برخی خبرها حاکی از سیطره کامل گروه داعش بر موصل و حرکت آنها به‌سوی استان صلاح‌الدین است

موصل به تصرف تروریست‌های داعش درآمد

در پی تشدید درگیری‌ها بین گروه تروریستی موسوم به داعش با نیروهای امنیتی عراق که از چند روز پیش شروع شده است، گفته می‌شود شهر موصل به‌طور کامل تحت سیطره داعش قرار گرفته است. همچنین خبرهای دیگری از فرار استاندار نینوا و حرکت این گروه تروریستی به سمت استان صلاح‌الدین در شمال بغداد حکایت دارد.
کد خبر: ۶۸۲۵۹۹

طی روزهای گذشته داعش حملات شدیدی به سامرا و الانبار کرد که با وجود ده‌ها کشته و زخمی در هر دو مورد ناکام ماند. هم‌اکنون به نظر می‌رسد گروه‌های تکفیری عراق با پشتیبانی قدرت‌های خارجی تصمیم به تسخیر مناطقی در شمال و شمال‌غرب عراق گرفته اند . این درحالی است که مردم عراق و دولت‌های دوستدار این کشور خواستار برخورد قاطعانه با گروه‌های تروریستی هستند.

تصرف موصل

به گزارش مهر و به نقل از منابع عراقی، یک منبع پلیس استان نینوا دیروز اعلام کرد، عناصر گروه تروریستی داعش به‌طور کامل شهر موصل (واقع در 375 کیلومتری شمال غرب بغداد) را تحت سیطره خود گرفته‌اند. آنها حمله خود را از جمعه شروع کرده و از سمت استان نینوا به موصل حمله‌ور شدند. با تصرف ساختمان استانداری و ساختمان‌های دولتی مجاور از جمله تصرف بانک مرکزی و مقر ارتش سرانجام توانستند شهر را به‌طور کامل به تصرف خود درآورند. افراد مسلح ساختمان گردان سوم وابسته به تیپ صوله الفرسان ارتش عراق را در جنوب موصل تصرف کرده و کنترل زندان التسفیرات و اداره مبارزه با تروریسم را در دست گرفته و ده‌ها نفر از زندانیان را آزاد کردند. داعشی‌ها همچنین بر فرودگاه موصل در شمال این شهر سیطره پیدا کردند و پس از آن مرکز پلیس در منطقه الدواسه در مرکز موصل به‌دست تروریست‌ها افتاد. این خبرها هنوز از طریق منابع رسمی در بغداد تائید نشده است؛ اما گفته می‌شود انبار‌های سلاح ارتش به‌طور کامل به‌دست نیروهای این گروه افتاده است. اصیل النجیفی (برادر اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق و استاندار نینوا)، در این خصوص تاکید کرد، ارتش عراق به‌طور کامل در پی تسلط کامل داعش بر این شهر از موصل عقب‌نشینی کرده است. به گفته منابع آگاه، داعش با پرچم‌های سیاه در حال جولان دادن در این مناطق بوده و از مردم می‌خواهد به آنها بپیوندند.

از سوی دیگر سعید مموزینی، مسئول اطلاع‌رسانی حزب دموکرات کردستان عراق در استان نینوا اعلام کرد: مقرهای دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق در شهر موصل به‌طور کامل تخلیه شده است. برخی گزارش‌ها از فرار استاندار نینوا به اربیل حکایت دارد. در همین خصوص نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق اعلام کرد، وی تلاش کرده تا برای حمایت از شهر موصل در مقابله با گروه داعش، با دولت بغداد هماهنگ شود، اما بغداد با این اقدام مخالفت کرده است.

اخبار دیگر حاکی است که اعضای داعش حدود 1400 زندانی را از زندان بادوش در نینوا آزاد کردند. همچنین اعضای مسلح داعش دو روستا در شمال تکریت واقع در استان صلاح‌الدین را تحت کنترل خود درآورده‌اند. در همین حال دفتر وزارت مهاجران عراق اعلام کرد، حدود 450 خانواده عراقی از استان نینوا به‌منطقه کردستان مهاجرت کرده‌اند. منابع پزشکی نیز می‌گویند بر اثر حملات خمپاره‌ای به مناطقی در موصل، ده‌ها غیرنظامی، کشته یا زخمی شده‌اند.

موصل دومین شهر بزرگ عراق است که در شمال کشور قرار دارد و مرکز اداری استان نینوا نیز در این شهر واقع شده است. بیشتر جمعیت موصل را کردها تشکیل می‌دهند، اما اعراب، مسیحیان و ترکمن‌ها نیز در این شهر زندگی می‌کنند. جمعیت موصل بالغ بر یک میلیون و 800 هزار نفر است. طی روزهای گذشته مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق با اعلام آمادگی نیروهای پیشمرگه گفت، مانع ورود آوارگان و جنگزدگان موصل به شهرهای اربیل، سلیمانیه و دهوک خواهد شد.

انفجار بعقوبه

در ادامه حوادث تروریستی عراق، روز گذشته اعلام شد شهر بعقوبه مرکز استان دیالی شاهد یک انفجار انتحاری بوده که در آن بیش از 60 نفر کشته شده‌اند. گفته می‌شود عامل انتحاری خود را میان تشییع‌کنندگان پیکر یک استاد دانشگاه منفجر کرد. از این‌رو گفته می‌شود بیشتر کشته‌شدگان از استادان دانشگاهی هستند. در روزهای اخیر، عراق شاهد ناآرامی‌های شدیدی در استان‌های عمدتا سنی‌نشین صلاح‌الدین، نینوا، دیالی و بغداد بوده است.

در واکنش به تحولات عراق، وزارت امور خارجه روسیه ضمن محکوم کردن حملات تروریستی اخیر در عراق، اعلام کرد با قاطعیت از تلاش‌های دولت عراق در جهت مبارزه قاطع با پدیده تروریسم و ایجاد نظم و ثبات در این کشور حمایت می‌کند.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی نوشت، قدرت گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش از زمان رهبری ابوبکر البغدادی رو به افزایش نهاده است. به نوشته روزنامه مذکور، حملاتی که داعش ظرف روزهای گذشته آغاز کرده نشان می‌دهد این گروه تروریستی جای گروه القاعده را گرفته است. ایندیپندنت افزود: اراضی خاصی که داعش کنترل آنها را در دست دارد شامل بخش‌های وسیعی از غرب عراق و شرق سوریه می‌شود و این گروه قصد دارد یک نمونه دولت اسلامی مدل خود را در این مناطق تاسیس کند.

اسامه نجیفی، رئیس پارلمان عراق دیروز پس از سقوط شهر موصل به‌دست تروریست‌های گروه داعش، در یک کنفرانس خبری عنوان کرد: ظرف هفته‌های گذشته تلاش‌هایی برای مقابله با گروه‌های تروریست صورت گرفت، اما زمانی که درگیری‌ها در موصل شدید شد، رهبران و مسئولان فرار کردند و نیروهای امنیتی سلاح و خودروهای نظامی را به عنوان لقمه چرب و نرمی به داعش اهدا کردند. نجیفی افزود: آنها انبارهای سلاح را رها کردند و افراد مسلح توانستند به زندان‌ها حمله کرده و زندانیان را آزاد کنند.

وی عنوان کرد: باید جامعه بین‌المللی با ارائه تجربیات و تسلیحات به عراق کمک کند و باید از نیروهای پیشمرگ کمک گرفته شود. رئیس پارلمان عراق عنوان کرد: این درگیری‌ها فقط عراق را هدف قرار نداده بلکه کل خاورمیانه را تهدید می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها