وزارت بهداشت هشدار داد

تبلیغ مرگ از سوی صنایع دخانی

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت بر لزوم توانمندسازی افراد جهت خودمراقبتی در قبال دخانیات تاکید کرد و نسبت به عوارض و مرگ و میر ناشی از دخانیات هشدار داد.
کد خبر: ۶۷۸۶۵۷
تبلیغ مرگ از سوی صنایع دخانی

دکتر شهرام رفیعی‌فر گفت: در شرایطی که ایرانی‌ها سالانه 10 هزار میلیارد تومان دخانیات دود می‌کنند، 20 تا 30 هزار میلیارد تومان نیز صرف هزینه‌های درمان عوارض ناشی از دخانیات در کشور می‌شود.

وی نسبت به ترفندهای صنایع دخانی جهت جذب مخاطب بیشتر و فریب جوانان، نوجوانان و زنان هشدار و افزود: در تلاشیم تا مردم با فریب‌های صنایع دخانی آشنا شوند؛ چرا که این مراکز سرمایه‌گذاری‌ های عظیمی برای تبلیغات و ترغیب جوانان، بزرگسالان و زنان به سمت دخانیات را در دستور کار فعالیت‌های خود قرار داده‌اند.

تلاش صنایع دخانیاتی برای کاهش قیمت مواد دخانی و جذب مخاطب

رفیعی فر گفت: چنین شرکت‌هایی هر ساله بخشی زیادی از درآمد خود را هزینه تبلیغات و بخش دیگری را نیز صرف کاهش قیمت محصولات خود می‌کنند تا هر رده سنی بتواند توان خرید سیگار را داشته باشد و با دروغ بزرگ خود که دخانیات مد و جذاب است، نوجوانان و جوانان را فریب می‌دهند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: 90 درصد سیگاری‌ها در سن زیر 18 سالگی و 99 درصد سیگاری‌ها نیز در سن زیر 26 سالگی شروع به مصرف سیگار می‌کنند. در آمریکا به ازای هر فردی که بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهد، دو نفر کشیدن سیگار را به خصوص در سنین نوجوانی و جوانی تجربه می‌کنند.

وی افزود: در یک بازه زمانی به دنبال آگاه‌سازی و آموزش همگانی به مردم و یا جان باختن سیگاری‌ های قدیمی، تعداد سیگاری‌های جدید کاهش پیدا کرد اما متاسفانه امروزه با دوران اوج تبلیغات در این عرصه مواجه هستیم؛ به طوری که روند رو به رشد استعمال سیگار میان نوجوانان آمریکایی که در سال 2007 منتشر شد، همگان را حیرت زده کرد.

رفیعی‌فر بر لزوم توانمندسازی نوجوانان و جوانان برای خودمراقبتی و مقاومت در قبال دخانیات تاکید کرد و افزود: البته اعداد و ارقام مربوط به هزینه‌های دخانیات، جدای از تلفات آتش سوزی‌های مرتبط با سیگار یا موارد اعتیاد وعواقب ناشی از اعتیاد است که البته این موارد نیز با مصرف سیگار و سایر مواد دخانی همزمان می‌شود.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان، شهرداری و سایر دستگاه‌های دخیل در حوزه سلامت در تلاشیم تا اطلاعاتی را در اختیار گروه هدف صنایع دخانی که همان نوجوانان، جوانان و زنان هستند، قرار دهیم.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها