گام اول انتخابات سوریه، همزمان با کارشکنی‌ها

بیست و شش روز پس از تائیدصلاحیت سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه و از میان 24 ثبت‌نام‌کننده و تبلیغات آنها، نخستین مرحله رای‌گیری از سوری‌ها، امروز چهارشنبه در خارج از مرزهای این کشور برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۷۸۰۹۲
گام اول انتخابات سوریه، همزمان با کارشکنی‌ها

آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شد این انتخابات به مذاق همپیمانان و حامیان غربی و عربی تروریست‌ها و گروه‌های مسلح در سوریه خوش نیامده است و اینک که دریافته‌اند توان براندازی نظام سوریه را نداشته و ندارند، با زیرسوال بردن مشروعیت این انتخابات، همپای تروریست‌ها، در روند برگزاری آن نیز سنگ‌اندازی و کارشکنی می‌کنند.

گروه موسوم به دوستان سوریه چند روز پیش در نشستی در لندن به‌طور رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه را زیر سوال برده و در موضعی مداخله‌جویانه، آن را غیرقانونی خواند. آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، عربستان، قطر، امارات، مصر، اردن، ترکیه و ایتالیا 11 کشور عضو گروه موسوم به دوستان سوریه هستند. فرانسه، آلمان و بلژیک در کنار عربستان، قطر و کویت نیز به طور رسمی اعلام کردند اجازه برگزاری این انتخابات را در کشورهایشان نمی‌دهند. براساس قانون جدید انتخابات سوریه، برای سوری‌های مقیم خارج رای‌گیری در سفارتخانه‌های این کشور انجام می‌شود.

در روی دیگر سکه، سفارتخانه‌های سوریه در کشورهای عراق، لبنان، بحرین، امارات، عمان، الجزایر، مغرب، موریتانی، سودان، یمن، روسیه، چین، جمهوری اسلامی ایران، تعدادی از کشورهای اروپایی، آمریکای مرکزی و لاتین امروز میزبان سوری‌های مقیم این کشورها برای شرکت تعیین رئیس‌جمهور کشورشان خواهند بود.

هر چند کشورهایی که در آنها این انتخابات برگزار می‌شود و نیز شمار واجدان شرایط شرکت در آن به‌طور رسمی اعلام نشده است، اما برخی از آمارهای غیررسمی از حضور دو تا 2.5 میلیون سوری آواره در خارج از مرزهای سرزمین‌شان حکایت دارد که طبیعتا با تصمیم برخی کشورهای غربی و عربی، شمار قابل توجهی ازآنان امکان رای دادن را از دست می‌دهند.

همزمان مرزهای سوریه این روزها شاهد ورود روز افزون سوری‌ها به کشورشان با هدف شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و استفاده از حق خود برای تعیین سرنوشت آینده سوریه است.

برخی منابع هم خبر می‌دهند که تیم‌های امنیتی اطلاعاتی آمریکا و فرانسه با هماهنگی تنگاتنگ متحدان عربی و منطقه‌ای‌شان برای تشدید اقدامات تروریستی فعال‌تر شده‌اند. استفاده هرچه بیشتر از خودروهای بمب‌گذاری شده و تشدید حملات خمپاره‌ای به مناطق مختلف دمشق و دیگر شهرها، برای القای حس ناامنی بین سوری‌ها و خانه نشین کردن آنها در روز انتخابات بخشی از طرح‌های آنهاست.

درگیر کردن بیشتر ارتش سوریه در جبهه‌های شمالی و جنوبی، تشدید حمایت‌‌های مستقیم و غیرمستقیم رژیم صهیونیستی از تروریست‌‌ها در مناطق مرزی سوریه با فلسطین اشغالی و ارسال تسلیحات و تجهیزات جدید برای گروه‌های تروریست از طریق مرزهای اردن، بخش دیگری از اقدامات این روزهای جبهه مخالفان نظام سوریه است.

در سطح بین‌المللی هم تلاش غرب آن است که در آستانه انتخابات با استفاده ابزاری از سازمان ملل علیه سوریه، اعمال فشار کند. اتهامات نخ نما شده استفاده از سلاح‌های شیمیایی و جنگ روانی شدید تر برای زیر سوال بردن مشروعیت نظام و بویژه شخص بشار اسد، بخش دیگری از سناریوی این روزها علیه سوریه است.

رسانه‌های همسو با این جبهه هم بیکار نیستند و از مدت‌ها پیش انتخابات سوریه را نمایشی سیاسی می‌دانند که میزان مشارکت در آن پایین خواهد بود. زمزمه تقلب و بیرون آوردن بشار اسد از صندوق‌های رأی نیز از دیگر شگردهای تبلیغاتی آنان است که این روزها بیش از پیش بر آن تاکید می‌کنند، در حالی که دولت سوریه اعلام کرده این انتخابات با اشراف ناظرانی از چند کشور برگزار خواهد شد.

آنچه مشخص است دخالت‌‌های آشکارتر جبهه ضدسوری سوریه در روند انتخابات ریاست جمهوری این کشور، بیانگر شکست کامل توطئه‌های آنان است و طبیعی است آنها برای متوقف کردن روند انتخابات یا ایجاد خلل در روند برگزاری آن و تغییر معادله کنونی موجود در سوریه دست به هر اقدامی بزنند.

با این همه دولت سوریه تلاش می‌کند تا با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سیزدهم خرداد، در جهت رسیدن کشور به شرایط عادی و بازگشت ثبات و امنیت در سوریه گام بلندی بردارد.

سوری‌های خسته از درگیری‌های چهل ماهه تنها به پایان ناامنی‌ها و اقدامات تروریست‌ها می‌اندیشند و بر این اساس مصمم هستند تا با شرکت در انتخابات پیش‌رو، پیام آشکارخود را با صدای بلند به تروریست‌ها و حامیانشان برسانند و بگویند، مجال جولان دادن در سرزمین شام برای آنان به پایان رسیده است.

حسن شمشادی

مدیر دفتر نمایندگی صداوسیما در سوریه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها