تاریخ تکایا و عزاداری قم به انضام تذکره شعرای مرثیه گوی قم و برگ‌هایی از نسخه خطی انجمن ادبی گلشن شیوا و اسناد و تصاویر تاریخی به همت مهدی عباسی در 416 صفحه از سوی نور مطاف در قم سال 91 منتشر شده است.
کد خبر: ۶۷۹۶۹۳
انتشار کتاب تاریخ تکایا و عزاداری قم

تاریخ تکایا و عزاداری قم به انضام تذکره شعرای مرثیه گوی قم و برگ‌هایی از نسخه خطی انجمن ادبی گلشن شیوا و اسناد و تصاویر تاریخی منتشر شده است.

قم از شهرهای تاریخی و باستانی ایران به شمار می‌رود که سابقه آن به بیش از ده هزار سال می‌رسد. آثار به دست آمده از مناطق باستانی قم، بیانگر واقعیت تاریخی دیرینه این سرزمین کهن است.

این کتاب بخشی از تاریخ قم به نام تاریخ تکایا و عزاداری است که با تلاش و تحقیقات چند ساله فراهم گشته و در سال 1371 خورشیدی در 374 صفحه به چاپ رسیده است و هم اکنون ویرایش جدید آن منتشر شده است.

کتاب حاضر شامل عزاداری در خانه‌ها، شبیه خوانی، نوحه خوانی و روضه خوانی، سردم و سخنوری، سنگاب خانه، تاریخ تکایا و هیئات قدیمی و شرح حال مختصری از سران نامی تکایا، تأمین مخارج تکایا، تاریخ دسته‌های عزاداری، ممنوعیت عزاداری در دهه بیست شمسی، زیارت رفتن و شرح حال مختصری از شعرای مرثیه گوی قم همراه با گزیده‌ای از سروده‌های آنان است.

این اشعار نمایانگر فرهنگ ادبی و فولکلوری مردم این شهر درباره عزاداری حضرت سیدالشهدا است.

به دلیل کمیاب بودن یکتانامه رزاقی که در سال 1316 انتشار یافت، تصویر تمامی صفحات آن، در خلال شرح حال سراینده و شاعر بعد از او لحاظ شده، همچنین در صفحات پایانی کتاب، برگ‌هایی چند از نسخه خطی انجمن ادبی قم به نام گلشن شیوا که بعد از وفات سلطان محمود تندری متخلص به شیوا، انجمن مذکور به یاد و نام او تشکیل می‌گردید منتشر شده است.

از تکیه‌هایی که شرح آن در این کتاب رفته است می‌توان به تکیه میدان میر، تکیه سنگ سیاه، تکیه چهار مردان، تکیه میرزای قمی، تکیه حاج سید حسن، تکیه عشقعلی، تکیه ملا محمود، تکیه پنجه علی، تکیه خروس، تکیه شاه خراسان و ... اشاره کرد.

همچنین تذکره شاعران مرثیه گوی قم چون آذر بیگدلی، میرزای قمی، شرر بیگدلی، ملا غلامحسین، ارباب، فیض،‌میرزا محمد قمی، تحریری، برقعی، کاشفی، اثنی عشری، رزاقی، فاطمی، نصیری، حسینی، اشراقی، وفایی، عبداللهی نگار، عارفی، مصّفی، آزادگان، جواهری، فولادی، معین، دخیلی، آرنگ، حیات بخش، موسوی و .... آمده است.

پایان بخش کتاب نیز نمایه‌ها است که شامل فهرست اعلام، مکان‌ها، زمان‌ها، جمعیت‌ها و اشعار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها