امروز 18 خرداد 1393 هجری شمسی؛ 10 شعبان 1435 هجری قمری؛8 ژوئن 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که امروز در تاریخ رخ داده ، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۱۵۸۳
18خرداد،​درگذشت عنایت الله رضا

هجری شمسی

18خرداد 1299

دکتر عنایت الله رضا محقق، مترجم و مورخ در خانواده ‏ای روحانی در رشت متولد شد. نام خانوادگی او منسوب به حاجی آقا رضا، از مجتهدین بنام گیلان است. وی دوره اول متوسطه را نیز در زادگاهش به اتمام رساند، در ۱۳۱۵ به تهران آمد، در «دارالفنون» تحصیلات خود را پی گرفت و دیپلم متوسطه خود را در رشته ادبیات اخذ کرد. بعد به دانشکده افسری رفت و افسر خلبان نیروی هوایی شد. او پس از پایان رساندن دانشکده افسری، در نیروی هوایی ارتش پذیرفته شد و در آنجا دوره خلبانی هواپیماهای جنگی را گذراند. وی سال ها بعد طی اقامت در چین، بخش «فارسی رادیو پکن» را تأسیس کرد. بعد از دو سال به مسکو بازگشت و در بخش «فارسی رادیو مسکو» تا ۱۹۶۷ میلادی به فعالیت پرداخت. پس از آن در ۱۳۳۵ دکترای فلسفه را از دانشگاه دولتی گرفت. عنوان رساله وی «اندیشه های کسروی» بود که به راهنمایی پروفسور ماکاولسکی، از استادان برجسته فلسفه در اتحاد جماهیر شوروی به انجام رساند. دکتر رضا در 1347 به وطن بازگشت و در یکی از مراکز ایرانشناسی با سمت متصدی کتاب های روسی و بعد به عنوان معاون علمی و پژوهشی آن کتابخانه مشغول به کار شد. دکتر رضا علاوه بر تدریس در دانشگاه، مدتی به عنوان مشاور عالی علمی با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و از 1365 تا پایان عمر در مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی به عنوان مدیر بخش جغرافیا و عضو شورای عالی علمی به همکاری پرداخت. آثار متعددی از این استاد فرهیخته در زمینه ترجمه و تألیف باقی مانده است که از آن جمله می توان به ترجمه کتاب های «تاریخ سری جنایت های استالین» آلف، «شهرهای ایران در دوران پارتیان و ساسانیان» و «اعراب حدود مرزهای روم شرقی و ایران در سده های 4- 6 میلادی» پیگولوسکایا - برگزیده دوره های هفتم و دوزادهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - ، «تمدن ایران ساسانی» لوکونین و تألیف کتاب های «آذربایجان و اران (آلبانیای قفقاز)»، «ایران از دوران باستان تا آغاز عهد مغول»، «ایران و ترکان در روزگار ساسانیان» و بیش از از 120 مقاله در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی و 60 مقاله در نشریات مختلف اشاره کرد. دکتر رضا در 20 تیرماه 1389 در تهران درگذشت و در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

18 خرداد 1308

لایحه اجباری شدن آبله کوبی در سراسر کشور تقدیم مجلس شد. این لایحه را دکتر سعید مالک لقمان الملک رئیس کل صحیه مملکتی به مجلس برد. در سال 1323 نخستین مجلس «حفظ الصحه» دولتی در تهران تشکیل شد و نظامنامه ای مبنی بر تأسیسی قرنطینه ها در بنادر ایران و آبله کوبی و ایجاد بیمارستان ویژه زنان و کودکان تهیه و تدوین شد.

18 خرداد 1365

ذبیح الله حکیم الهی رشتی مشهور به ذبیح الله منصوری مترجم و روزنامه نگار درگذشت. او بیش از صد و پنجاه کتاب و نزدیک به هزار مقاله ترجمه کرده است. اما در بسیاری از ترجمه ها، از متن اصلی فراتر رفته و تحریری بیشتر از متن ارائه می کند.

هجری قمری

10 شعبان 754

مجدالدین ابوالفوارس از علمای بزرگ شیعه و صاحب تألیفات ارزشمند درگذشت. ابوالفوارس در فقه، حدیث، کلام، تفسیر قرآن و ادبیات عرب تبحر داشت. وی خواهرزاده علامه حلی فقیه و دانشمند بزرگ شیعه بود و از ایشان علم فراوان آموخت. «شرح مبادی الاصول» و «شرح انوار الملکوت» از آثار ابوالفوارس است.

میلادی

8 ژوئن 1851

آرسن آرسون وال پزشک و محقق فرانسوی متولد شد. مهم ترین فعالیت تحقیقی او کار بر روی خواص برقی انقباض ماهیچه ها بود. آرسون وال نخستین بخش گرما درمانی را در سال 1895 در بیمارستانی در فرانسه دایر کرد و روش های فیزیوتراپی را با امواج الکتریکی تأیید کرد. آرسون وال را بانی فیزیوتراپی جدید می نامند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها