ساخت این مجموعه احتمالا تا سه سال دیگر تمام میشود و حدود 150 کارگر دائمی نیز در آن مشغول به فعالیت خواهند شد. ویلی والش، مدیر اجرایی اینترنشنال ایرلاینز گروپ، یک شرکت هلدینگ هواپیمایی انگلیسی ـ اسپانیایی در این زمینه به خبرنگار روزنامه اسپانیایی زبان الاینفورمادور گفت: «اساس بازیافت زبالههای بهداشتی در این مجموعه احتراق بوده و میزان تولید سوخت نیز در حدی است که بتواند هرساله بخش اعظم پروازهای ورودی و خروجی به فرودگاه لندن را پوشش دهد. در عین حال، هواپیماهای تحت پوشش این سوخت قادر خواهند بود در میزان انتشار گاز دیاکسیدکربن نیز صرفهجویی قابل ملاحظهای انجام دهند.»
فرآیندهای تولید سوخت مایع
در تبلیغات سوخت جدید به این مساله اشاره شده که تمام مسئولیت اجرایی و بالاخص پیشرفت این پروژه در اختیار شرکت سولنا خواهد بود. این شرکت بنا دارد از تازهترین تکنولوژی دارای مجوز پلاسما در درجه حرارتهای فوقالعاده زیاد بهره بگیرد و از طریق آن بتواند بقایای زبالههای بهداشتی را به شکل گاز مصنوعی و البته به مقدار کافی تولید کند. تکنولوژی پیشبینی شده برای این طرح به این صورت است که ابتدا گاز حاصل از سوخت به هیدروکربن مایع تبدیل میشود. برای این منظور یک پروسه سه مرحلهای پیشبینی شده که شامل تمیزکردن اولیه و آمادهسازی گاز، یک فرآیند تبدیل فیشر ـ تروپش و در نهایت پروسهای تحت عنوان شکاف آبی و تولید انرژی الکتریکی است. فرآیند فیشر ـ تروپش مجموعهای از واکنشهای شیمیایی است که طی آن گاز مونواکسیدکربن در واکنش با گاز هیدروژن مجموعهای از هیدروکربنها را ایجاد میکند. این پروسه بهطور مشخص در تولید سوخت مصنوعی از مواد طبیعی نظیر گاز طبیعی و زغال سنگ نیز کاربرد دارد. از طرف دیگر، فرآیند هیدروفیسوراسیون یا شکاف آبی در واقع به عملیات کراکینگ اشاره دارد که طی آن وزن مولکولی هیدروکربنها از طریق شکستن پیوندهای شیمیایی کاهش پیدا میکند. این روش در عین حال یکی از مشخصترین روشهای تبدیل نفت خام به سوختهای مفید نظیر بنزین و گازوئیل است.
مراحل اجرایی
طراحی اولیه مهندسی این سیستم تقریبا تکمیلشده و قرار است بزودی فاز دوم طراحی نیز آغاز شود. روبرت دو، نماینده و مدیر اجرایی ارشد شرکت سولنا احتمال میدهد ساخت کارخانه اصلی حدود یک سال طول بکشد، زیرا برای عملی شدن این طرح دریافت تمام مجوزها و توافقات لازم زیستمحیطی ضروری است. اندرو اونز یکی دیگر از دستاندرکاران این پروژه نیز بیان کرده سوخت مذکور در صورت اجرای صحیح، استاندارد و اصولی حتی میتواند بهعنوان یک منبع انرژی برای ماشینها، ترنها و قایقها پیشنهاد شود.
این خبر در حالی منتشر شده که تنها یک هفته از اجلاس جهانی جامعه هوانوردی و تصمیم آن مبنی بر پیشنهاد راهکاری عملی برای کاهش اثرات زیستمحیطی سوختهای صنعتی میگذرد. شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز همچنین اعلام کرده احتمالا برای اجرای این طرح قریب 575 میلیون تن زباله بازیافتی لازم است تا بتوان از آن برای تبدیل به 120 میلیون تن سوخت مایع بیولوژیک بهره گرفت.
informador / مترجم: فرناز حیدری
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد