امروز 16 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 8 شعبان 1435 هجری و 6 ژوئن 2014 میلادی است. اتفاقاتی مهمی که در این روز در تاریخ رخ داده بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۰۷۷۹
16 خرداد،  آغاز قیام میرزا کوچک خان جنگلی در رشت

هجری شمسی

16 خرداد 1294

قوای روس از قزوین به سمت تهران حرکت کردند.

16 خرداد 1299

میرزا کوچک خان جنگلی در رشت اعلام حکومت جمهوری کرد.

16 خرداد 1305

کابینه مستوفی الممالک شکل گرفت‌. این کابینه یک سال بعد در 6 خرداد 1306 به کار خود پایان داد.

16 خرداد 1307

امان الله خان پادشاه افغانستان متعاقب سفری شش ماهه به چند کشور اروپایی ، برای ملاقات با رضاشاه و دیدار از ایران از طریق روسیه وارد بندر انزلی شد.

16خرداد 1330

سرکنسولگری‌های ایران در تل‌آویو و قدس به دستور دولت محمد مصدق تعطیل شد.

16 خرداد 1358

بر اثر بمباران دهکده‌های مرزی ایران توسط 4 جنگنده عراقی. 10 نفر کشته یا مجروح شدند. در این رابطه به سفیر عراق اعتراض شد.

هجری قمری

8 شعبان 561

ابن رومیه محدّث و گیاه شناس مسلمان درگذشت. ابوالعباس احمدبن محمد اِشبیلی معروف به ابن رومیّه محدث، گیاه‏شناس و داروشناس مسلمان در شهر اشبیلیه، پایتخت مسلمانان در اندلس به دنیا آمد. پس از تحصیلات مقدماتی، از دانشمندان و محدثان بزرگ عصر خود، حدیث فراگرفت و همزمان با تحصیل علوم دینی، به پژوهش در علم گیاه‏شناسی نیز همّت گماشت. ابن رومیّه علاوه بر مطالعه و شناخت ویژگی‏های گیاهان و انجام سفرهای تحقیقاتی در این زمینه، کتاب‏هایی نیز تألیف کرد که مقاله فی ترکیبِ الادویه و تفسیر اسماءِ الادویةِ المفرده از آن جمله ‏اند. وفات ابن رومیّه در سال 637 ق در 76 سالگی واقع شد.

میلادی

6 ژوئن 1099

بیت‏المقدس توسط صلیبی ‏ها محاصره شد. مسیحیان اروپا بواسطه وعده های کشیش ها و استقف ها به منظور تصرف سرزمین مقدس به سمت فلسطین حرکت کردند. در آن زمان، دولت های اسلامی با هم اختلاف داشتند و از این رو، مسیحیان از فرصت استفاده کردند و با تدارک نیرو و بنیه نظامی و مالی و انعقاد قرارداد با بعضی از امیران اسلامی سرانجام بعد از چهار سال راهپیمایی بین المقدس را محاصره کردند و در نیمه ژوئن همین سال موفق به تصرف شهر شدند.

6 ژوئن 1982

نیروهای رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان حمله و این منطقه را اشغال کردند. پس از امضای قرارداد کمپ دیوید توسط انورسادات انورسادات، مصر در میان هم‏پیمانان خود و به ویژه کشورهای عربی منزوی شد و ترور سادات نیز تا سال‏های بعد از این انزوا نکاست. هم‏چنین امضای این قرارداد باعث ایجاد تفرقه و اختلافات در بین کشورهای عرب گردید. ادامه این اختلاف و نیز اوضاع بحرانی لبنان، اسرائیل را به عملیات تجاوزکارانه جدیدی در منطقه تشویق کرد. در نتیجه نیروهای رژیم نژادپرست اسرائیل در روز ششم ژوئن 1982م، به این بهانه که لبنان به مرز عملیات تروریستی علیه اسرائیل تبدیل شده و امنیت رژیم اشغال‏گر قدس را به خطر انداخته است،به آن کشور حمله بردند. هم‏چنین در این روز اردوگاه‏های فلسطینی‏ها در بیروت که در محاصره نیروهای اسرائیلی قرار گرفته بود مورد حمله فالانژهای مسیحی لبنان قرار گرفت. قتل عام صدها زن و مرد و کودک فلسطینی در این اردوگاه‏ها، موجی از خشم و نفرت عمومی در جهان به راه انداخت. در این میان، واحدهای مسلح سازمان آزادی بخش فلسطین، برای اینکه بهانه‏ای به دست اسرائیلی‏ها ندهند بیروت را تخلیه کردند و مقر این سازمان از بیروت به تونس انتقال یافت. با وجود این، نیروهای متجاوز اسرائیلی تا سال 1985م در بیروت ماندند و پس ازتخلیه بیروت، در جنوب لبنان مستقر شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها