امروز 8 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 30 رجب 1435 هجری و 29 می 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که در این روز در تاریخ رخ داده بدین شرح است:
کد خبر: ۶۷۸۶۴۹
8 خرداد: تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران

هجری شمسی

8 خرداد 1296

وثوق‌الدوله رئیس‌الوزرا و عاقد پیمان 1919 با انگلیس از مقام خود استعفا کرد.

8 خرداد 1313

قانون تأسیس دانشگاه تهران به تصویب مجلس شورای ملی رسید. به موجب قانون تأسیس دانشگاه، مصوَّب هشتم خرداد سال 1313 ش، در این تاریخ، از مدارس عالی آن زمان از قبیل دارالمعلّمین عالی، مدرسه حقوق و علوم سیاسی و مدرسه عالی طبّ، دانشگاه تهران تشکیل شد و اجزاء مختلف آن به سرعت ایجاد گردید. تا قبل از آن، در نقاط مختلف کشور، مدارس قدیمه‏ای وجود داشت که در آنها، علوم اسلامی و بسیاری از مباحث مربوط به علوم عقلی و نقلی تدریس می‏شد. مجموعه این مدارس و ایجاد مدارس عالی دیگر نظیر دارالفنون و دارالمعلّمین و همچنین لزوم وحدت و تمرکز در اداره این مدرسه‏های عالی سبب شد که وزارت فرهنگ به روش جدید طرح دانشگاهی را تدوین نماید. این لایحه به مجلس شورای ملی ارسال و در هشتم خرداد 1313 به تصویب رسید.

8 خرداد 1368

هوشنگ اعلم زبانشناس، ادیب و مترجم معاصر درگذشت. وی در ۱۳۰۷ هـ . ش در خاندانی اهل علم و ادب در تهران متولد شد. وی تعلیمات اولیه را نزد پدر فرا گرفت و با زبان فرانسه، گلستان سعدی، خوشنویسی و سیاه قلم آشنا شد. در یازده سالگی به مدرسه رفت. دوره متوسطه را در دبیرستان «ایرانشهر» و «علمیه» گذراند و محضر استادانی چون صادق کیا و علی اکبر دیهیم را درک کرد. بعد وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد، در رشته زبان و ادبیات فرانسه تحصیل کرد و در 1329هـ . ش درجه لیسانس گرفت. در همین ایام زبان انگلیسی را نیز آموخت و مدتی به حرفه معلمی روی آورد و در مدارس ساری مشغول تدریس شد. بعد با استفاده از بورس تحصیلی به امریکا رفت و در دانشگاه میشیگان در رشته زبان و ادبیات انگلیسی به تحصیل پرداخت و محضر استادانی چون پروفسور فریز را درک کرد. اعلم در بازگشت به ایران، به حوزه روزنامه نگاری وارد شد و در مجله «فرهنگ » مقالاتی را که ترجمه کرده بود، منتشر ساخت. بعد جهت ادامه تحصیل به آمریکا بازگشت و در دانشگاه سیمونز ماساچوست در رشته کتابداری به تحصیل پرداخت و و در 1346هـ . ش فوق لیسانس گرفت. سپس تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد ادامه داد و موفق به اخذ دانشنامه دکترا در رشته زبان شناسی و مطالعات خاورمیانه شد. دکتر اعلم پس از بازگشت به وطن، به پژوهش و تدریس در فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران پرداخت. همچنین از 1368هـ . ش با «دانشنامه جهان اسلام» همکاری کرد

هجری قمری

30 رجب 204

امام شافعی، پیشوای شافعیه درگذشت. ابوعبدالّه محمد بن ادریس بن عباس که به جهت انتساب به جد بزرگش، شافع، به شافعی معروف شد. وی در سال 150 هجری به دنیا آمد. از کودکی به همنشینی با علما رغبت داشت. وی در مکه و مدینه به ادامه‏ی تحصیل پرداخت و در سیزده‏سالگی نزد امام مالک بن اَنَس حاضر شد و مورد تشویق او قرار گرفت. شافعی در فقه، علوم قرآنی، فنون شعر و لغت متبحر بود و دستی تمام داشت. او را اولین کسی می‏دانند که در آیات احکام و اختلاف اخبار و حدیث و اصول فقه تکلم کرده و کتاب نوشته است. احکام القرآن، ختلاف الحدیث، ادب القاضی، اصول الفقه و السُّنَن از تالیفات اوست. وی در 54 سالگی در مصر درگذشت.

میلادی

29 می 1707

ماشین بخار توسط دنی پاپَن فیزیک‏دان فرانسوی اختراع شد. دنی پاپن مخترع فرانسوی در 11 ژانویه 1647م به دنیا آمد. وی از نوجوانی به امور صنعتی و فنی علاقه‏مند بود و اولین کسی بود که به فکر استفاده از قوه بخار افتاد. وی ابتدا در سال 1690م ماشینی اختراع کرد که در آن بر اثر انبساط بخار، انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی تبدیل و باعث حرکت وسیله می‏گردید. با این حال، این وسیله، دیگ بخار جداگانه‏ای نداشت. بعدها پاپن به آزمایش و تکمیل این ماشین بخار پرداخت و در 29 ماه مه 1707م موفق به ساخت ماشین بخاری گردید که با انجام تغییرات و تعبیه دیگ بخار جداگانه، آن را عرضه نمود. اختراع پاپن و تجربیات وی باعث شد تا پس از او اتومبیل و کشتی بخار، ساخته شود. دنی پاپن که به او لقب "پدر بخار" داده‏اند بعد از 67 سال زندگی در 2 اوت 1714م درگذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها