویدیا

تجربه بالاترین کارایی‌گرافیکی

با فرارسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس بازیخورها سخت در تکاپوی جمع کردن سیستم‌های رایانه‌ای قدرتمند مخصوص بازی یا ارتقا و تقویت سیستم‌های بازی فعلی خود هستند. همه بازیخورها این را می‌دانند که کارت گرافیک پرسرعت و قوی یک رکن سخت‌افزاری مهم و تعیین‌کننده برای هر سیستم جدید مخصوص بازی و یکی از رموز اصلی موفقیت ارتقای هر سیستم بازی با هدف اجرای بازی‌های سطح متوسط و بالای رایانه‌ای است.
کد خبر: ۶۸۴۱۸۴

این روزها همه کاربرها و بازیخورهایی که هنوز از شوک قیمت گران کارت گرافیک قدرتمند جی فورس تایتان ـ زد (GTX Titan-Z) پرچمدار کارت‌های گرافیک شرکت انویدیا درنیامده بودند، این بار با ورود غافلگیرکننده کارت گرافیک رادئون R9 295X2 پرچمدار جدید شرکت ای.ام.دی، آن هم با قیمت بسیار مناسب و کارایی فوق‌العاده حسابی شوکه شدند.

قیمت رادئون R9 295X2 نصف قیمت تایتان ـ زد انویدیا بوده و این گرافیک جدید رادئون از نظر قدرت پردازش از کارت گرافیک جی‌فورس انویدیا هیچ چیزی کم ندارد و از عهده بازی‌های کیفیت بالای امروزی با دقت تصویر بالا (رزولوشن) و حداکثر جزئیات بخوبی بر‌می‌آید. علاوه بر آن، از سیستم رادیاتور خنک‌کننده آبی پردازشگر پشتیبانی می‌کند. رادئون از تراشه گرافیکی پرسرعت دو هسته‌ای هاوایی پرو بهره می‌برد و تراشه دو هسته‌ای تایتان ـ زد انویدیا که GTC نامیده می‌شود نیز فوق‌العاده سریع است. ما در اینجا قصد داریم این چهار نوع کارت گرافیک را از نظر مشخصات فنی و کارایی مقایسه کنیم. هر دو کارت گرافیک جی‌فورس و رادئون گرافیک‌های تایتان ـ زد و رادئون R9 295X2 چند ماه طول می‌کشد تا به کشور ما وارد شوند، اما کارت انویدیا Black GTX Titan و R9 290X هم‌اکنون در بازار موجود است که در ادامه مطلب به شرح و تفصیل آنها می‌پردازیم.

مقایسه مشخصات فنی کارت‌های گرافیک پرچمدار

1ـ انودیا جی‌فورس تایتان ـ زد: این کارت که به عنوان قدرتمند‌ترین کارت گرافیک دنیا معرفی شده است، از معماری کپلر انویدیا بهره می‌برد. از معماری کپلر پیش از این در کارت‌های سری 700 و از جمله آنها کارت تک‌‌هسته‌ای 780 TI انویدیا استفاده شده است. در ساختار تراشه تایتان ـ زد، دو هسته کپلر با معماری تراشه GK110 به کار رفته که هر یک از آنها تعداد 2880 هسته پردازشی کودا (CUDA) داشته و در مجموع از 12 گیگابایت حافظه از نوع GDDR5 با فرکانس موثر هفت گیگاهرتز برخوردارند. این کارت یک گرافیک عالی برای بازیخورها و علاقه‌مندان ارتقای سخت‌افزار از طریق دستکاری تنظیمات (اورکلاک) محسوب می‌شود.

قدرت تایتان ـ زد با برخورداری از حافظه اختصاصی و استثنایی‌ خود دو برابر قدرت گرافیک تک‌هسته‌ای 780TI است که پیش‌تر قدرتمندترین کارت گرافیک جهان شناخته می‌شد. طبق گفته انویدیا، این کارت گرافیک با همه بازی‌هایی که به وسیله موتور گرافیکی (Unreal engine 4) ساخته شده باشند، سازگاری داشته و برای رزولوشن تصویر 5K بهینه‌سازی شده است (برای دستیابی به رزولوشن 5K به استفاده از صفحه نمایش‌های متعدد با حداقل تفکیک‌پذیری استاندارد 1920 در 1080 پیکسل نیاز داریم تا بتوانند این ابعاد عظیم تصویر را پوشش دهند). کارت تایتان ـ زد همان سیستم خنک‌کننده اولین سری کارت‌های تایتان را مورد استفاده قرار داده و بزرگی حجم و ابعاد آن به قدری است که سه شکاف اتصال (اسلات) مادربورد و فضای زیادی از کیس رایانه شما را اشغال می‌کند. برای سرمایش این کارت گرافیک از دو لوله انتقال حرارت و یک فن خنک‌کننده استفاده شده که ممکن است زیر بار شدید کار و در حرارت بالا، سیستم را از نظر عمل سرمایش دچار مشکل کند. بنابر ادعای شرکت انویدیا، هر دو پردازشگر موجود در GTX Titan-Z کار رایانش را با سرعتی یکسان انجام می‌دهند و این گونه با تقسیم قدرت از به وجود آمدن گلوگاه در کارت گرافیک جلوگیری می‌شود. قدرت کلی رایانشی دو پردازشگر GK110 سازنده این گرافیک معادل هشت ترافلاپ است. قیمت جهانی این کارت گرافیک حدود 3000 دلار است.

2ـ ای.ام.دی رادئون R9 295X2 : فناوری ساخت این کارت گرافیک از نوع 28 نانومتری است و از دو عدد پردازشگر گرافیکی برای پردازش داده بهره می‌برد. فرکانس کاری این گرافیک برابر 10.2 گیگاهرتز بوده، از 5632 واحد پردازنده جریانی سود جسته و از هشت گیگابایت حافظه اختصاصی گرافیکی بهره می‌برد که پهنای باند 640 گیگابایت را برای این کارت فراهم می‌کند. شرکت ای.ام.دی این گرافیک را به منظور رقابت با کارت تایتان ـ زد روانه بازار مصرف کرده که شرکت ایسوس یک نمونه از آن را تولید و با حدود نصف قیمت تایتان ـ زد، یعنی 1500 دلار عرضه کرده است. این کارت مجهز به دو رابط حافظه 512 بیتی (مجموعا 1024 بیت) است که هریک از هسته‌های گرافیکی آن با فرکانس پنج گیگابایت بر ثانیه (فرکانس پایه 1250 مگاهرتز) کار می‌کند. این کارت دارای توان پردازشی 11.5 ترافلاپ است که باعث می‌شود تصاویر گرافیکی از حداکثر جزئیات برخوردار باشند.

3ـ کارت گرافیک تایتان سیاه: گرافیک Black GTX Titan از قدرتمندترین تراشه گرافیکی جهان Nvidia GK110 استفاده کرده، با سود جستن از فناوری 28 نانومتری ساخته شده و با 2880 هسته کودا، شش گیگابایت حافظه GDDR5 همراه رابط 384 بیتی با قیمتی حدود چهار میلیون و 300 هزار تومان در بازار داخلی فروخته می‌شود.

این کارت فناوری GPU Boost 2.0 را به‌صورت گسترده مورد پشتیبانی قرار داده و دارای اتصال پرسرعت پی سی آی اکسپرس و قابلیت پشتیبانی از دایرکت ایکس 11.2 است و با استفاده از فناوری کپلرانویدیا تولید شده است. همچنین فناوری 3way SLI گرافیک‌های متعدد (multiple graphics) را مورد پشتیبانی قرار می‌دهد. در صورت استفاده از کارت‌های گرافیک ام.اس.آی شما می‌توانید با به‌کار بردن نرم افزار ام.اس.آی افتربرنر کارت خود را اورکلاک کرده و از بازدهی و عملکرد بالاتری بهره‌مند شوید. همچنین این گرافیک فناوری صوتی صدای فراگیر سه بعدی را نیز مورد پشتیبانی قرار می‌دهد TMUs این کارت 240 و تعداد ROPs آن عدد 48 است.

4ـ کارت گرافیکی AMD رادئون R9 290 : این کارت گرافیکی تراشه گرافیکی و معماری مشابه با R9 290X داشته و تفاوت این دو در تعداد پردازنده‌های جریانی آنهاست. رادئون R9 290 تعداد 2560 پردازنده جریانی دارد که 256 عدد کمتر از نگارش 290X این گرافیک است. از آن رو که تعداد پردازنده‌های جریانی با واحد بافت (texturing) تناسب مستقیم داشته و کم بودن تعداد هسته‌های جریانی، واحد بافت آن نیز 160 واحد کمتر از 290X است. این کارت تعداد 64 عدد ROPs دارد که آن را برای تصاویر دارای وضوح بالا بسیار مناسب می‌سازد. این گرافیک از گذرگاه (باس) حافظه 512 بیت و چهار گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR5 بهره می‌برد و مشخصات آن برای اجرای بازی‌های کیفیت بالای روز عالی است. میزان مصرف برق این گرافیک 250 وات بوده و تقریبا نزدیک گرافیک‌های 780 و تایتان است.

مقایسه کارایی و عملکرد کارت‌های گرافیکی

از آنجا که اعداد و ارقام و نتایج حاصله از بنچمارک‌های نرم‌افزاری چندان قابل اعتماد نیست، بهترین راه آزمایش و بررسی یک کارت گرافیکی تست گرفتن از آنها در حال اجرای بازی‌هاست. در بازی‌های بایوشاک اینفینیت، بتلفیلد 3 و تامب رایدر، فریم ریت R9 290 مشابه GTX 780 و تایتانهم سطح بالاترین کارت‌های انویدیاست.

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها