مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی:

رسیدن به توافق هسته ای در پایان 6 ماه، شدنی است

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند درباره 5 اقدام عملی دیگر که تا 25 اوت (سوم شهریورماه ) اجرا خواهد شد، به توافق دست یافتند.
کد خبر: ۶۷۶۲۲۵
توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره 5 اقدام عملی دیگر

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند که درتاریخ 30 اردیبهشت ماه در تهران، جمهوری اسلامی ایران و آژانس یک جلسه فنی دیگر در قالب چارچوب برای همکاری که نوامبر سال گذشته توافق شده بود، برگزار کردند.

در این نشست دو طرف پیشرفت خوب حاصل شده در زمینه اجرای 7 گام عملی توافق شده در سه ماه پیش را مرور کردند.

ایران و آژانس در خصوص 5 اقدام عملی دیگر که قرار است تا 25 اوت یعنی سوم شهریور ماه اجرا شود به توافق رسیدند.

«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: از این 5 گام، سه اقدام مربوط به موضوعات جاری و 2 اقدام عملی در خصوص مسایل گذشته است.

وی تصریح کرد: در خصوص یکی از موضوعات گذشته که ادعاهایی در خصوص انجام آزمایش در مقیاس زیاد است، طرفین به تبادل اطلاعات خواهند پرداخت و در مورد موضوع دیگر که مربوط به گذشته است، توضیحاتی در خصوص برخی مقالات چاپ شده در ایران که کاملا آشکار بوده ، ارائه خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران 13 اقدام عملی توافق شده در مذاکرات قبلی با آژانس را کاملا اجرا کرده و انتظار می رود این موضوع در گزارش آتی آژانس بصورت مثبت منعکس شود. این سومین گامی است که ایران و آژانس برای اجرای آن توافق کردند.

توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره 5 اقدام عملی دیگر که گام سوم توافقات میان طرفین است، در حالی اعلام شد که برخی رسانه های غربی در روزهای اخیر شکست مذاکرات ایران و آژانس را اعلام کرده بودند و درباره سکوت طرفین که در حال مذاکراتی «پیچیده» با یکدیگر بودند، مدعی شده بودند دو طرف در حال مدیریت برای اعلام این شکست هستند.

«ترو واریورانتا» معاون امور پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته با کارشناسان و مسوولان سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و مذاکره کرد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه روز سه شنبه در نشست هفتگی خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره این مذاکرات گفت: معاون مدیرکل آژانس برای انجام مذاکرات یک روزه ای با مقامات سازمان انرژی اتمی ایران به تهران سفر کرده است و این مذاکرات پیرو توافقات قبلی ایران و آژانس انجام می شود.

جمهوری اسلامی ایران همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را در راستای شفاف سازی برنامه های هسته ای خود و اعتمادسازی با طرف مقابل می داند.

بر اساس توافق آبان ماه 1392 (نوامبر 2012) میان ایران و آژانس، طرفین درباره 6 اقدام عملی توافق کردند. بازدید از معدن گچین بندرعباس و کارخانه آب سنگین اراک و شفافیت بیشتر درباره غنی سازی لیزری از جمله موارد توافق شش گانه بود.

ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده مورد توافق دوجانبه به معدن «گچین» بندرعباس، کارخانه تولید آب سنگین اراک، رآکتورهای تحقیقاتی جدید و ارائه اطلاعات مربوط به شناسایی 16 سایت مد نظر جهت ساخت نیروگاه های هسته ای از جمله این موارد 6 گانه بود.

حدود سه ماه بعد از این توافق، در بهمن 92 (فوریه 2014) دو طرف درباره 7 اقدام عملی دیگر توافق کردند. بازدید از مرکز لیزر لشکرآباد، راکتور اراک، ارائه اطلاعات بیشتر درباره معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان از جمله این اقدامات عملی بود.

ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با معدن ساغند یزد، کارخانه تغلیظ اردکان، تحویل پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) بروز شده راکتور IR-40 (اراک)،اتخاذ اقدام در جهت به نتیجه رساندن رهیافت پادمان برای راکتور IR-40 (اراک)،ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد، ارایه اطلاعات مواد چشمه[source material] و ارایه اطلاعات و توضیحات به آژانس به منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW (نسل جدید چاشنی های ایمن) این موارد هفتگانه را شامل می شود.

بر اساس توافق ایران و آژانس این موارد تا 25 اردیبهشت اجرایی شد.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تفاهم کرده اند سه ماه به سه ماه گامهایی را تعریف کنند.

قرار است یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی در مورد فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران و اقدامات عملی 6 گانه در گام دوم منتشر کند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها