دادگاهی در اوگاندا یک پرستار را به اتهام بی‌توجهی و با ادعای تلاش برای آلوده کردن یکی از بیماران به ویروس ایدز به سه سال حبس محکوم کرد.
کد خبر: ۶۷۶۱۷۷
بازداشت پرستار مظنون به انتقال ایدز

رای دادگاه باعث اعتراض و تظاهرات گروه‌های فعال بین‌المللی شده و بسیاری در حمایت از این پرستار 64 ساله که آلوده به HIV‌ است، دست به اعتراض زدند. با این حال بسیاری از شهروندان اوگاندایی از این پرونده با عنوان یک نمونه هولناک از سوء‌نیت و قصور عمومی از سوی نیروهای امین پزشکی یاد می‌کنند.

«رزماری ناموبیرو»، پرستار مجرم خود را از این اتهام مبری دانسته و گفت: من هیچ سوء نیتی نداشتم و به صورت تصادفی از سرنگی که برای تزریق به خودم استفاده کرده بودم به یک کودک آمپول زدم.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مادر این کودک وقتی متوجه استفاده از سرنگ غیربهداشتی شد بلافاصله شکایت کرد و این پرستار دستگیر شد. قاضی دادگاه با این استدلال که حضور این پرستار برای جامعه خطرناک است از تعیین وثیقه برای آزادی موقت وی امتناع کرد.

بنابر اطلاعات موجود در پرونده، انجام دو آزمایش از این کودک نشان می‌دهد وی به ویروس ایدز آلوده نشده است با این حال بازپرسان بر اینکه این جرم رخ داده تاکید ورزیده و خواهان مجازات این پرستار شدند. اما از سوی دیگر فعالان حقوق بشر معتقدند که «ناموبیرو» قربانی افترا و تبعیض جنسیتی شده و به دلیل ابتلا به ایدز محکومیت وی از سوی دادگاه ضمانت اجرایی ندارد.

آنها می‌گویند: وی باید از سوی سازمان‌های ذیصلاح نظیر انجمن پرستاران مورد تنبیه انضباطی قرار گیرد و یک دادگاه جنایی صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد. خبر دستگیری ناموبیرو در رسانه‌های اوگاندا پوشش وسیعی داشت و بسیاری از روزنامه‌ها به وی لقب «پرستار قاتل» دادند.

بنابر آمار رسمی، در اوگاندا 7.3 درصد از مردم به ایدز مبتلا هستند که این رقم طی دهه گذشته 6 درصد بوده است. در حالی که 60 کشور جهان انتقال بیماری ایدز را جرم تلقی کرده‌اند اما یک گروه فعال آمریکایی با این مسئله مخالف است و انتقال ایدز را جرم نمی‌داند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها